Partout d.n.a.
Blog

4 tips voor een sterke inhaker

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 10 januari 2019

Een terugblik op het afgelopen jaar met inhakers van 2018

Dat inhakers leuk zijn bewijst “The Best Social Media” met maar liefst 145.000 volgers op Facebook. Mensen vinden het leuk als merken inhaken op relevante gebeurtenissen. Dat is te zien aan de hoeveelheid comments en het hoge organische bereik. Maar wat maakt een inhaker nou zo leuk? Met deze 4 tips leggen we uit waar je op moet letten bij het maken van een gevatte inhaker op social media.

     1. De inhaker moet passen bij de merkidentiteit.

Met inhakers kun je een merk opbouwen, maar ook afbreken. Daarom is het altijd belangrijk om dicht bij het merk te blijven, denk aan een tone of voice, de huisstijl en branding. Als serieus en betrouwbaar merk, zoals bijvoorbeeld een bank, kan het slecht voor het imago zijn om ineens rebels uit de hoek te komen. Dat ligt namelijk niet in de lijn der verwachting van de klant. Toch is het wel mogelijk om in te haken zonder je merkidentiteit te verloochenen. Wellicht past het bij jouw merk beter om informatieve content te delen met een knipoog.

Autodrop haakt op de juiste manier in en blijft bij zichzelf. Hieronder een Facebookpost die ze hebben geplaatst op de dag van de Gay Pride 2018;

autodrop inh

De Efteling had dit jaar op 1 april een virale inhaker. In samenwerking met Maxi-Cosi hebben zij een video gemaakt om iedereen eens goed voor de gek te houden. In deze video presenteren zij een autozitje die ook in achtbanen geklikt zou kunnen worden. Het sterke van deze inhaker; de post was een paar dagen voor 1 april al geplaatst. Zo had men de grap niet meteen in de gaten. De Efteling heeft een hoop positieve reacties gehad op de grap. Helaas kon niet iedereen het waarderen. Het is dus belangrijk je te realiseren of en wanneer je op het randje zit of hier net over heen gaat, om niet te veel negatieve commotie op te roepen.

efteling inhaker

Gratis inhaakkalender 2019!

Zelf aan de slag met inhaken? Met de inhaakkalender 2019 heb je alle leuke, belangrijke & (on)zinnige momenten van 2019 op een rij.

Download de gratis inhaakkalender

Onze expert zegt:

Kristianne,
Digital marketeer
  • Nooit meer een inhaakmoment missen!
  • Alle leuke, belangrijke & (on)zinnige momenten op een rij.
  • Inspiratie voor je social kanalen en blog.
Download de gratis inhaakkalender

     2. Wacht met de inhaker op het juiste moment.

De kunst van een goede inhaker is de juiste timing. Veel inhakers zijn van te voren in te plannen. Denk bijvoorbeeld aan Koningsdag, Halloween of Kerst. Posts omtrent het weer kunnen ook al van te voren bedacht worden. Toch kan het soms anders uitpakken dan je denkt. Een post over sneeuw, terwijl het regent zal niet aanslaan. Dan is het handig om meerdere varianten te maken en live te zetten op het moment dat een van de scenario’s klopt. De meest sterke inhaker is wanneer deze écht actueel is. Door real time marketing toe te passen kun je verrassend zijn. Als je geluk hebt gaat je inhaker viraal. Veel merken hebben de kans gezien bij het niet doorgaan van de Elfstedentocht in 2018.  Ieder merk weer op zijn eigen manier.

Leuk die real time inhakers, maar omdat ze juist maar op een kort moment relevant zijn is het lastig om in te haken. Voor je het weet heb je de boot gemist of sta je langs de kant te kijken hoe andere merken het moment wel gepakt hebben. Blijf goed op de hoogte van het laatste nieuws en bedenk hoe het haakje naar jouw merk gemaakt kan worden. Verder is het goed om op te hoogte te blijven van bepaalde actualiteiten. Een post over zwarte piet, kan in tijden van de pietendiscussie ook negativiteit oproepen. Je wilt niet dat je inhaker averechts werkt.

     3. Kies je inhaakmomenten zorgvuldig: less is more

Om een goede balans te creëren in je contentkalender maken wij gebruik van het hero, hub, hygiene model en een inhaakkalender. In deze kalender staat precies wanneer, op welk kanaal en voor welke doelgroep we bepaalde content willen plaatsen. Het draait immers niet alleen om inhakers. Voor meer naamsbekendheid, een goed merkgevoel en een glimlach op het gezicht van je (potentiële) klant, is een inhaker zeer geschikt. Maar als merk wil je waarschijnlijk ook informeren, inspireren en converteren naar leads om uiteindelijk aankopen realiseren.

Gratis content kalender 2019!

Met behulp van de gratis content kalender 2019 zie in één oogopslag welke content je gaat plaatsen op welk moment en voor welke doelgroep!

Download de gratis content kalender

Onze expert zegt:

Kristianne,
Sr. Content marketeer
  • Meer structuur in je content planning.
  • De juiste content op het juiste moment.
  • Een jaar lang relevante content voor je doelgroep!
Download de gratis content kalender

     4. Kijk verder dan momenten

Sommige type posts blijven maar voorbij komen op je tijdlijn. Als het aansluit bij jouw merk blijft het natuurlijk niet voor niets voorbij komen, dus het kan leuk zijn om hier op in te haken. De hype van 2018 is onder andere het gebruik van gifjes. Voor verschillende merken hebben we dit gedaan en we zien dat dit goed werkt. Het zorgt voor een hoog organisch bereik en engagement.

CBR heeft goed op ingespeeld op het gebruik van gifjes onder jongeren tijdens hun campagne rondom rijbewijstips;

CBR gifjes

En Autodrop heeft ingespeeld op de hype om iemand te taggen met een bepaalde letter in de voornaam;

autodrop social inhaker

Inhakers voor jouw merk

Wil je graag een keer vrijblijvend sparren over inhakers voor jouw merk of wil je graag hulp met de creatie? Wij helpen je graag verder.

Meer weten over de ideale inhaakmomenten voor jouw merk?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
6Vacatures open!