Partout d.n.a.
Expertise

Snapchat marketing

Snapchat is een vluchtig kanaal met tijdelijke content en ‘gekke’ filters en heeft voornamelijk jonge gebruikers.

Snapchat, het social media kanaal uit 2011, neemt nog steeds sterk toe in populariteit. Met name onder jongeren. Maar is dit ‘vluchtige kanaal’ met zijn ‘rare’ filters ook interessant voor merken? Met andere woorden: Snapchat voor bedrijven, ja of nee?

Snapchat marketing

Over Snapchat:
  • 2,4 miljoen Nederlandse gebruikers waarvan 1,3 miljoen dagelijkse gebruikers
  • Jonge doelgroep
Waarvoor gebruik je Snapchat marketing:
  • Exclusieve content zoals een kortingscode delen
  • Kijkje achter de schermen
  • Campagnematig
Voordelen van Snapchat marketing:
  • Specifieke doelgroep
  • Snapchat is een persoonlijk kanaal
  • De content die je deelt is tijdelijk

Snapchat voor bedrijven

Belangrijke vragen om te stellen wanneer je wilt kijken of Snapchat marketing geschikt is voor jouw bedrijf zijn:

  • Wie wil ik bereiken en zit deze doelgroep op Snapchat?
  • Wat wil ik vertellen en zit mijn doelgroep hierop te wachten?
  • Heb ik de juiste mensen en middelen (tijd) om hiermee aan de slag te gaan?

Ga niet aan de slag met Snapchat zonder een goede strategie erachter. Bedenk niet alleen hoe je Snapchat in gaat zetten, maar ook hoe je jouw doelgroep kunt informeren en interesseren voor je Snapchat kanaal.

Snapchat is bij uitstek een bereikskanaal en dan met name onder jongeren. De exacte cijfers wisselen nog wel eens, maar rond 80 procent van de gebruikers is jonger dan 25 jaar. Houdt wel goed het karakter van het kanaal in het oog. Snapchat is leuk, tijdelijk en persoonlijk, dus sluit daar als merk goed op aan.

Snapchat adverteren

Op dit moment is adverteren op Snapchat in Nederland nog niet mogelijk. In Amerika is het al wel een langere tijd mogelijk, bijvoorbeeld door een filter te kopen. De verwachting is dat Snapchat advertentiemogelijkheden ook breder uitgerold gaan worden op termijn. Goed om te weten is dat de targeting mogelijkheden van Snapchat op dit moment zeer beperkt zijn en niet te vergelijken zijn met andere kanalen zoals Facebook of Twitter.

Snapchat campagne

Ondanks dat Snapchat adverteren nog niet mogelijk is, kun je wel degelijk leuke campagnes op Snapchat uitzetten. Hieronder vind je tips voor het bedenken van Snapchat campagnes, al dan niet gekoppeld aan een winactie:

  • Geef een kijkje in de keuken. Laat zien hoe het er achter de schermen aan toegaat.
  • Geef je volgers een VIP-behandeling door informatie en aanbiedingen als eerste of enige met deze groep te delen.
  • Bedenk iets leuks met de ‘tools’ van Snapchat: Geofilters, fotofilters, teken-opties, etc.
  • Laat teasers zien van iets nieuws dat er aankomt.
  • Take-overs: geef iemand anders tijdelijk toegang tot jouw Snapchat-account.
  • Roep bijvoorbeeld snappers op om een leuke snap (selfie, foto, getekend beeld, etc.) te sturen of te delen in hun story en verloot onder alle ingekomen beelden een prijs.
  • Maak gebruik van de tijdelijke aard van de snaps. Deel coupons of een soort speciale snap die mensen kunnen laten zien op een fysieke locatie om bijvoorbeeld korting of een gratis product (toegang?) te krijgen.

Lees ook deze social media cases:

Aan de slag met Snapchat marketing

Benieuwd of Snapchat het juiste social media kanaal is voor jouw merk en hoe je Snapchat marketing in kunt zetten? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten over Snapchat marketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
7Vacatures open!