Partout d.n.a.
Blog

How-to: de perfecte contentkalender 2018

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 12 oktober 2017

Denk jij ook wel eens ‘ik weet niet wat ik moet posten’? Vergeet je soms iets op de juiste tijd online te zetten of komen er zo veel dingen tussendoor dat je het overzicht af en toe helemaal kwijt bent? Een handig hulpmiddel om overzicht van jouw online content voor aankomend jaar te krijgen, is de contentkalender 2018.

Als bedrijf ben je vaak op één of meerdere social media actief, heb je wellicht een nieuwsbrief en daarnaast moet je de website ook nog regelmatig van nieuwe content voorzien. Met een content kalender weet je precies wat en wanneer je iets online moet plaatsen en ook op welke kanalen die content geplaatst moet worden. Dit maakt het een handig hulpmiddel om je on- en offline kanalen aan elkaar te verbinden. Zo zorg je er ook voor dat content elkaar kan versterken.

Hoe je jouw perfecte contentkalender 2018 maakt? Dat leggen we je uit!

Gratis content kalender 2018!

Met behulp van de gratis content kalender 2018 zie in één oogopslag welke content je gaat plaatsen op welk moment en voor welk doelgroep!

Download de gratis content kalender

Onze expert zegt:

Kristianne,
Sr. Content marketeer
  • Meer structuur in je content planning.
  • De juiste content op het juiste moment.
  • Een jaar lang relevante content voor je doelgroep!
Download de gratis content kalender

 

Voorafgaand aan het maken van je contentkalender 2018

We gaan er vanuit dat je bepaalde stappen al hebt gezet. De contentstrategie en digitale/content doelstellingen zijn bekend. Je weet op welke social media kanalen je je doelgroep kunt bereiken en welke je in gaat zetten. Je weet dus al waarom je content gaat plaatsen, voor wie je het gaat plaatsen en waar je dat gaat plaatsen. Daar gaan we hier verder niet op in.

Dit blog richt zich op wat voor content je gaat plaatsen en wanneer. Dus het daadwerkelijk vullen en gebruiken van de contentkalender 2018. Zo kun je het maximale uit je online content halen en breng je hier structuur in aan. Je kunt taken verdelen en vooruit gaan plannen. Kortom, je krijgt een goed overzicht van jouw online content.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzichtsdocument waarin je alle momenten zet wanneer jij content wilt gaan uitsturen. Dus bijvoorbeeld een post op Facebook of wanneer je de nieuwsbrief uit wilt gaan sturen. Je zet hierbij over welk onderwerp de content gaat en het desbetreffende kanaal wat je in gaat zetten.

Wij werken met twee verschillende contentkalenders. Een globale contentjaarkalender en een gedetailleerde contentkalender voor op korte termijn, bijvoorbeeld een maand of 2 weken. Het globale overzicht kan je indelen in maanden, weken, dagen en/of weeknummers in bijvoorbeeld Excel. Maak een indeling die voor jou werkt.

Naast de globale contentkalender 2018, kun je een gedetailleerder bestand maken in bijvoorbeeld PowerPoint of Google docs. Dit is namelijk ook handig als je de contentkalender wilt delen met anderen voor feedback en goedkeuring. In een diavoorstelling kun je tekst goed combineren met afbeeldingen. Zo kun je bijvoorbeeld de tekst van je social media posts combineren met de afbeeldingen die je bij de post wilt plaatsen.

Contentkalender 2018 vullen met content

Het creëren van relevante content kan op verschillende manieren. Allereerst is het slim om te kijken naar het Hero Hub Hygiene model als je content gaat verzamelen. Met dit model maak je onderscheid in diverse typen content en breng je hier structuur in aan.

herohubhygiene

Verder kun je 1) een contentscrum houden, 2) kijken naar themakalenders en 3) naar bedrijf gerelateerde momenten.

1) Contentscrum

Een manier van werken die wij bij Partout gebruiken om content voor een bepaalde periode, thema of campagne te bepalen, is een content scrum. Dit is een creatieve brainstormsessie waarbij verschillende disciplines worden aangehaakt, wat zorgt voor verschillende invalshoeken. De output van een scrum is vaak een content plan en gevulde content kalender en input voor één of meerdere campagnes. Van tevoren worden relevante insights verzameld die vervolgens worden gebruikt bij het vullen van de contentkalender.

2) Themakalenders

Verder zijn er op het internet verschillende themakalenders beschikbaar waarin speciale dagen beschreven staan, zoals onze gratis inhaakkalender.

Onze gratis inhaakkalender!

Met deze inhaakkalender heb je alle leuke, belangrijke & (on)zinnige momenten van 2018 op een rij.

Download de gratis inhaakkalender

Onze expert zegt:

Kristianne ,
Sr. Content marketeer
  • Nooit meer een inhaakmoment missen!
  • Alle leuke, belangrijke & (on)zinnige momenten op een rij.
  • Inspiratie voor je social kanalen en blog.
Download de gratis inhaakkalender

Door dit soort themakalenders te bekijken, kun je leuke inhakers verzinnen. Iedereen weet wanneer het moederdag is, maar wist je ook dat het op 1 maart Nationale Complimentendag is? Zie bijvoorbeeld de leuke inhaker van Autodrop die ook opgemerkt is door ‘de beste social media’.

1 maart Nationale Complimentendag

voorbeeld_autodrop

3) Bedrijf gerelateerde content

Naaste leuke momenten waar je op wilt inhaken, zijn bedrijf gerelateerde momenten ook belangrijk om in je contentkalender te verwerken. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld:

  • Productintroducties
  • Marketingactiviteiten
  • Events

De lancering van een nieuw product is een voorbeeld van een productintroductie. Probeer dit op een leuke en creatieve manier te vertellen aan je fans en zo min mogelijk als reclame. Zo heeft dit foodmerk vlak voor de introductie van een nieuw product een ‘hint’ post geplaatst. De fans kregen een tip over het nieuwe product met daarbij de vraag of ze wisten wat het was. Dit is een leuke manier om een product te introduceren en tegelijkertijd interactie uit te lokken (zoals je ziet in onderstaande afbeelding) en je creëert nieuwsgierigheid bij je fans.

voorbeeld_koopmans

Bepaal wanneer je content publiceert

Als je contentkalender gevuld is en je bent zover dat je content op social media gaat plaatsen of je nieuwsbrief wilt gaan uitsturen, is het belangrijk om te kijken naar wanneer je doelgroep online is. Je wilt natuurlijk dat je content zo veel mogelijk gelezen en bekeken wordt. Als je kijkt naar statistieken, weet je wanneer je jouw content moet publiceren. Kijk bijvoorbeeld naar:

  • De statistieken van de kanalen die je gebruikt
  • Algemene statistieken van het desbetreffende kanaal
  • De beste publicatietijden maar ook naar dagen

Maak nu ook jouw contentkalender 2018

Met de contentkalender 2018 maak je de content overzichtelijk en je denkt goed na over de content waardoor het beter zal aansluiten op jouw doelgroep. Maak dus gebruik van een content kalender!

Nog enkele tips:

  • Blijf actualiteiten in de gaten houden om op in te kunnen haken. Er blijft altijd content komen die je niet van tevoren vast kunt leggen in je content kalender maar waar je wel mee aan de slag wilt.
  • Plan je content in. Facebook heeft zelf een tool (powereditor) waarmee je posts kunt inplannen. Dit is handig zodat je maar 1 x per week of per maand, afhankelijk van de hoeveelheid, je posts in Facebook hoeft te zetten. Voor Twitter is bijvoorbeeld Hootsuite een handige tool om tweets in te plannen. Let op: in geval van een vervelende gebeurtenis kan het respectvol zijn om de content die ingepland staat te cancellen.
  • Meten is weten dus blijf monitoren en analyseren. Zo kun je topics vermijden die eerder niet succesvol waren en inspelen op eerdere successen.

Hulp nodig bij het creëren van content? Wij denken graag met je mee over de invulling van jouw contentkalender 2018 of helpen je met een contentscrum.

Bewaren

6Vacatures open!