Partout d.n.a.

Met onze ‘online tools’ kunnen werksessies en belangrijke vergaderingen gewoon doorgaan! Zo doen we dit samen met jou

Blog

Hoe werkt het algoritme van Instagram én hoe doe je er je voordeel mee?

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 21 april 2021

Instagram heeft recentelijk de chronologische feed verwijderd. Dit zorgt ervoor dat het merendeel van de Instagram-berichten niet meer de hoeveelheid exposure krijgen als voorheen. Een uitdaging voor bedrijven die nieuwe en bestaande klanten willen bereiken via Instagram. Begrijpen hoe het algoritme van Instagram werkt is waardevol. Om zo het maximale uit jouw Instagramkanaal te halen. Wil je weten hoe jij een Insta-pro wordt? Lees dan verder!

Hoe werkt het algoritme van Instagram?

Wanneer een post veel likes en reacties ontvangt, dan krijgt de post van Instagram het stempel ‘boeiend’. Het algoritme zorgt er vervolgens voor dat zo veel mogelijk relevante gebruikers de content zien. Het algoritme schat in wat een gebruiker naar waarschijnlijkheid het liefst wilt zien en op basis van die schatting wordt de volgorde van de Instagram-feed van de gebruiker ingericht. Maar hoe komt deze schatting tot stand?

Welke factoren beïnvloeden het Instagram algoritme?

Er zijn 6 belangrijke factoren die het algoritme van Instagram beïnvloeden:

1. Interesse (bij de doelgroep)
2. Recentheid van de post
3. Relatie met de doelgroep
4. Frequentie
5. Aantal volgers
6. Gebruik

1. Interesse bij de doelgroep
De berichten die wij op Instagram zien zijn niet alleen gebaseerd op het aantal volgers, maar zijn ook gebaseerd op de accounts of content die we in het verleden bekeken hebben. Als het algoritme voorspelt dat we bepaalde content interessant zullen vinden, zal deze content ook hoger in onze tijdlijn te zien zijn. Het algoritme geeft dus de prioriteit aan content die naar waarschijnlijkheid de meeste interesse opwekt bij gebruikers. Maar wat zijn nu de belangrijkste factoren die onze betrokkenheid meten? Volgens Instagram zijn dit: vind-ik-leuks, reacties, delen en de weergaven van video’s.

2. Recentheid van de posts
Het Instagram algoritme kijkt naar de publicatiedatum van een post en geeft de voorkeur aan de meest recente content. Het is verstandig om als bedrijf te posten als je volgers online zijn. Op het midden van je werkdag scroll je waarschijnlijk minder op Instagram, dan als je ’s avonds na het eten op de bank zit. Deze informatie kan je zien in de statistieken van jouw account. Op die manier zorg je ervoor dat je content zo recent mogelijk is voor je volgers en andere Instagrammers.

3. Relatie met de doelgroep
Het algoritme van Instagram geeft prioriteit aan content van vrienden, familie of andere dierbaren. Theoretisch gezien bepaalt het algoritme wie een gebruiker het meest ziet, gebaseerd op het gebruik van de app. Het algoritme kijkt naar de hoeveelheid interactie tussen gebruikers om vast te stellen of er een dierbare relatie is tussen de twee accounts.

4. Frequentie
Iedere keer als je Instagram opent, zal het algoritme proberen om de beste posts te laten zien sinds je laatste bezoek. Hoe meer je Instagram gebruikt, hoe chronologischer jouw feed eruit ziet. Ben je geen actieve gebruiker van de app? Dan zie je alleen de berichten die het algoritme het meeste prioriteit geeft.

5. Aantal volgers
Het aantal volgers per gebruiker speelt ook een rol voor het algoritme. Hoe meer mensen je volgt, hoe meer content Instagram verwerkt om te bepalen welke content jij te zien krijgt. Dit betekent dat mensen die veel andere accounts volgen, mogelijk minder content te zien krijgen van elk individueel account. Deze content moet het namelijk opboksen tegen andere posts van andere gebruikers. Daarom is het belangrijk om volgers te blijven boeien door bijvoorbeeld interactieve content te plaatsen.

6. Gebruik
Als je veel tijd op Instagram doorbrengt, kan het zijn dat je alle content van die dag gezien hebt. Als het algoritme geen nieuwe content kan laten zien, zal het algoritme voorgestelde inhoud van nieuwe accounts aanbieden. Als je maar een paar minuten per dag in de app doorbrengt, laat het algoritme alleen de beste content van de dag zien.

Hoe kan ik het beste uit het algoritme halen?

Tip 1. Ga voor kwaliteit
Het algoritme geeft de voorkeur aan kwalitatieve content. Tevens zorgt kwalitatieve content ook voor een professionele indruk van je bedrijf. Door te werken met een contentkalender kun je van tevoren goede content bedenken. Houdt daarbij goed de statistieken in de gaten. Kijk welke berichten het goed doen en welke juist niet. Met inzichten uit je statistieken, kun je beter op je doelgroep inspelen en ze voorzien van de beste kwalitatieve content.

Tip 2. Speel in op interesses van de doelgroep
Verdiep je in je doelgroep! Wat zijn hun interesses en wat voor soort content vinden ze leuk? Relevante content zorgt ten slotte voor relevante volgers. Relevante volgers zorgen op hun tijd weer voor meer interactie, wat resulteert in meer bereik.

Tip 3. Post frequent en wanneer je doelgroep online is
Zorg dat je content zo relevant mogelijk is voor je doelgroep en post regelmatig nieuwe berichten. Ook is het verstandig om nieuwe content te posten als je doelgroep online is. Maar hoe weet je wanneer je doelgroep online is? Ga naar Instagram statistieken en klik op het tabblad ‘Doelgroep’. Scroll vervolgens naar beneden en onder het kopje ‘Volgers’ zijn er statistieken te vinden over de tijden dat volgers actief zijn op Instagram.

Tip 4. Ga een dialoog aan
Ga in gesprek met je doelgroep en reageer op vragen, tags, DM’s en reacties van je volgers. Dit zorgt ervoor dat je groeit op Instagram.

Hulp nodig bij het bepalen van een optimale Instagram strategie voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag!

Neem contact met ons op ›

Elke organisatie, project of probleemstelling vraagt om een andere aanpak van digital marketing om tot een optimaal resultaat te komen. Als Partout zijn we zo ingericht dat we voor iedere organisatie en elk digital marketing vraagstuk een passende oplossing bieden. Of dat nu de uitvoering van een project is van A tot Z, een training op maat of sparren met een expert, waarna je zelf verder aan de slag gaat.

2Vacatures open!