Partout d.n.a.
Blog

De schijf van vijf voor SEO copywriting

Geschreven door Irma Rietjens op 1 april 2016

Zoekmachines en online zoekgedrag zijn een van de belangrijkste factoren binnen online marketing. De vindbaarheid van je website is hét vertrekpunt van elke online strategie. Je kunt een prachtige website hebben, maar wanneer je niet gevonden wordt, heb je hier werkelijk niets aan. Door je website te optimaliseren kun je hogere posities in Google realiseren. Dat leidt tot meer bezoekers en dus uiteindelijk ook tot meer conversie.

Zoals goede voeding de bouwsteen is voor een gezonde levensstijl, is SEO content dat voor de vindbaarheid en conversie van je website. Maar op welke manier schrijf je goede SEO content? Partout zet alle richtlijnen op een rijtje met de schijf van vijf voor SEO copywriting!

1. Bezoekers

Wanneer je start met het schrijven van zoekmachine vriendelijke teksten is de verleiding vaak groot om jezelf direct te focussen op de SEO-technische factoren van de content. Je zorgt dat de zoekwoorden terugkomen in de URL-structuur, titel en tussenkopjes, metadescriptie, etc. Begrijp ons niet verkeerd, dit zijn ook vereisten aan een SEO-tekst die je zeker moet meenemen. Verlies echter het doel van je content niet uit het oog: het informeren en overtuigen van je bezoekers!

Een goede SEO-tekst schrijf je op de eerste plaats voor de bezoekers van je pagina en niet voor de zoekmachine. Het is daarom belangrijk om eerst de volgende vragen aan jezelf te stellen, voordat je begint met schrijven:

  • Wat is het doel van je SEO content?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je dat de lezer na afloop doet op deze pagina?

2. Thema’s

Zoekmachines worden steeds slimmer als het gaat om het begrijpen van zoekopdrachten en ontwikkelen zich in een razend tempo. Zo maakt Google in haar algoritme gebruik van het intelligente signaal RankBrain. Met RankBrain kan Google bij een zoekopdracht sneller inschatten welke woorden of zinnen een gelijksoortige betekenis of een onderlinge relatie hebben. Bij het schrijven van SEO-copy biedt dit kansen wanneer je gebruik maakt van een breed thema of topic, in plaats van je tekst enkel te richten op zoekwoorden.

Maak gebruik van synoniemen, varianten, meervoudsvormen of enkelvoudsvormen van de zoekwoorden waarvoor je de tekst schrijft. Door hiermee te variëren, leest de tekst fijner voor de bezoekers en wordt je content vindbaar voor meerdere zoektermen. Dit betekent meer verkeer!

Door je tekst te schrijven voor een breder topic kun je de bezoeker beter informeren, dan wanneer je voor elk zoekwoord een zeer specifieke pagina schrijft. Google zal deze thematische focus herkennen én belonen. Doordat Google de onderlinge relatie tussen de zoekwoorden herkent, zal het de tekst indexeren voor verschillende zoekopdrachten binnen het thema. Wees dus niet bang dat je hierdoor verkeer verliest, wanneer je het goed toepast kan het zelfs zorgen voor meer bezoekers!

3. Zoekwoorden

Als je hebt bedacht welk thema of topic jouw SEO-tekst behandelt, kun je gaan bepalen op welke zoekwoorden binnen dit thema je gevonden wilt worden en dus je tekst op gaat focussen. Om de focus zoekwoorden te bepalen is het belangrijk om eerst een uitgebreide zoekwoordanalyse te doen. Wat is het zoekgedrag van de doelgroep, welke zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume en hoe groot is de concurrentie binnen het thema? Kies voor elke pagina 3 à 4 zoekwoorden binnen het gekozen thema. Op basis hiervan ga je relevante tekst schrijven.

Tip: Als je het lastig vindt om te schrijven aan de hand van deze zoekwoorden, kun je ook eerst opschrijven wat je wilt vertellen en de copy daarna ‘ombouwen’ naar een geoptimaliseerde tekst. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden terug komen in de titel van je pagina, tussenkoppen, hyperlinks en de URL.

4. Voorkom keyword stuffing

Voorkom overmatig gebruik van zoekwoorden, ook wel bekend als keyword stuffing. Je zou in eerste instantie denken dat dit goed is voor de optimalisatie van je tekst, maar schijn bedriegt. Zoals eerder besproken wordt Google steeds slimmer en herkent én bestraft over-optimalisatie direct. Bovendien belemmert keyword stuffing de leesbaarheid van je tekst voor de bezoekers, en zoals je inmiddels hebt gelezen is dit het belangrijkste doel van je SEO-tekst.

5. Call-to-action en interne links

Na het lezen van de tekst wil je de bezoekers aan je binden en verleiden tot conversie. Zorg daarom dat je altijd een call-to-action (CTA) toevoegt, minimaal één per pagina. Afhankelijk van het doel van je tekst, kun je er meerdere toevoegen. Voorbeelden van CTA’s zijn ‘neem contact met ons op’, ‘ga voor meer informatie naar..’ of ‘plaats je bestelling’.

Zorg ook voor interne links naar andere relevante pagina’s op je website. Met het gebruik van interne links kun je het aantal bekeken pagina’s per sessie en de bezoekduur van je website verhogen. Daarnaast zorgen interne links ook voor een betere gebruikerservaring, omdat bezoekers gemakkelijker door je tekst navigeren. Zeker wanneer de klikbare tekst in verband staat met de daarachter hangende landingspagina. Last but not least: interne links worden door Google gezien als een belangrijke ranking factor!

Aan de slag met SEO copywriting

Partout d.n.a. heeft ruime ervaring met het ontwikkelen van SEO content voor veel opdrachtgevers. Ben je zelf geen SEO-copywriter? Of heb je geen tijd om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines, maar wil je wel goed vindbaar zijn in zoekmachines? Wij helpen je graag met een interactieve workshop SEO-copywriting, of nemen de SEO copywriting voor jouw organisatie graag uit handen!

Meer weten over SEO copywriting?

+31 (0)40 285 15 25 irma@partout.nl
7Vacatures open!