Partout d.n.a.
Blog

De gecombineerde kracht van gebruiksvriendelijkheid en verleiding

Geschreven door Vincent van Bergen op 8 maart 2018

Wanneer we het over user experience hebben wordt daar ook wel het gebruiksgemak of usability van een website of applicatie mee bedoeld. Volgens onze ux-experts is user experience één van de pijlers van een goede gebruikerservaring van een website of applicatie. Verleidingsprincipes en de toepassingen hiervan zijn hierbij van essentieel belang.

In de concepten die wij bij Partout voor onze klanten ontwikkelen passen we beide pijlers toe, zodat we de bezoeker zowel helpen (gebruiksgemak), als overtuigen (verleidingsprincipes) om de volgende stap in de klantreis te maken. Met andere woorden, te converteren.

Optimaliseren van gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is het wegnemen van frictie, ofwel het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken om een taak in zijn of haar klantreis te voltooien. Een van de taken die een bezoeker op je website kan hebben is bijvoorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief of contact opnemen met je organisatie.

Om gebruiksvriendelijkheid van een website of applicatie te verbeteren maken we gebruik van verschillende interactieprincipes. Deze interactieprincipes zijn afgestemd op de fase van de klantreis waarin de bezoeker zich bevindt en de doelstellingen die je als organisatie hebt. Voorbeelden van interactieprincipes die wij hebben toegepast voor onze klanten zijn:

1. Keuzestress voorkomen: Door het aantal keuzes te beperken en de bezoeker te begeleiden naar de toptaken van een website, komt een bezoeker verder in zijn klantreis. Op de website van Oostwegel Collection heeft de bezoeker slechts keuze uit een aantal opties per keer. Deze zijn echter zo duidelijk dat een bezoeker zonder moeite de toptaken kan volbrengen.

2. Toepassen van micro-interacties: Micro-interacties zijn functionele en interactieve details die het gebruik van een website of applicatie gemakkelijker en duidelijker maken—zelfs wanneer we ze niet bewust meemaken. Microinteracties geven de bezoeker van je website bijvoorbeeld aanwijzingen of feedback van wat er op de website gebeurt of waar deze zich bevindt. Hieronder een voorbeeld van hoe een micro-interactie de gebruiker van de app context geeft over waar deze is in de applicatie:

3. Feedforward en feedback: Feedforward en feedback helpen ons een proces sneller af te ronden en een applicatie of website te kunnen gebruiken. Hieronder een voorbeeld waarin feedforward wordt gegeven over de voorwaarden van een wachtwoord en feedback over de sterkte van het ingevoerde wachtwoord.

4. Microcopy: Door slim om te gaan met teksten kun je formulieren, websites en applicaties menselijker maken. Door bijvoorbeeld een formulier te benaderen als een gesprek wat je zou hebben met een klant, zorg je dat gebruikers het formulier gemakkelijker kunnen invullen waardoor conversie toeneemt.

5. Conversational UI: Door het toepassen van slimme chatbots kun je jouw klanten en gebruikers op een gemakkelijke en persoonlijke manier verder helpen in hun klantreis. Doordat je je bezoekers beter leert kennen, wordt de omgang tussen merken en mensen persoonlijker. Hierdoor kun je je gebruikers ook beter helpen.

Toepassing van verleidingsprincipes online

Sinds de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw wordt er in marketing al gebruik gemaakt van beïnvloeding- en verleidingsprincipes. Ook online zien we de toepassing van deze principes steeds vaker voorkomen.

Bij Partout stemmen user experience specialisten hun ontwerpen onder andere af met de marketing psycholoog om sociale wetenschappen toe te passen in concepten en design. Deze psychologische principes beïnvloeden de gebruiker en verhogen de motivatie die een bezoeker voelt om door te gaan in de klantreis. Een aantal voorbeelden van deze verleidings- en beïnvloedingsprincipes zijn:

  • Schaarste: Het creëren van schaarste is een van de meest krachtige overtuigingstechnieken. Bijvoorbeeld “er zijn nog maar 2 kamers beschikbaar” of “dit is het laatste product in uw maat op voorraad”. Wanneer er nog maar enkele producten beschikbaar zijn, wordt het ineens veel interessanter voor mensen om er snel bij te zijn. Mensen zijn makkelijker over te halen wanneer ze iets verliezen dan wanneer ze iets kunnen behouden.
  • Autoriteit: Mensen nemen sneller iets aan van bedrijven met een hoge autoriteit, ‘de experts zullen het wel beter weten’. Tandpasta reclames zijn hier een goed voorbeeld van. Mensen geloven de expert, in deze commercials een tandarts die de tandpasta aanprijst. Door producten te ondersteunen met bijvoorbeeld experts of instanties en personen met een hoge autoriteit wek je vertrouwen bij mensen.
  • Social proof: Mensen zijn onzeker tijdens het maken van keuzes. Haal deze onzekerheid weg door bezoekers het gevoel te geven dat er gelijkgestemden hen voor zijn gegaan, bijvoorbeeld “500 anderen gingen je voor!”. Door deze vorm van sociale bevestiging zijn bezoekers sneller geneigd de volgende stap te zetten in de klantreis.
  • Wederkerigheid: Het gezegde ‘voor wat hoort wat’ komt hier goed tot zijn recht. Mensen zijn sneller bereid iets te geven, zoals hun contactgegevens, wanneer zij eerst iets hebben ontvangen. Relatiegeschenken, een gratis e-book, een goed gevulde white-paper of andere relevante content dragen bij aan het verhogen van conversie.
  • Commitment en consistentie: Mensen zijn consistent in hun gedrag, wie A zegt… Door je bezoekers stapje voor stapje mee te nemen in een gebruikersflow met aan het einde een doel, kweek je commitment. Begin met een makkelijke vraag, bijvoorbeeld ‘vind je de producten in onze webshop interessant?’. Wanneer bezoekers deze vraag met ja beantwoorden, kun je ze voorstellen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief zodat zij meer informatie ontvangen over jouw producten. Deze simpele stapjes zijn eigenlijk steeds kleine toezeggingen, waardoor mensen sneller geneigd zijn ook de volgende stap te zetten.

Tijdens user experience trajecten werken we in een optimale situatie met een team samengesteld uit UX-designers, online-marketeers, usability onderzoekers en marketing-psychologen. Door het combineren van al deze expertises in één team, krijgen we inzichten vanuit verschillende hoeken. Op deze manier kunnen we de user experience optimaliseren op het gebied van gebruiksgemak en verleiding.

Meer weten over user experience en de ideale customer journey voor jouw merk?

+31 (0)40 285 15 25 vincent@partout.nl
6Vacatures open!