Partout d.n.a.
Blog

Contentkalender: met welke Hygiene content bereik jij je doelgroep?

Geschreven door Irma Rietjens op 2 januari 2017

Als marketeer ben jij deze periode druk met het vullen van de contentkalender. Hoe zorg je voor waardevolle en aantrekkelijke content die het hele jaar door bezoekers trekt en aanzet tot interactie op je website? Dat doe je door voor elke fase in de customer journey content te ontwikkelen, die de vragen van de doelgroep beantwoordt: Hygiene content.

Hygiene content is een onderdeel van het content marketing model Hero, Hub, Hygiene. Bij Partout digital native agency zijn we erg enthousiast over het model en zetten we dit strategisch in voor veel opdrachtgevers. In dit blog zoomen we in op Hygiene content en leggen we uit hoe dit zorgt voor meer bezoekers en conversie.

Wat is Hygiene content?

Het Hero, Hub, Hygiene model onderscheidt 3 verschillende soorten content:

  • Hero content: grootschalige campagnes getarget op consumenten van het merk.
  • Hub content: regelmatig geplande content die relevant is voor je consumenten
  • Hygiene content: content waar huidige en potentiële consumenten zelf actief naar zoeken

Hygiene content is always-on content, geoptimaliseerd om het meest overtuigende antwoord/hulp te geven op de specifieke behoeften en vragen van de doelgroep.

hygiene content

Welke vragen en behoeften spelen er in jouw doelgroep?

Welke vragen jouw bezoekers hebben is afhankelijk van in welke fase van de customer journey zij zich bevinden. De customer journey, oftewel de klantreis, is de totale som van ervaringen die klanten hebben in de omgang met je organisatie en merk.

Je kunt de customer journey zien als een routekaart die in detail beschrijft hoe een klant zich bewust wordt van je product of dienst en de interacties die ze in elke fase hebben met je producten en diensten. Je kunt de customer journey zo uitgebreid en specifiek maken als je zelf wilt, maar elke customer journey bevat in elk geval de volgende fases:

  • Bewustwording
  • Overwegen
  • Beslissen

Elk van deze fases roept specifieke behoeften en vragen op bij de doelgroep. Door met adequate Hygiene content deze vragen te beantwoorden bouw je een sterkere relatie op en begeleid je de bezoekers naar de volgende fases in de klantreis. In onderstaande visual hebben we de customer journey van onze opdrachtgever Detron weergegeven rondom het thema cloud.

customer journey hygiene content

Hoe vertaal je de customer journey naar Hygiene content?

Welke vragen jouw doelgroep bezighoudt in elke fase van de klantreis achterhaal je door data-analyse van je huidige content, zoekwoordanalyse en social listening. Op basis van deze output bepaal je ook de focus zoekwoorden en kun je je content optimaliseren.

Mogelijke manieren om Hygiene content vorm te geven zijn:

  • Advies
  • Online tests
  • FAQ’s
  • Blogs
  • How-to video’s
  • Whitepapers
  • Etc.

Aan de slag met Hygiene content?

Wil je ook aan de slag met Hygiene content in jouw contentkalender voor 2018? Neem dan contact op met onze content specialisten!

Meer weten over Hygiene content?

+31 (0)40 285 15 25 irma@partout.nl
8Vacatures open!