Partout d.n.a.
Expertise

A/B testen

Test je hypothese of propositie met je gebruikers! A/B-testing of multivariate testing wordt gebruikt om uit twee of meer ontwerpen de beste variant te kiezen.

Data analyse en conversie optimalisatie zijn belangrijke pijlers voor elke website, webshop of mailing. Veel bezoekers of lezers is leuk, maar hoe zorg je ervoor dat je de optimale gebruikerservaring biedt en daarbij overtuigt tot conversie? Conversie optimalisatie is een kwestie van testen, testen en nog eens testen. Dat doen we bij Partout digital native agency door het continu uitvoeren van A/B testen.

Wat zijn A/B testen?

A/B testen betekent het uitvoeren van testen waarbij we steeds twee verschillende versies van pagina’s tegen elkaar testen. Onze conversie specialisten kunnen per test steeds zien of versie A of versie B beter presteert. Door elke keer een kleine aanpassing te testen kunnen we stap voor stap de conversie van de website, webshop of mailings verhogen.

Voorbeelden van variabelen die we kunnen testen in een A/B test:

  • Titel op een landingspagina
  • De kleur van knoppen op een website of website
  • Verschillende teksten in de knoppen op een website of webshop
  • De onderwerpregel van een e-mailcampagne
  • De plaats van een call-to-action op de website
  • Verschillend aantal invulvelden in een formulier
  • Toevoegen van reviews
  • Elementen die de bezoeker mogelijk afleiden weglaten

Via A/B testen wordt duidelijk welke call-to-action het beste werkt op je website. Zo kan een groene button op de ene website de conversie verhogen, terwijl dezelfde kleur op een andere website exact het tegenovergestelde veroorzaakt. Via een A/B test kunnen we voor jouw website precies vaststellen wat de juiste call-to-action is.

Voorbeeld van een succesvolle A/B test

Voor de Moederdag campagne van onze opdrachtgever Dr. Oetker hebben we een A/B test toegepast voor de onderwerpregel van de e-mailcampagne. De helft van de e-mails werd verstuurd met als onderwerpregel ‘Pssssst… het is bijna Moederdag, hulp nodig?’, terwijl bij de andere helft van de ontvangers hun voornaam werd genoemd in de onderwerpregel (‘Pssssst… VOORNAAM het is bijna Moederdag, hulp nodig?’). De hypothese van onze e-mail marketeers was dat ontvangers zich meer persoonlijk benaderd zouden voelen en hierdoor meer werden overtuigd om de e-mail te openen.

De conclusie is dat de onderwerpregel mét voornaam tot een maar liefst 5% hoger open ratio heeft gezorgd! Door continu de learnings van onze A/B testen door te voeren en mee te nemen naar verdere conversie optimalisaties zorgen wij voor een steeds hoger rendement.

Aan de slag met A/B testen?

Wil je ook starten met het uitvoeren van A/B testen voor jouw website, webshop of e-mailcampagnes? Wij helpen je graag! Wij verzorgen de conversie optimalisatie, op basis van A/B testen, voor mooie merken als Dr. Oetker, Koopmans, Brabantia en Longfonds.

Neem gerust eens contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Wil je meer weten weten over A/B testen?

+31 (0)40 285 15 25 irma@partout.nl
3Vacatures open!