Partout d.n.a.
Blog

Update wijziging Facebook: marketeers dupe van fake nieuws

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 14 augustus 2017

Heb jij al gemerkt dat je link post op Facebook er anders uitziet wanneer je hem via PowerEditor in plant? De afbeelding, titel en linkbeschrijving die je hebt ingevuld worden niet meer weergegeven. Dit heeft te maken met de wijziging die Facebook heeft doorgevoerd om ‘fake news’ tegen te gaan. Deze wijziging houdt in dat Facebook de functie om link posts te bewerken heeft verwijderd. Wanneer je een link wilt posten op Facebook, zal hij de afbeelding, titel en linkbeschrijving automatisch ophalen vanaf de website. Dit betekent dat je niet altijd je voorkeur afbeelding en uitsnede kan plaatsen of dat je geen call-to-action of triggende tekst zoals ‘win’ in de afbeelding kunt toevoegen. Ook kun je de titel niet meer bewerken.


Waarom wijzigt Facebook deze functionaliteit?

Er wordt veel fake news verspreid op Facebook. Facebook heeft eerder dit jaar aangekondigd dat zij de strijd aan gaan tegen fake news en zo de verspreiding van onjuiste informatie tegen wil gaan. In een proef die Facebook op dit moment uitvoert, helpt onder andere NU.nl met factchecken. Het idee hierachter is dat wanneer men een waarschuwing krijgt, ze minder snel nogmaals fake news gaan delen. Daarnaast zal fake news minder goed scoren waardoor het minder zichtbaar wordt. De volgende stap is dat je link posts niet meer kunt bewerken. Op deze manier kun je de afbeelding, titel en linkbeschrijving niet meer aanpassen en zal de kans groter zijn dat dit overeenkomt met de content op de website.

De oplossing!

Deze wijziging heeft dus heel wat gevolgen voor het plaatsen van link posts op Facebook. Gelukkig is er ook een oplossing voor. Door het toevoegen van ‘open graph meta tags’ aan webpagina’s heb je de controle over de content die wordt ingeladen in Facebook. Dit is een technische handeling waarbij voor sommige CMS systemen (zoals WordPress) plug-ins beschikbaar zijn. Voor andere CMS systemen zal dit gebouwd moeten worden. Wanneer je deze tags niet toevoegt op je website, zal de Facebook crawler zelf een afbeelding, titel en linkbeschrijving toevoegen. Hierbij pakt hij meestal de eerste afbeelding en de eerste titel. Door open graph tags toe te voegen kun je specifiek aangeven welke afbeelding, titel en linkbeschrijving je wilt meegeven aan je Facebook link post. Via deze tool kun je zien hoe je link post eruit komt te zien.

Wil je meer informatie over deze wijziging of wil je weten hoe je ‘open graph meta tags’ kunt toevoegen aan jouw link posts op Facebook, neem dan contact met mij op!

Update

Er is inmiddels een derde oplossing bekend voor de wijziging die Facebook onlangs heeft doorgevoerd. In het kort houdt dit in dat je de link post opmaakt in advertentiebeheer van Facebook. Op deze manier wordt je advertentie eerst gecontroleerd door Facebook. In deze PDF van Facebook staan de verschillende stappen beschreven hoe je deze methode toepast. Hieronder hebben we ze ook even kort voor je op een rijtje gezet:

  1. Maak een link post als advertentie aan in advertentiebeheer. Voeg hierin je visual (of video), de titel, link beschrijving en URL.
  2. Lanceer de advertentie zodat hij wordt gecontroleerd door Facebook.
  3. Pauzeer direct de campagne zodat je niet hoeft te betalen voor je Facebook advertentie.
  4. Ga vervolgens naar ‘Paginaberichten’.
  5. Hier kun je je advertentie publiceren of inplannen. Zo wordt de link post geplaatst zoals jij hem eerder hebt opgesteld in advertentiebeheer.

Lukt het nog niet helemaal? Stuur me dan een mailtje of bel me even, dan lopen we er samen even doorheen!

Meer weten over de Facebook wijziging?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
8Vacatures open!