Blog
Website analyse

Evie van Rooij
Search marketeer
Publicatie
1 juli 2025
Leestijd
4 min leestijd
Analyses maken van data, die we vertalen naar toepasbare kennis. Dit gebruiken we om digitale producties te optimaliseren.
Meten is weten. Dat is voor je website statistieken niet anders. Het meten en analyseren van website statistieken is onmisbaar in online marketing. Waarschijnlijk meet je de website statistieken al met Google Analytics. Maar hoe kun je deze data gebruiken om meer bezoekers op de site te krijgen? De specialisten van Partout kunnen door data analyse deze kansen precies in kaart brengen.
Meten en analyseren van website statistieken
Het bijhouden en analyseren van website statistieken is eenvoudig, door Google Analytics te koppelen aan je website. Van elke bezoeker op de website wordt een grote hoeveelheid statistieken opgeslagen in Google Analytics. Voorbeelden van deze website statistieken zijn:
- Nieuwe vs. terugkerende bezoekers
- Locatie van de bezoeker
- Kanaal van waaruit de bezoeker op de website is gekomen
- Het gebruikte device
- Tijdsduur en aantal bekeken pagina's
- Bestemmingspagina
- Behaalde conversies
Google Analytics heeft de optie om deze informatie van meerdere sites aan elkaar te koppelen. Hierdoor is ook informatie beschikbaar over bijvoorbeeld de interesses, leeftijd en het geslacht van je bezoekers.
Het gedrag van de bezoekers op je website levert veel interessante webstatistieken op. Door de statistieken van je website op een juiste manier te interpreteren ontdekken de experts van Partout optimalisatiemogelijkheden. Welke content zorgt voor veel bezoekers? Welke content levert de meeste conversie op? Door de content aan de hand van de statistieken te optimaliseren zorgen we voor een groei in verkeer en een hogere conversie.
Web analytics tools
Om een compleet beeld te geven van de online resultaten en optimalisatiemogelijkheden gebruiken onze experts verschillende web analytics tools. In een maandelijkse rapportage worden de statistieken uit alle web analytics tools gebundeld in een overzichtelijk rapport. Hierbij maken we gebruik van de volgende analyse tools:
Google Analytics: Binnen Google Analytics meten en analyseren we het grootste gedeelte van de website statistieken. De belangrijkste statistieken binnen deze tool hebben we eerder al opgesomd.
Google Search Console: Google Search Console is een web analytics tool waarmee we de aanwezigheid van de website in de zoekresultaten van Google kunnen bijhouden en controleren. Zo meten we de resultaten van onze SEO werkzaamheden.
Google Ads Naast het opzetten van SEA campagnes biedt Google Ads ook veel statistieken over de prestaties van de verschillende advertentiecampagnes.
Moz: Met de web analytics tool Moz kunnen we de Google ranking meten van alle zoekwoorden waarop de website zich richt. Zo kunnen we precies zien wat de optimalisatiewerkzaamheden voor resultaat hebben op de rankings in Google. Ook biedt de tool inzicht in hoe we specifieke pagina's verder kunnen optimaliseren voor een hogere positie van het focus zoekwoord.
Majestic: De analyse tool Majestic geeft ons inzichten in de linkprofielen van websites. Welke domeinen verwijzen er met links naar de website en waar liggen kansen voor linkbuilding?
Google analytics training
Wil je zelf leren hoe je website statistieken verzamelt en analyseert via Google Analytics? Onze web analytics specialisten geven op aanvraag ook Google Analytics trainingen. Dit kan op locatie, maar ook op ons kantoor in Eindhoven.
Geïnteresseerd geraakt in onze website analyse dienst of een van onze trainingen? Kom dan vrijblijvend in contact met Partout.
Wij zijn Partout
Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.
