Partout d.n.a.
Blog

Nieuwsbrief versturen? Dit is het beste verzendmoment

Geschreven door Britt van Keulen op 5 april 2017

Regelmatig vragen klanten ons naar het beste verzendmoment van een nieuwsbrief. Logisch, je wilt zoveel mogelijk ontvangers bereiken wanneer je een nieuwsbrief verstuurt. Timing speelt daarbij een belangrijke rol. Je wilt je nieuwsbrief versturen op een tijdstip waarop ontvangers tijd én zin hebben de mailing te lezen. Daarnaast wil je niet dat de nieuwsbrief op de grote hoop belandt of, nog erger, ongelezen verwijderd wordt.

Het ideale verzendmoment?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: een kant-en-klaar beste verzendmoment voor het versturen van een nieuwsbrief bestaat niet. Als dit moment zou bestaan, dan zouden heel veel bedrijven op dat moment hun nieuwsbrief versturen. En logischerwijs zou hierdoor dit moment direct niet meer ‘het ideale moment’ zijn, aangezien ontvangers dan een hele bulk mail ontvangen.

Leef je in én lees je in

Wat het beste verzendmoment voor jouw nieuwbrief is, is afhankelijk van je doelgroep. Zoals gezegd wil je hen bereiken op het moment dat zij tijd en zin hebben om de mail te openen. Leef je in in je nieuwsbriefabonnees en bedenk hoe hun gemiddelde week eruit ziet. Wanneer verwacht je dat zij het liefst jouw nieuwsbrief zouden willen lezen?

Welke momenten goed werken hoef je gelukkig niet helemaal zelf te bepalen. Je kunt hiervoor een e-mailmarketing benchmark raadplegen. In zo’n benchmark kun je onder andere zien op welke dagen er veel nieuwsbrieven verstuurd worden en op welke momenten mailings goed geopend worden. Handige info! Let wel op dat veel bedrijven dit raadplegen en er dus ook veel mails op deze momenten verstuurd worden. De kunst is goed te kijken naar je abonnees: wanneer past het in hun week én is geen piekmoment in verzending.

Op welke dag worden de meeste mailings verstuurd?

Verzendingen per dag
  • Consumenten:  Maandag t/m vrijdag vrijwel gelijk. In het weekend wordt er minder verzonden. De minste verzendingen op zaterdag.
  • B2B: Piek op donderdag en (in mindere mate) dinsdag. Fors minder verzendingen op zaterdag en zondag.

 

Op welke dag worden mailings het best geopend?

Gemiddelde openratio per dag
  • Consumenten: De hele week vrijwel gelijk. 
  • B2B: Loopt op gedurende de week. Zaterdag en zondag meer opens dan de rest van de week.  

 

Op welk tijdstip worden de meeste mailings verstuurd?

Verzendingen per uur
  • Consumenten: Pieken om 10u en 17u. Na 19u neemt het aantal verzending sterk af. 
  • B2B: Pieken om 7u-8u, 10u en 12u. Na 17u zeer weinig mails verzonden.

 

Op welk tijdstip worden mailings het best geopend?

Opens per uur
  • Consumenten: Loopt gedurende de dag op; de meeste opens om 19u.
  • B2B: Loopt op vanaf 7u. Pieken om 10u, 12u en 13u. Daarna geleidelijke afname tot 23u.
Brondata: E-village e-mailmarketing Benchmark 2017

Kansen

De Benchmark van E-village laat zien dat er weinig B2B nieuwsbrieven in het weekend verstuurd worden, terwijl B2B nieuwsbrieven juist dan goed geopend worden! Dat biedt kansen… Voor consumentennieuwsbrieven is het een goed idee de avond te benutten. Er wordt dan in verhouding minder gemaild, terwijl consumenten wel hun mail lezen.

Let wel: staar je niet blind op een benchmark. Het is algemene info, niet gespecificeerd naar branche of doelgroep. Het kan handige inzichten bieden maar uiteindelijk moet je zelf aan de slag om te testen wat voor jouw doelgroep werkt. Een benchmark biedt basisinfo waarmee je je eigen testplan op kunt stellen.

Test en experimenteer

Heb je een idee van welk momenten geschikt zouden kunnen zijn om je doelgroep te mailen? Mooi! Dan is het tijd om te gaan testen.

Start met het kiezen van twee momenten waarop je verwacht dat jouw doelgroep open staat voor je nieuwsbrief. Stuur de nieuwsbrief 50/50 uit. Vergelijk de open- en klikratio’s: scoort het ene moment beter dan het andere moment? Herhaal de test met de gekozen momenten meerdere keren om ‘toevalligheden’ uit te sluiten. Door meerdere keren te testen kun je ontdekken wat werkt bij jouw doelgroep.

Houd er rekening mee dat je slechts één variabele per keer kunt testen. Je stuur dus exact dezelfde mail met exact dezelfde onderwerpregel uit, wanneer je een AB-test op verzendmoment uitvoert.

Timing Isn’t Everything

Wees niet teleurgesteld als je weinig verschil kunt ontdekken, omdat de open- en klikratio’s telkens nauwelijks verschillen. Dit betekent dat het verzendtijdstip er voor jouw doelgroep niet toe doet. Een combinatie van herkenbare afzendernaam, aansprekende onderwerpregel en interessante content kan ervoor zorgen dat ontvangers je mail toch wil openen. Je kunt dan beter gaan testen op andere variabelen zoals onderwerpregel, content of preheader om de ratio’s van jouw nieuwsbrief te verbeteren.

Aan de slag met e-mail marketing

Met deze tips kun je op zoek gaan naar het beste verzendmoment voor jouw nieuwsbrief. Kom je er niet uit of heb je een vraag? Wij helpen je graag bij het opzetten van een testplan en het maken van relevante mailings die converteren bij je doelgroep.

Meer weten over e-mail marketing?

+31 (0)40 285 15 25 britt@partout.nl
7Vacatures open!