Partout d.n.a.
Blog

IJzersterke content met de content scrum

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 4 april 2016

Wil je binnenkort een nieuw product introduceren of een campagne opzetten? Of wil je het hele jaar ijzersterke content plaatsen op je online kanalen? Als op één (of beide) van deze vragen het antwoord ja is, is een goed contentplan een vereiste.

Maar hoe creëer je content die relevant is voor je doelgroep én die daadwerkelijk leidt tot de gewenste actie of interactie? Het organiseren van een content scrum is dé manier om aan de slag te gaan met content voor een bepaalde periode. Maar ook content rondom een bepaald thema, campagne of ander belangrijk moment in het jaar zoals een productintroductie kun je hiermee inzichtelijk maken.

De output van zo’n scrum is vaak een content (jaar)plan, een gevulde contentkalender 2018 en input voor één of meerdere campagnes.

Wat is een content scrum?

Een content scrum is een manier van werken die wij bij Partout vaak inzetten. Een belangrijk onderdeel hiervan is een creatieve brainstormsessie waar verschillende disciplines betrokken worden bij het opzetten van een campagne of om een contentplan te vullen. Ideeën voor interessante onderwerpen en inhakers zijn hierbij het uitgangspunt. Op deze manier werken strategen, designers en online marketeers samen en wordt content en de invulling daarvan vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Dit resulteert in een sterke(re) campagne én betere resultaten.

Insights verzamelen voor de content scrum

Om te starten met een content scrum wordt eerst relevante informatie verzameld, die je meeneemt in de content scrum als achtergrondinformatie. Deze informatie kun je verzamelen op drie manieren:

  1. Kijken naar het online zoekgedrag
  2. Luisteren naar je doelgroep
  3. Analyseren van bestaande data

Door te kijken naar het online zoekgedrag van je doelgroep, luisteren naar je doelgroep en het analyseren van bestaande data verzamel je insights die je vervolgens kunt gebruiken in de content scrum.

1. Kijken naar het online zoekgedrag

Een manier om informatie te verzamelen van je doelgroep is door het online zoekgedrag te analyseren. Je kijkt naar wat relevant is voor jouw doelgroep. Waar zoeken ze op en op welke manier zoeken zij? Door een zoekwoordanalyse uit te voeren krijg je veel informatie over je doelgroep die samenhangt met een bepaald onderwerp. Deze informatie kun je dan weer gebruiken in de content scrum.

2. Luisteren naar je doelgroep

Als je wilt weten waar je doelgroep over praat, kun je social listening tools gebruiken, bijvoorbeeld Coosto. Met een social listening tool kun je ‘luisteren’ naar wat er wordt gezegd over je bedrijf, projecten en producten, of over relevante onderwerpen en concurrenten. Je kunt kijken wat er wordt gezegd op social media, forums, nieuwssites en blogs. Op deze manier krijg je een goed beeld van wat mensen van een bepaald onderwerp vinden en wat hun sentiment is. Zijn ze bijvoorbeeld positief of negatief over jouw product? Daarnaast kun je kijken op welke kanalen die personen zich bevinden. Wordt er veel gepraat over jouw merk op Twitter? Of juist op Instagram? Deze waardevolle input neem je mee in de content scrum.

3. Analyseren van bestaande data

Als je al eens eerder bepaalde campagnes hebt opgezet, dan is het erg handig om de resultaten hiervan mee te nemen in de opzet voor de huidige campagne. Werkt een bepaald type content wel of niet? Zo kun je topics vermijden die eerder niet succesvol waren en inspelen op eerdere successen. Maar kijk ook naar welk platform geschikt is voor welk type content. Door het analyseren van bestaande data, wordt je campagne of content scherper.

Starten met de content scrum

Naast het verzamelen van insights als hierboven besproken is het ook belangrijk om de interne wensen mee te nemen. Praat met verschillende afdelingen, lees marketingplannen, eventkalenders, productintroducties, etc. Het is belangrijk om tijdens de content scrum rekening te houden met deze punten.

Een contentplan opstellen

De output van de content scrum kun je gebruiken in je content (jaar)plan. Een handig hulpmiddel voor het invullen van een contentplan is het Hero, Hub, Hygiene model. Hierbij maak je onderscheid in diverse typen content en zo zorg je ervoor dat elke content die je maakt een bepaald doel heeft en is het meteen duidelijk op welk kanaal deze content thuishoort. Dit verwerk je in het contentplan en in je contentkalender.

Wil je binnenkort ook met content aan de slag? We vertellen je graag nog meer over onze werkwijze of plannen een content scrum in om je content succesvol in te zetten. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Meer weten over een content scrum?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
3Vacatures open!