Partout d.n.a.

Met onze ‘online tools’ kunnen werksessies en belangrijke vergaderingen gewoon doorgaan! Zo doen we dit samen met jou

Blog

Hoe werkt het algoritme van LinkedIn?

Geschreven door Jeroen Valkenburg op 2 november 2020

Bijna 600 miljoen zakelijke professionals komen samen op LinkedIn om banen te vinden, hun netwerken uit te breiden en informatie te delen. Daarmee is LinkedIn een sociaal netwerk dat heel interessant en effectief kan zijn om in te zetten als marketingkanaal. Maar wat maakt een sterke LinkedIn-post? Aan de hand van het onderzoek, uitgevoerd door het LinkedIn Research Algorithm (2019), zijn er in dit blog wat tips beschreven die gebruikt kunnen worden bij het creëren van een interactief, effectief en goed getimed LinkedIn-bericht.

Welke interactie werkt het beste op LinkedIN?

Reageren op een LinkedIn-post is bij uitstek de meest effectieve manier om een interactie aan te gaan. Een reactie, ofwel comment, levert twee keer zoveel interactie op als een like en is maar liefst vier keer zo effectief als het delen van een LinkedIn-post. Het ontvangen van comments is daarnaast ook de meest effectieve manier om zichtbaarheid te genereren. Op basis van de interactie die de post binnen een uur krijgt, bepaalt LinkedIn in grote mate hoeveel zichtbaarheid je post gaat krijgen. Krijgt een nieuw geplaatste post binnen een uur geen likes, comments of shares? Dan zijn er met de post niet veel mensen bereikt en zullen er ook niet veel mensen bereikt worden.

Wat is het beste tijdstip om te posten op LinkedIn?

De beste dag om een organische LinkedIn-post te publiceren én zo veel mogelijk interactie te krijgen is woensdag tussen 08:00 en 11:00. Ook zijn dinsdagen en donderdagen tussen 09:00 en 14:00 goede momenten om te posten.

Welke content werkt het beste op LinkedIn?

Een LinkedIn-post met alleen tekst en een post waarin een document is gedeeld (zoals een slideshow), werken het beste op LinkedIn. Een post waarin gelinkt wordt naar een externe website krijgt de laagste prioriteit van LinkedIn (-80% ten opzichte van een documentpost). LinkedIn wilt namelijk zoveel mogelijk gebruikers op de applicatie of website van LinkedIn houden. Posts met video’s worden steeds lager gewaardeerd in verband met de afnemende kwaliteit van de video’s (-40% ten opzichte van een documentpost).

LinkedIn checklist voor organische posts

  1. Comments zijn belangrijker dan likes en shares
  2. Het eerste uur is cruciaal! Vraag je peers/netwerk om comments te plaatsen binnen het eerste uur. Een bedrijf kan bijvoorbeeld medewerkers een melding sturen als eer nieuwe post is op de bedrijfspagina. Op deze manier kunnen medewerkers ingezet worden als ambassadeurs.
  3. Post tussen dinsdag en donderdag tussen 900 en 1400 uur.
  4. Posts met alleen teksten en slideshows doen het veel beter dan posts waarin wordt doorgelinkt naar een externe website.

En uiteraard kwalitatieve content is king. Dus investeer in steengoede content en verleid lezers tot interactie.

Wil je graag een keer vrijblijvend sparren over de eventuele rol van LinkedIn voor jouw merk? Of wil je meer weten over het inzetten van andere sociale media, een training volgen of aan de slag met een advertentiecampagne? We helpen je graag! Neem contact op met onze specialisten.

4Vacatures open!