Aan de slag met Design Thinking

Jurian Rokven
Jurian Rokven
Jurian Rokven | Blog | 5 min leestijd | 20 juli 2021
Blog | 5 min leestijd | 20 juli 2021

Creatieve antwoorden vinden door analytisch én intuïtief te denken? Dat kan met de Design Thinking-methode. De term werd als eerst gebruikt door pioniers uit de Verenigde Staten, maar deze vernieuwende manier van denken werd al snel overgenomen door designers en creatievelingen in o.a. Nederland. Met Design Thinking zeg je een conventionele aanpak gedag en verwelkom je een dynamische, open werkwijze. In dit blog geven we uitleg wat Design Thinking is en hoe je het in vijf verschillende fases aanpakt.

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een methode die gebruikt wordt om problemen op te lossen. Het is met name geschikt voor zeer complexe vraagstukken. Daarnaast helpt de methode om innovatie binnen organisaties te versnellen en creatieve oplossingen te bedenken. In deze denkwijze staat de behoefte van de doelgroep centraal, door problemen steeds vanuit menselijke behoeften te benaderen. Er worden oplossingen bedacht door middel van brainstormsessies, waarna je met de Design Thinking-methodiek direct een prototype maakt en de oplossing test in de praktijk. Waar Design Thinking meer een visie is, is een Design Sprint een praktische uitvoering ervan.

Wil je meer weten over een Design Sprint bij Partout, jouw design bureau in Eindhoven? Lees verder.

Waarom Design Thinking?

Bij Design Thinking worden de belangen van stakeholders en van eindgebruikers meegenomen in het ontwerpproces. Uiteindelijk gaat het er om keuzes te maken die van toegevoegde waarde zijn voor alle belanghebbenden. Met Design Thinking stel je jezelf open voor een andere manier van denken. Je zegt gedag tegen de conventionele probleemoplossers. Daarbij is het allereerst belangrijk dat je nieuwsgierig bent en niet bang bent om nieuwe dingen uit te proberen.

De vijf fasen van Design Thinking-proces

Om Design Thinking in de realiteit echt te laten werken hebben we de Design Thinking-aanpak in vijf heldere fasen uitgelegd.

design thinking

Fase 1: Heb empathie voor de eindgebruiker (empathize)

Om tot de kern van het probleem te komen is het van belang dat je je inleeft in de doelgroep. Voor wie is de oplossing bedoeld? Waar loopt de doelgroep tegenaan? Inleven vanuit het perspectief van de doelgroep kan op verschillende manieren. Denk aan onderzoekstechnieken zoals interviews, enquêtes en observaties.

Fase 2: Verken het vraagstuk en definieer het probleem (define)

Met de gegevens vergaard in de eerste fase, kan je de probleemstelling definiëren. Bij de eerste fase lag de focus vooral op het verzamelen van zoveel mogelijk informatie. In de tweede fase breng je deze informatie samen en kijk je naar een oplossing. Bij het concretiseren van het probleem staat wederom de doelgroep centraal.

Fase 3: Bedenk ideeën/oplossingen (ideate)

Nu je alle betrokkenen goed begrijpt (empathie fase) en de probleemstelling duidelijk is (definitie fase), kan er gekeken worden naar een oplossing. Het doel van deze fase: zo veel mogelijk oplossingen bedenken voor het kernprobleem. In eerste instantie gaat het hierbij niet om het vinden van de perfecte oplossing, maar om het bedenken van vele oplossingsrichtingen. Probeer na te denken over een passende oplossing. Vermijd open deuren óf gebruik ze juist. Het is vooral belangrijk om te kijken naar de gebruiker en daarvoor een logische, verassende of innovatieve oplossing of idee bedenkt. Het is wenselijk om een multidisciplinair team aan te haken voor deze fase. Dit helpt om verschillende invalshoeken, vanuit verschillende vakgebieden te genereren. Na de uitgebreide brainstormsessie wordt er als groep een selectie gemaakt van de meest kansrijke ideeën. Die gaan naar de volgende ronde van het proces.

Fase 4: Creëer een prototype (prototype)

Als er een definitief oplossingsidee is uitgekozen, is het tijd voor de creatie-fase. Maak een prototype of schrijf een scenario, ontwikkel een storyboard of visualiseer een situatie. De concrete concepten kunnen vervolgens gevalideerd worden bij de doelgroep.

Fase 5: …en testen maar! (test)

Deze laatste fase is cruciaal voor het hele Design Thinking-proces; het valideren van je bedachte dienst of product! In deze fase wordt het duidelijk hoe de doelgroep tegenover jouw oplossing staat en of de oplossing daadwerkelijk het probleem oplost. Neem de feedback van de doelgroep mee, pas het prototype aan en blijf het testen tot je tevreden bent. Met de werkwijze van optimaliseren en valideren werkt je toe naar de beste oplossing voor jouw Design Thinking-idee!

Design Thinking bij Partout

Bij Partout passen we de Design Thinking-methode veelvuldig toe. We gebruiken Design Thinking voor design –vraagstukken, maar ook voor marketing-, organisatorische vraagstukken. Zo hebben we voor Koopmans in een Design Sprint en Iteratie Sprint binnen enkele weken een nieuwe website opgeleverd. Voor Gielissen Interiors hebben door middel van Design Thinking hun merkwaarde goed voelbaar gemaakt binnen hun digitale inspiratieplatform. En voor Xelvin hebben we een case uitgewerkt voor hun idee Mundialz.

Wil jij écht aan de slag met Design Thinking en in contact komen met onze Design Thinking experts? Bij Partout helpen we je graag. Online of op ons kantoor in Eindhoven. Samen gaan we voor resultaat!

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
info@partout.nl

Wij openen digital.