Partout d.n.a.
Blog

Content is de rode draad! (Ja, écht)!

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 2 oktober 2015

Over content wordt heel veel gezegd, geschreven en gevonden. Vanaf het moment dat Bill Gates in 1996 riep dat content king is tot vandaag de dag is er heel erg veel content bijgekomen over content. Een zoekopdracht in google resulteert as we speak in 6.810.000.000 resultaten! Iedereen wil er iets mee en het wordt soms ingewikkelder gemaakt dan het is. Van alle dingen die je online doet is content gewoon een basisvereiste. Goede, relevante content, die graag gelezen wordt. Ook wij schreven er eerder al een blog over: Hot or not: Contentmarketing! Waarin we stellen dat het heel simpel is. In dit blog wil ik jullie helpen bij het managen van die content.

Ik merk als ik in gesprek ga dat veel mensen al goede stappen hebben gezet in het digitale landschap. “Ja wij versturen een e-mailnieuwsbrief en we hebben Facebook/Twitter/een blog/Instagram, de website staat al een tijdje live en volgens mij gaan we ook iets doen met …. (vul maar in).” Het valt me echter wel op dat er zowel intern, als extern eilandjes zijn ontstaan, doordat vaak gewerkt wordt met verschillende teams en bureaus. Dit resulteert in gemiste kansen. De synergie tussen die verschillende online kanalen ontbreekt.

Begrijp me niet verkeerd: Er is niets mis met werken met verschillende teams en bureaus! Je hebt natuurlijk te maken met verschillende onderwerpen en expertises. Het is daarom ook goed om de juiste personen aan te haken voor een taak. Belangrijk is daarbij wel, dat je het grote geheel niet uit het oog verliest. Want, waarom doe je al die online activiteiten? Wat zijn de (digitale) doelstellingen? En hoe verkrijg en behoud je het overzicht?

Maak een content kalender (op jaar-, kwartaal-, maand-, week- niveau)

Hierin kun je alle online (en offline) activiteiten aan elkaar knopen. Zo weet je precies wanneer er een nieuwe (product)introductie is die je breed wilt uitserveren op je digitale kanalen, heb je een overzicht van welke nieuwe pagina’s je op je website wilt gaan plaatsen, staan je PR-campagnes op je netvlies en weet je precies op welke momenten van het jaar je impact wilt en kunt gaan maken. Content kun je onderscheiden in verschillende typen content ‘Hero, hub en hygiene’.

Gebruik de juiste tools

Met analysetools kun je tracken wat je content doet. Je hebt waarschijnlijk een aantal doelstellingen bepaald en wilt weten of je die behaalt. Denk hierbij aan Google Analytics, de statistieken van je social media pagina’s en online monitoring tools, zoals Coosto of Hootsuite.

Verbind eer ge begint!

Zelf ben ik mijn carrière bij Partout begonnen als social media marketeer, maar ik merkte al snel dat de activiteiten die plaatsvinden op social media een positieve invloed kunnen hebben op andere dingen. Doordat je bijvoorbeeld luistert naar je fanbase, kom je er achter waar vragen over zijn of wat erg leuk gevonden wordt. Dit kun je dan weer gebruiken voor leuke artikelen of how-to video’s op je website. En andersom kun je de informatie die je haalt uit google analytics (waar wordt naar gezocht?) weer gebruiken voor het creëren van relevante content voor op je website, social kanaal of in je nieuwsbrief. Kijk dus niet alleen naar je eigen eilandje, maar maak regelmatig uitstapjes en excursies. Mijn favoriete motto is ook hier weer relevant: “A journey of a thousand miles begins with just one step!”

Wil je graag een persoonlijk advies, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Meer weten over content marketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
6Vacatures open!