Partout d.n.a.
Case

van Weleda

Social sampling campagne

Kwalitatieve sampling door inzet van peer-to-peer netwerk en op deze manier ambassadeurs te identificeren.

Beloof geen wonderen, maar geef ze door!

Weleda’s slogan sluit mooi aan bij het hele concept social sampling. Weleda belooft geen wonderen, maar geeft ze door. Met social sampling geef je ook een kadootje, vanuit Weleda naar de consument, maar ook als vriend onderling naar andere vrienden. Wanneer je als merk een sample op straat uitdeelt, dan bereik je ook een groot aantal mensen die buiten de doelgroep valt. Door middel van de juiste targetting bereik je online je doelgroep en die doelgroep gaat vervolgens zelf de ambassadeursrol op zich nemen en zo vormt zich een olievlek. Als vriend weet je namelijk zelf wel of de ontvanger mogelijk geïnteresseerd is in een bepaald productsample.

Maak kennis met…

Weleda had twee campagnes lopen waarvoor social sampling ingezet is. Enerzijds bestond hun Calendula Billenbalsem 30 jaar en wilde graag bestaande fans een kadootje geven en (potentiële nieuwe fans) moeders van jonge kinderen kennis laten maken met het product. De andere campagne was een campagne om iets voor Weleda fans te doen (een kadootje te geven) en traffic te genereren naar de tijdelijke pop-up store in Gent.

Ervaren is genieten

In beide gevallen kon men een sample voor zichzelf aanvragen en kreeg men een mail met daarin een unieke code waarmee ze in de winkels (De Tuinen bij de Calendula campagne en de pop-up store in Gent) een sample op konden komen halen. Vervolgens kregen ze de mogelijkheid om vrienden op de hoogte te brengen van de actie door middel van e-mail of Whatsapp.

In totaal hebben de 2 campagnes samen geresulteerd in 15.000 deelnemers en is de actie bijna 2.500 keer gedeeld via e-mail. De cijfers van whatsapp zijn nog hoger. Indirect gevolg van de campagne was een groei van de database omdat een gedeelte van de deelnemers aangaf ook voortaan de e-mail nieuwsbrief te willen ontvangen. Daarnaast heeft het Weleda ook weer insights gegeven in de productervaringen door de reviews die na afloop van de actie binnen kwamen.

7Vacatures open!