Partout d.n.a.
Case

van EKB Nederland

Effectieve online leadgeneratie met het Reach-Engage-Convert model

Online leadgeneratie met marketing automation campagnes. EKB Nederland bouwt een relatie op door relevante content, whitepapers, scans en persoonlijk advies op maat.

EKB Nederland als online expert in energiemanagement

EKB Nederland is een adviesbureau gespecialiseerd in energiemanagement. Ze zorgen dat alle beïnvloedbare componenten binnen de energiestrategie van bedrijven worden geanalyseerd en optimaal worden ingericht. Met besparingen op energiekosten als resultaat.

De energiemarkt is een zeer complexe en concurrerende markt. Daarom heeft Partout d.n.a. gekozen voor een online strategie waarbij de website:

  • Bezoekers informeert over de exacte vragen waar veel organisaties mee stoeien
  • EKB Nederland presenteert als online expert in energiemanagement
  • Geautomatiseerd online leads voorziet van effectieve opvolging
  • Een kwalitatieve relatie opbouwt met online leads
  • Uiteindelijk de juiste leads converteert naar nieuwe opdrachtgevers voor EKB Nederland

Dit hebben we bewerkstelligd door middel van ons Reach-Engage-Convert model:
Leadstreet model Partout

 

Reach

Om de juiste doelgroep te bereiken heeft Partout d.n.a. een uitgebreide zoekgedrag analyse uitgevoerd. Zo hebben we bepaald welke relevante zoekopdrachten de doelgroep van EKB Nederland gebruikt in Google en welke vragen zij online stellen. Op basis van deze analyse hebben we bepaald welke SEO content er ontwikkeld moest worden en op welke zoekthema’s deze content zich focust. Hierbij hebben we de optimale mix tussen zoekvolume, relevantie en concurrentie gevonden.

De uitdaging hierbij was om juist die onderwerpen te vinden waarin de grote energiespelers als bijvoorbeeld Nuon, Essent en Eneco en energievergelijkers als Gaslicht.com de doelgroep nog niet over informeren. Daarnaast voegt de content van EKB Nederland meer waarde toe, omdat het informatief en adviesgericht is vanuit het brede thema energiemanagement, waar bovengenoemde partijen vooral salesgericht zijn.

SEO

Het resultaat van de nieuwe SEO content is al vrij snel zichtbaar. Slecht in enkele maanden tijd is alle content door Google geïndexeerd en inmiddels heeft EKB Nederland al voor tientallen zoekwoorden een top-10 positie in Google bereikt. Zo is de vindbaarheid rondom relevante thema’s als energiebelasting, blindvermogen, piekbelasting en gecontracteerd vermogen sterk verbeterd. Dit zal in de toekomst nog verder groeien, met een stijging van het organische verkeer als gevolg!

Naast SEO geoptimaliseerde contentpagina’s is de nieuwe website ook voorzien van een blog platform genaamd ‘Energiemarkt in beweging’. Dit biedt de energie experts van EKB Nederland een podium waarop zij zich kunnen presenteren als specialisten en direct kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen binnen de markt. Door de ruime branchekennis van de energie experts zorgen deze blogberichten voor veel relevant zoekverkeer naar de website.

SEA

Om het verkeer naar EKBNederland.nl een directe boost te geven zijn er tevens SEA campagnes ingericht in Google Adwords. Door de kwalitatieve content op de landingspagina’s hebben de advertenties een sterke kwaliteitsscore en hierdoor hoge posities, doorklikpercentages en veel klikken met een lage kosten per klik. De SEA campagne zorgt maandelijks voor ruim 1.500 bezoekers in deze zeer specifieke doelgroep.

Engage

Om de bezoekers van EKBNederland.nl te converteren naar online leads zijn alle landingspagina’s voorzien van relevante call-to-actions. Zo kunnen bezoekers een contactverzoek met een energie expert indienen, een afspraak maken, of relevante content downloaden als whitepapers, checklisten en stappenplannen.

Na deze opt-in stromen de leads in binnen de lead nurturing fase en treedt onze marketing automation tool Mautic in werking. Hierbij ontvangen de leads geautomatiseerde follow-up e-mails met meer relevante content en adviezen. Zo wordt er een sterke relatie opgebouwd met de online leads op de website.

Op de website zijn verschillende contentpagina’s en blogberichten over het thema energiebelasting waar bezoekers, in ruil voor hun bedrijfsnaam en e-mailadres, een gratis checklist kunnen downloaden met besparingsmogelijkheden voor deze kosten. Zodra dit formulier succesvol is ingevuld worden deze leads op persoonsniveau getrackt en ontvangen zij geautomatiseerd waardevolle opvolgingscontent.

flow EKB

Enkele dagen nadat een lead de checklist heeft gedownload ontvangt hij een e-mail waarin een mogelijke heffingskorting onder de aandacht wordt gebracht. Als check of het betreffende bedrijf hiervoor in aanmerking komt ontvangt hij een schema met de type energie-aansluitingen dat hiervoor geschikt is. Waardevolle informatie waar veel organisaties niet vanuit zichzelf over nadenken!

Weer enkele dagen daarna verstuurt EKB Nederland informatie over het terugvorderen van energiebelasting. Heeft het bedrijf te veel energiebelasting betaald? Dan legt EKB Nederland uit hoe dit met een terugwerkende kracht van 5 jaar kan worden teruggevorderd.

Als de lead deze flow volledig heeft doorlopen en past binnen de dienstverlening van EKB Nederland is hij ‘sales qualified’.

Convert

Op basis van de vervolgacties (het wel/niet openen van de mails, downloaden van content of het bezoeken van webpagina’s) krijgen alle leads binnen de marketing automation campagne punten. Zo onderscheiden we de ‘hot leads’ die vanuit EKB Nederland vervolgens persoonlijk benaderd worden door de betreffende energie expert.

Voordeel van lead generatie d.m.v. marketing automation is dat er al een relatie is opgebouwd met de lead. Ook wordt de salesafdeling ondersteund met veel waardevolle data over de lead, omdat er een dataprofiel is opgebouwd in de marketing automation tool. Per lead zijn relevante persoons- en bedrijfsgegevens terug te zien en kan worden teruggekeken welke onderwerpen op de website zijn bezocht en blijkbaar interesse voor is.

In de eerste maanden heeft het Reach-Engage-Convert gezorgd voor tientallen hot leads die al tot verschillende nieuwe opdrachten voor EKB Nederland hebben geleid. Met verdere optimalisaties o.b.v. de verzamelde data en inzichten verwachten we het conversiepercentage de aankomende periode verder te verbeteren.

 

Meer weten over online leadgeneratie?

+31 (0)40 285 15 25 mike@partout.nl
5Vacatures open!