Partout d.n.a.
Case

van Longfonds

Landelijke campagnesite: Check nu wat je inademt

Je haalt 20.000 keer per dag adem. Wist je dat de lucht in Nederland helemaal niet zo gezond is? Met deze check kun je zien hoe gezond de lucht is, die jij inademt.

Longfonds ‘Gezonde lucht’ campagne: maak het onzichtbare zichtbaar

Luchtvervuiling is op dagen met sterke smog na onzichtbaar. Hoe zorg je er nu voor dat je deze onzichtbare deeltjes zichtbaar maakt?

Concept ontwikkeling op basis van data en technologie

Op basis van de strategie, ontwikkeld door LEMZ, zijn we aan de slag gegaan met de mogelijkheden die we in digital hebben. Als uitgangspunten hebben we de luchtkwaliteit data genomen van het RIVM (rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu) en de Google gezichtsherkenning API. Met deze data en technologie hebben we een creatieve invulling gegeven aan het zichtbaar maken van de luchtvervuiling die jij zelf op de locatie waar je in Nederland bent inademt.

Proof of concept

Door meerdere prototypes te maken tijdens dit project hebben we het product al snel op validiteit kunnen testen. Op het moment van idee vorming hebben we nieuwe technieken bekeken en vergeleken. Zo kunnen we voorkomen dat er concepten worden bedacht die we niet kunnen realiseren. Door wireframes & platte designs klikbaar te maken kunnen we zien of de flow klopt en eventuele knelpunten eruit halen. Hierdoor hebben we een krachtige user experience voor de gebruiker ontwikkeld zonder de missie van de klant te verliezen.

User Experience en usability testing

Campagnes die veel interactie vereisen, zoals selfies maken en locatie bepalen zijn lastig om te laten converteren naar het aanvragen van meer informatie of delen van de campagne. Om de conversie te versterken zetten we overtuigingsprincipes in en heeft er een usability test plaatsgevonden. We hebben ervoor gezorgd dat elke stap die misschien te groot is ontweken kan worden. Je mag een selfie maken, maar je kan ook je luchtkwaliteit checken zonder dat te doen. De gebruiker kan dus altijd zijn flow afmaken. Tenslotte hebben we de flow dynamisch ingestoken. Wanneer een gebruiker een keuze maakt komen andere opties op een ander moment terug. Zo missen we geen kans voor conversie & sharing.

Resultaten

In korte tijd is de campagnewebsite bijna 660.000 keer bezocht. De campagne vereist veel interactie en input van de bezoekers, maar ondanks dat is de conversie erg hoog. Zo’n 70% van de bezoekers heeft de check succesvol afgerond. Hierbij maakte 10% zelfs gebruik van de check inclusief selfie.

De campagne werd landelijk in de media ondersteund. Onder andere Telegraaf, Adformatie en BNR brachten de fijnstofcampagne op www.longfonds.nl/schonelucht/ onder de aandacht.

Jurian Rokven
User Experience designer
3Vacatures open!