B2B branding en positionering

Zorg dat je merk herkend, vertrouwd en gekozen wordt

Van brandbook naar campagne in één sprint

Van brandbook naar campagne in één sprint

Neem geen genoegen met alleen een brand guide, daar begint het pas! Wij vertalen je merk direct naar campagnes en communicatie. Zo zetten we je merk aan het werk, zonder wachttijd of overbodige stappen.

Concurentieanalyse op merkniveau

Concurentieanalyse op merkniveau

We analyseren hoe concurrenten zich positioneren en vinden zo de ruimte waar jouw merk zich kan onderscheiden en écht opvalt.

Merkstrategie met een marketingbril

Merkstrategie met een marketingbril

Elke merkstrategie die we ontwikkelen, toetsen we aan één belangrijke vraag: werkt dit in marketing? Zo creëren we niet alleen een sterk merkverhaal, maar ook een verhaal dat verkoopt.

Wat houdt B2B branding en positionering in?

B2B branding is meer dan een logo of huisstijl. Het is de identiteit van je merk die richting geeft aan alles wat je doet en uitdraagt. De doorvertaling naar je visuele identiteit, toonzetting en kernbeloften bepaalt hoe je merk verbinding maakt met je zakelijke klanten. Positionering bepaalt waar je staat ten opzichte van je concurrenten, welke unieke plek claim jij in de markt? Branding en positionering versterken elkaar: een heldere positie maakt je merk sterker, een sterk merk maakt je positie geloofwaardiger.

B2B branding en positionering in de praktijk

Bij Partout versnellen we merkontwikkeling met onze Brand Sprint. In slechts twee weken leggen we de basis voor een sterk merk. We helpen je snel en concreet je merkverhaal, merkpersoonlijkheid en positionering te bepalen, met behulp van bewezen methodieken als de BrandKey en het archetypen-model van Jung.

Het resultaat? Een merkfundament dat je direct kunt toepassen in campagnes en communicatie. Je krijgt duidelijke richtlijnen voor je merkbeeld, tone of voice en kernboodschappen, zodat je merk consistent en krachtig naar buiten treedt. Dit versnelt je merkontwikkeling en zorgt voor een sterke positionering, met concrete uitkomsten die je direct kunt implementeren.

cases

Zo werkt dat in de praktijk

Onze aanpak werkt. Deze merken claimen vol overtuiging een leidende positie in hun markt.

Waarom Partout?

Input vanuit verschillende perspectieven

We halen onze inzichten uit gesprekken met diverse mensen binnen je organisatie, wat zorgt voor een breed gedragen merkstrategie. Dit doen we samen met een creatieve merkstrateeg en een marketingspecialist om de juiste balans tussen strategie, creativiteit en toepasbaarheid  in B2B te waarborgen.

Diepgaande merkanalyse

Wij starten met een gedetailleerde debrief van onze gesprekken, waarin we niet alleen de vraag scherp krijgen, maar ook een grondige analyse maken van je huidige merkcommunicatie en de positionering van je concurrenten. Dit doen we op een inhoudelijk-analytische manier, zodat smaak en vorm geen ruis veroorzaken.

Concrete en toepasbare brand strategie

Na de analyse leveren we een praktisch document op met alles wat je nodig hebt: kernbelofte, unieke point of view, merkpersoonlijkheid en bewijslast. We bieden daarnaast een eerste voorstel voor een campagneboodschap en laten zien hoe de nieuwe positionering werkt in de uiteindelijke communicatie.

Wil je eens (vrijblijvend) sparren met onze experts

  • Een informeel gesprek over je business en je vraag
  • Behulpzaam advies en begeleiding
  • Geen Sales pitches of andere onzin
  • Geen verplichtingen, maar duidelijke stappen.
Jeroen Valkenburg

Jeroen Valkenburg

Ik help je merk op de shortlist te krijgen bij je ideale klant

Je kunt ook rechtstreeks mailen of bellen op +31 6 53 58 70 19

Loading form...

Wat je verder moet weten over B2B branding en positionering

Wat is het verschil tussen branding en positionering voor B2B en B2C?

B2B aankoopprocessen duren langer en er zijn meer stakeholders bij betrokken, waardoor je merk consistent moet zijn over alle touchpoints en vertrouwen moet wekken bij verschillende beslissers. In B2C kopen mensen vaak impulsief, in B2B is er een maandenlange afweging en moet je als merk die tijd overbruggen. Daarom is B2B branding vooral gericht op expertise tonen en relaties opbouwen.

Hoe versterken branding en positionering elkaar in de B2B markt?

Een heldere positionering maakt je merk sterk en geloofwaardig, omdat mensen waar ze je moeten plaatsen ten opzichte van andere merken. Een sterk merk maakt je positie herkenbaar en eenvoudiger te onthouden. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille: positionering bepaalt wat je zegt en tegen wie, branding bepaalt hoe je het zegt en hoe het eruitziet. Zonder heldere positionering wordt je merk vaag, zonder sterk merk wordt je positie niet onthouden.

Hoe pak ik een rebranding binnen B2B aan?

We beginnen met de vraag waarom je wilt veranderen: groeiambities, medewerkers aantrekken, nieuwe markten aanboren  of andere redenen? Die reden bepaalt onze aanpak, wat we behouden of vernieuwen. We analyseren wat nu al goed werkt en wat niet, zoeken naar kansen in de markt en ontwikkelen stap voor stap een vernieuwd merk. Zo kunnen je medewerkers, klanten en overige stakeholders soepel meebewegen.

Wat is er uniek aan de aanpak van Partout t.o.v. andere brandingbureaus?

Wij zijn volledig gespecialiseerd in branding van B2B bedrijven met complexe aankooptrajecten. Dat betekent dat we zeker niet stoppen bij een brandbook met huisstijlrichtlijnen, maar juist veel aandacht besteden aan de inhoudelijke doorvertaling. We maken direct de vertaalslag naar praktische marketing met concrete voorbeelden van hoe je merk communiceert in campagnes, content en communicatie. We kijken naar concurrenten op merkniveau en zoeken bewust naar posities die anderen niet innemen. Zo krijg je een merk dat werkt en er niet alleen aantrekkelijk uitziet.

Kan ik klein starten en later meer investeren in mijn B2B branding?

We beginnen met een brand sprint van € 7.500 waarin we de basis leggen: merkpersoonlijkheid, verhaal en eerste uitingsvormen. Op basis van je ambities en resultaten bouwen we daarna verder aan je brand identity (circa € 10.000) voor volledige visuele uitwerking, of gaan direct verder met campagnes en content. Je bepaalt zelf het tempo en de investering.

Hoe snel zien we resultaat van onze B2B brand strategie?

Je ziet direct verschil in hoe je naar buiten treedt: helder verhaal, consistente uitstraling, meer zelfvertrouwen in gesprekken. Binnen 3 maanden herkennen mensen je nieuwe koers, binnen 6 maanden verandert hoe gesprekken verlopen. De echte impact - vaker op shortlists staan, betere leads krijgen - zie je na 9-12 maanden wanneer je nieuwe merkpositie bekend is in de markt.