
Succesverhaal
Met behulp van locatie- en RIVM-data laat het Longfonds zien wat de luchtkwaliteit bij jou thuis is. Check nu wat je inademt!
Client
Longfonds
Expertise
Websites
Industrie
B2C
Laatste update
17 juli 2025

Longfonds wil ervoor zorgen dat de lucht in Nederland schoner wordt. Ongezonde lucht is gevaarlijk en verhoogt het risico op astma, COPD en longkanker. Longfonds schakelde Partout in om een website te ontwikkelen waarmee iedereen in Nederland de luchtvervuiling in zijn of haar omgeving kan checken.
Benieuwd naar de campagnewebsite? Check Longfonds.nl.
Conceptontwikkeling op basis van data en technologie
Op basis van de strategie zijn we aan de slag gegaan met de mogelijkheden die we in digital hebben. Als uitgangspunten hebben we de luchtkwaliteit data genomen van het RIVM (rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu) en de Google gezichtsherkenning API. Met deze data en technologie gaven we een creatieve invulling aan het zichtbaar maken van de luchtvervuiling in jouw omgeving.
Proof of concept
Door meerdere prototypes te maken tijdens dit project konden we het concept voortdurend valideren. Deze manier van creëren en testen zorgt voor een efficiënt en kwalitatief maakproces. Door wireframes en platte designs klikbaar te maken is er getoetst welke flow werkte en werden eventuele knelpunten eruit gehaald. Het eindresultaat: een krachtige user experience voor de gebruiker, zonder de missie en het doel van de klant te verliezen.
User Experience en usability testing
Deze campagne vereist veel interactie van de gebruiker. Er moeten selfies gemaakt worden en de locaties van gebruiker moet bepaald worden. Om te zorgen dat gebruikers niet afhaken in dit proces, zetten we overtuigingsprincipes in en heeft er een usability test plaatsgevonden. Uiteindelijk hebben we een concept ontwikkeld, waarbij elke stap die mogelijk te groot is, ontweken kan worden. Je mág een selfie maken, maar dat hoeft niet. Je kan ook je luchtkwaliteit checken zonder een selfie te maken. De gebruiker beslist dus zelf de flow.
Resultaten
In korte tijd is de campagnewebsite bijna 660.000 keer bezocht. Ondanks het hoge interactiegehalte van de campagne, is de conversie erg hoog. Zo'n 70% van de bezoekers heeft de check succesvol afgerond. Hierbij maakte 10% zelfs gebruik van de check inclusief selfie.
De campagne werd landelijk in de media ondersteund. Onder andere Telegraaf, Adformatie en BNR brachten de fijnstofcampagne op www.longfonds.nl/gezondelucht/ onder de aandacht.
660000
Aantal bezoekers van de campagnesite
70%
10%
Wil je eens (vrijblijvend) sparren met onze experts
Een informeel gesprek over je business en je vraag
Behulpzaam advies en begeleiding
Geen Sales pitches of andere onzin
Geen verplichtingen, maar duidelijke stappen.

Jeroen Valkenburg
Founder, Business strategy
Je kunt ook rechtstreeks mailen of bellen op +31 6 53 58 70 19