Blog
Hèt SEO bureau voor kwalitatief en converterend verkeer

Evie van Rooij
Search marketeer
Publicatie
8 juli 2025
Leestijd
11 min leestijd
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de belangrijkste disciplines in online marketing. Het richt zich op organische vindbaarheid van je website en het levert op langere termijn niet-betaald continu resultaat. SEO-bureau Partout helpt je graag verder om jouw organische vindbaarheid te verbeteren, met focus op kwalitatief verkeer dat ook echt bijdraagt aan conversie.
SEO staat voor Search Engine Optimisation; zoekmachineoptimalisatie. Het SEO-optimaliseren van een website vergroot zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het websiteverkeer. Daarnaast verbetert zoekmachineoptimalisatie je merk via niet-betaalde (organische) resultaten van zoekmachines.
Om SEO-optimalisaties goed te kunnen toepassen op je content, moet je begrijpen hoe mensen in zoekmachines zoeken. Waar zoeken mensen online naar, welke woorden gebruiken ze om te zoeken en waar klikken ze op? Als je het zoekgedrag en de zoekintentie van je doelgroep in kaart brengt met een zoekwoordanalyse, kun je hierop inspelen met SEO-geoptimaliseerde content. Zo kom je in contact met de mensen die online zoeken naar de oplossingen die jij biedt, op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Met SEO ben je dus op het juiste moment op de juiste plek.
Waarom SEO?
Het mooie aan zoekmachines is dat je precies op het moment dat de zoeker hier behoefte aan heeft zichtbaar bent. Door in de zoekmachine zichtbaar te zijn voor vragen, oplossingen en onderwerpen over jouw dienst, product of oplossing, trek je kwalitatief verkeer. Juist die mensen wil je op je website hebben. Door op de website goed in te spelen op de vragen die bezoekers hebben, kun je een bezoeker heeft, kun je loyale klanten van hen maken. Jij geeft namelijk het juiste antwoord op het moment dat zij ernaar op zoek zijn.
Een ander voordeel van een sterke SEO-strategie is de constante stroom van kwalitatieve bezoekers die het oplevert. SEO is een echt een middel voor de lange termijn. Het kost tijd om goed te ranken en om kwalitatief verkeer naar je website te krijgen, maar zodra dat lukt, draait het vooral om onderhouden en verder uitbouwen. Zo blijft je website waardevol en relevant en zo is SEO een duurzame investering in de toekomst.
SEO gaat verder dan alleen Google en Bing
Wist je dat sommige klantreizen niet altijd starten in zoekmachines als Google of Bing? In sommige gevallen start de klantreis namelijk in zoekmachines als YouTube, TikTok, Amazon of Pinterest. Voor deze zoekmachines kun je ook SEO toepassen. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens ons SEO YouTube of SEO Pinterest blog. Wanneer wij jou helpen met een SEO-strategie, kijken we in de volledige breedte naar zoekmachineoptimalisatie kansen. Dit noemen wij Search Visie Breed. Wij willen namelijk dat jouw investering in SEO niet alleen de meeste bezoekers oplevert, maar ook de beste. Omdat weinig bedrijven nog optimaliseren voor dit soort zoekmachines liggen hier nog veel mooie kansen, juist nu steeds meer mensen voorkeur krijgen voor visuele content.
De uitdaging van zoekmachineoptimalisatie is om content te maken die inspeelt op de behoeften van je potentiële klanten en die tegelijkertijd vindbaar en begrijpelijk is voor zoekmachines. Daar kunnen onze SEO-specialisten bij helpen. Wil jij jouw SEO-kansen verzilveren voordat jouw concurrenten dat doen? Wij zijn hèt full service SEO-bureau in Eindhoven, onze SEO-specialisten helpen jou graag met jouw SEO-strategie. Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten via telefoon of mail!
SEO verbetert de zoekmachine positionering
Wanneer we het hebben over zoekmachinepositionering of -optimalisatie, hebben we het over het continu verbeteren van pagina's zodat ze beter scoren op relevante zoektermen in zoekmachines. Het uiteindelijke doel: meer bezoekers naar je website trekken. SEO is een doorlopend proces, omdat concurrenten hun pagina's ook blijven optimaliseren. Ook het zoekgedrag van jouw klanten verandert. Daar moet je juist op inspelen. Wanneer je zoekmachineoptimalisatie toepast, heb je de onderstaande stappen nodig om een verbeterslag te kunnen realiseren:
Stap 1: Optimaliseer de technische punten van de website zodat zoekmachines de pagina's kunnen crawlen en indexeren.
Stap 2: Optimaliseer op de zoektermen die interessant zijn voor het onderwerp voor betere rankings in de zoekmachine.
Stap 3: Optimaliseer het resultaat dat in de zoekmachine wordt getoond voor een hogere CTR.
Stap 4: Bouw je thema's volledig uit door middel van pillar pages en content hubs
Stap 5: Plaats links vanuit interne en externe sites die relevant zijn voor het onderwerp.
SEO & CRO
Veel mensen zien zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversie-optimalisatie (CRO) als afzonderlijke disciplines. Waar een SEO-specialist een bestemmingspagina wil met lange inhoud en kleine afbeeldingen, wil een CRO-specialist een korte, krachtige tekst met grote afbeeldingen. Ze hebben verschillende doelen: SEO-specialisten richten zich op het vergroten van verkeer naar de website, terwijl CRO-specialisten juist willen dat deze bezoekers een doel voltooien. De winst zit dus in de synergie tussen die twee disciplines.
Om een website echt succesvol te laten zijn, moeten zoekmachineoptimalisatie en conversieoptimalisatie elkaar aanvullen. Het verschil tussen SEO en CRO in een notendop: SEO-experts zorgen voor leads, CRO-specialisten converteren de leads in betalende klanten. Het is niet het volume dat van belang is voor jouw website, maar de kwaliteit van dat verkeer.
Een uitstekende klantervaring vormt een van de sleutels tot het succes van een website. In tools zoals Google Analytics kunnen gegevens worden uitgelezen over het gedrag van jouw websitebezoeker waarop je zowel met SEO kunt inspelen om meer bezoekers te realiseren, als met CRO om deze bezoekers om te zetten in klanten.
SEO uitbesteden aan een bureau
Wij als SEO-bureau helpen je graag op weg om jouw online vindbaarheid te verbeteren. En dat begint bij de basis, want een goede tekst en de juiste richtlijnen zorgen voor de beste resultaten. Onze SEO-specialisten zijn op de hoogte van alle ins en outs rondom zoekmachine optimalisatie. Welke tips & tricks moet je echt niet vergeten bij het schrijven van een goede SEO-tekst? Wat zijn de mogelijkheden van technische SEO? Op welke pagina's kan een linkbuilding strategie van pas komen? Of kunnen we misschien SEO-A/B-testen voor je opzetten? Zo kunnen we bijvoorbeeld al winst behalen met een snelle SEO-scan van je website, maar kunnen we ook alles volledig uitbesteden. Bij Partout vinden we het belangrijk om in een open samenwerking jouw marketingdoelstellingen te behalen.
Vrijblijvend sparren met een van onze SEO-specialisten over jouw SEO-strategie? Dat kan. Bij Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, openen we samen de mogelijkheden van betere online vindbaarheid voor jouw bedrijf.
Wat zijn de belangrijkste pijlers binnen SEO?
Voor elke organisatie of website draait Search Engine Optimization (SEO) om een combinatie van factoren. Samen zorgt dit voor betere vindbaarheid, betere zichtbaarheid, meer bezoekers en meer resultaat.
Hoewel er voortdurend nieuwe tactieken en tools opduiken, rust elke effectieve SEO-strategie op driepijlers: techniek van de website, de contentstrategie en de autoriteit van een website.
Content & Relevantie
Een goede website bevat content die van hoge kwaliteit is én relevant voor de organisatie, het onderwerp van de website en de bezoeker. Kwalitatieve content is foutloos geschreven, bevat alleen nuttige informatie én is geoptimaliseerd voor de belangrijkste zoektermen zodat de zoeker de content goed vindt via zoekmachines. Wil je weten of jouw content kwalitatief en relevant is voor jouw doelgroep? Wij kijken graag met je mee.
Techniek
De techniek van een website zorgt ervoor dat de site bereikbaar en zichtbaar is voor zoekmachines zoals Google. Maar er bestaan ontzettend veel manieren waarop een website technisch kan worden opgebouwd en niet al deze manieren zijn gunstig voor de zoekmachines. Om een website te kunnen crawlen en indexeren moet deze namelijk bereikbaar zijn voor webspiders van zoekmachines, een logische structuur hebben en de juiste code bevatten. Omdat hier nogal wat bij komt kijken, is het verstandig om eens een technische SEO check te laten doen. Zo weet je zeker dat zoekmachines geen moeite hebben met het crawlen en indexeren van jouw website.
Autoriteit
De autoriteit van een website gaat om de waarde die door een zoekmachine wordt toegekend. Deze waarde verdien je door te laten zien dat je expert bent binnen de markt waarin je opereert. Dit doe je onder andere door kwalitatieve en relevante content op je website te plaatsen, maar vooral ook door gezien te worden als de autoriteit. Een van de makkelijkste manieren voor een zoekmachine om te kunnen controleren of jij inderdaad die expert bent, is het checken van links naar jouw website vanaf andere domeinen. Deze links gelden namelijk als het ware als stemmen voor jouw website. Via linkearning en linkbuilding kun je het aantal links naar jouw website optimaliseren. Hoe je dat doet? Daar helpen we je graag bij!
Veelgestelde vragen over SEO
Waarom is SEO belangrijk?
Je hebt vast wel eens van SEO gehoord en de meeste mensen weten wel dat het iets met ‘bovenaan staan in Google’ te maken heeft. Maar waarom is zoekmachineoptimalisatie zo'n belangrijk onderdeel van de vindbaarheid van een website? Geoptimaliseerde websitecontent zorgt ervoor dat zoekmachines meer waarde aan een pagina geven, waardoor deze eerder een hogere positie krijgt in de zoekresultaten dan een pagina met minder waardevolle content. Daarnaast zorgt kwalitatief goede content voor lagere kosten op het gebied van zoekmachine advertenties (SEA) en een betrouwbaardere gebruikerservaring, win-win dus.
Betaalde advertenties, social media en andere online platformen genereren verkeer naar websites. Het grootste deel van het online verkeer wordt echter gerealiseerd door zoekmachines. Binnen zoekmachines kun je adverteren, maar het blijkt dat slechts 2,8% van de zoekers op de advertenties klikt. Dat is niet veel. Een onbetaald resultaat heeft 20 keer meer kans op klikken dan betaalde advertenties. Het is dus de moeite waard om te investeren in SEO-copywriting. Daarnaast vormt een SEO-geoptimaliseerde pagina ook een van de weinige online marketingelementen die, mits correct ingesteld, in de loop van tijd 'kosteloos' bezoekers kan blijven genereren.
Onze SEO-specialisten zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en uitdagingen binnen de wereld van zoekmachines. Zo spelen we in op ontwikkelingen zoals voice search, gaan we actief aan de slag met featured snippets of helpen we je bij het opzetten van SEO A/B tests. Wij weten alles over de juiste SEO-copywriting en wat de beste linkbuilding strategie is.
Hoe SEO verbeteren?
SEO kan onderverdeeld worden in 3 onderdelen, namelijk content, techniek en autoriteit. Binnen deze 3 pijlers kan iedere site verbeterd worden. Het blijkt namelijk zo te zijn dat 90% van alle pagina's wereldwijd geen organisch verkeer krijgt. Een advies hoe een site SEO verbeterd kan worden, is altijd een advies op maat. Je moet daarbij namelijk rekening houden met de markt waarin het bedrijf zich bevindt, het zoekgedrag binnen die markt, de technische staat van de website en natuurlijk de concurrentie. Heb je interesse in het verbeteren van je site op gebied van SEO en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Onze SEO-specialisten helpen je daar graag bij.
Wat kost SEO?
Een advies voor SEO-optimalisatie van een website is altijd een advies op maat. Dat advies maken we op basis van jouw doelstellingen. Heb je interesse in het verbeteren van je site op gebied van SEO? De SEO marketeers van Partout helpen je graag!
Wat zijn SEO-teksten?
Eigenlijk bestaat er niet zoiets als dé SEO-tekst. Elke pagina op je website waarop je gevonden wilt worden, zou geoptimaliseerd moeten zijn voor zowel zoekmachines als je bezoeker. Google wil gebruikers het best mogelijke resultaat tonen en dat is precies wat jij met je content wil bereiken. Een goede SEO-tekst is dus in de eerste plaats waardevol, relevant en behulpzaam voor de lezer. Door je content daarop af te stemmen, vergroot je de kans dat jouw pagina hoog scoort én dat bezoekers doorklikken naar je website.
Wat betekent SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie, wat er in de praktijk voor zorgt dat een site betere organische posities haalt in zoekmachines. Met een goede SEO-strategie trek je een continue stroom aan kwalitatief verkeer naar je website. Je bent dan namelijk op het juiste moment op de juiste plek, precies waar de mensen op zoek zijn naar de oplossing of het antwoord dat jij biedt.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEO is een langdurig proces waarbij je niet van de ene op de andere dag resultaten kunt verwachten. Het kost veel tijd om een website volledig te optimaliseren en de kwaliteit van de website te verhogen. Het hangt ook af van de activiteiten van concurrenten, die mogelijk op hetzelfde moment werken aan een betere organische positie. Maar, als je het goed doet, profiteer je op de lange termijn. SEO zorgt ervoor dat een website voor lange tijd een goede positie in de zoekresultaten krijgt.
SEA, daarentegen, levert direct resultaat op. Zodra de advertenties zijn goedgekeurd, worden ze getoond bij de relevante zoektermen. Je kunt dus vrijwel direct meer bezoekers op de website verwachten. Tegelijkertijd is het van korte duur. Zodra de advertenties worden stopgezet, merk je niets meer van het voorafgaande werk. Bij Partout in Eindhoven is het zowel mogelijk om SEO als SEA in te zetten, wij zijn een digital agency met alle online marketing expertises onder 1 dak. Wil je vrijblijvend sparren over de online marketing mogelijkheden van jouw bedrijf? Twijfel dan niet om contact op te nemen.
Wij zijn Partout
Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.
