Case Engie

Engie wil bijdragen aan een betere wereld. MijnKlimaatakkoord.nl geeft inzicht en handelingsperspectief.

Concept

Op 1 januari 2020 trad het klimaatakkoord van Parijs in werking. Het klimaatakkoord voelt als iets dat vooral relevant is voor de overheid en het bedrijfsleven. Maar niets is minder waar, want het is voor iedereen relevant en belangrijk. Daarom introduceert ENGIE het Persoonlijke Klimaatakkoord. Dit is een interactieve tool, waarmee je inzicht krijgt in je gedrag en de impact daarvan op jouw CO2 uitstoot. Vervolgens biedt ENGIE handvatten om jouw CO2 uitstoot te verminderen. Het doel van de campagne? De campagne dient als eyeopener die je op een positieve en speelse, interactieve manier helpt om bewuste(re) keuzes te maken.

Hoe werkt de interactieve tool?

Met de tool wordt er op een speelse manier inzicht gegeven in jouw energieverbruik. Dit is inzichtelijk gemaakt middels een aantal thema’s, namelijk: Wonen, Mobiliteit, Voeding en Lifestyle. Denk hierbij aan vragen zoals: ‘Hoe vaak per week sta je onder de douche?’ en ‘Haal jij bewust je stekkers van apparaten die je niet gebruikt uit het stopcontact?’. Op basis van de ingevulde gegevens wordt er een berekening gemaakt van iemands CO2-uitstoot. Daarna worden per gekozen thema challenges voorgelegd. Per challenge kun je kiezen of je de uitdaging wil aangaan en in welke frequentie. Per challenge wordt ook getoond wat het effect is op de CO2-uitstoot. Je kiest een paar challenges uit én je persoonlijke klimaatakkoord is een feit. Je klimaatakkoord kan je vervolgens ook naar jezelf mailen. Het persoonlijke klimaatakkoord biedt inzichten en handvaten over je persoonlijke bijdrage aan een beter klimaat.

Gedrags­beïnvloeding

Voor de campagne Mijn Klimaatakkoord is er gebruik gemaakt van beïnvloedingsprincipes. Zo worden er nudges ingezet om deelnemers te stimuleren om de vragenlijst af te maken. Nudging (of nudgen) is een gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Ze krijgen letterlijk een ‘duwtje’ (nudge) in de gewenste richting. Nudging technieken kwamen vooral terug in de opzet van de vragenlijst en de vormgeving van de vragen. Ook is er gebruik gemaakt van het psychologische proces consistentie in gedrag. Dit verwijst naar de neiging van mensen om zich te gedragen op een manier die overeenkomt met hun eerdere beslissingen of gedragingen. Als we eenmaal een keuze hebben gemaakt of een standpunt hebben ingenomen, zullen we te maken krijgen met persoonlijke druk om ons consequent te gedragen met die toewijding.

Met het opstellen van het klimaatakkoord en het kiezen van je challenges is er bij de gebruikers een keuze gemaakt. Vanuit gedragsbeïnvloedingsprincipes zullen gebruikers meer noodzaak voelen om de challanges te volbrengen. Om op de gedragsbeïnvloedingsprincipes in te spelen en deze te versterken zijn er animaties gemaakt. Deze zelfgemaakte animaties zijn ontwikkeld door onze motion designers. Het doel van ENGIE met de Mijn Klimaatakkoord-campagne is bewustwording creëren bij Nederlanders over hun energieverbruik. Met uiteindelijke doel: zorgen dat deelnemers uiteindelijk milieubewustere keuzes maken.

Werkwijze

  • Brand Experience:
    ENGIE geeft een positieve en optimistische invalshoek en concrete handvatten om invulling te geven aan het klimaatakkoord. ENGIE verrast, inspireert en beloont je op onverwachte momenten.
     

  • Customer Experience:
    Een positieve ervaring creëren in elke stap van de klantreis die een deelnemer in de campagne doorloopt. Op basis van jouw persoonlijke klimaatakkoord krijg je als deelnemer de content die voor jou relevant is.
     

  • User experience:
    Mobile first UX en copywriting die je telkens een duwtje geeft in de goede richting. Daarbij is gebruik gemaakt van subtiele Gamification. Het spelelement bij Mijn Klimaatakkoord is dat gebruikers zelf hun challenges kiezen en daarmee kiezen ze ook meteen hoe veel uitstoot ze willen verminderen. Ook is er gebruik gemaakt van remote user testing. Daarbij konden participanten op afstand, op een gewenst moment zelfstandig de applicatie doorlopen en feedback geven via een schermopnamen en video recordings. Zo maken wij het uitvoeren van gebruikstesten nóg efficiënter.

Resultaten

In de testperiode had Mijn Klimaatakkoord 12.931 gebruikers. Van de 12.391 gebruikers start 5.635 daadwerkelijk met de flow van vragen. Dit is ongeveer 45% gemiddeld over alle kanalen. In totaal hebben 5.045 gebruikers de vragenlijst afgerond en hebben 4.234 gebruikers een challenge gekozen. Als alle gebruikers hun gekozen challanges nakomen, zorgen we samen voor een CO2-reductie van 1.946.722 Kg. En dat zijn resultaten waar wij erg trots op zijn!

0

Aantal gebruikers van Mijn Klimaatakkoord

0Kg.

Aantal Kg. potentiële CO2-reductie

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital