De basis voor een sterk merk
Brand sprint: leg in 2 dagen de basis voor een sterk merk
Je weet dat branding belangrijk is, maar hebt geen tijd voor maandenlange strategische trajecten? Wij maken de kern van je merk helder, sneller dan wie ook. Na onze brand sprint beschik je over een merkverhaal én concrete designuitgangspunten. Zodat je direct aan de slag kunt met je nieuwe merk of herpositionering.
Merkontwikkeling versnellen met een brand sprint
Merkontwikkeling kan sneller en beter. We hebben jarenlang ervaring met branding en design sprints. Die kennis hebben we gebundeld in onze brand sprint. Hiermee halen we jouw onderscheidende kracht naar boven en vertalen die naar unieke branding. In onze brand sprint komen alle belangrijke aspecten aan bod. We graven minstens zo diep als anderen, maar vertalen je merkinzichten direct naar praktische documenten en concrete uitgangspunten.
Waarvoor kun je een brand sprint inzetten?
Een brand sprint is perfect als je toe bent aan een nieuwe fase en je positionering wilt aanscherpen. Je geeft je medewerkers en opdrachtgevers een helder beeld van wie je bent, wat je doet en wat je bijzonder maakt. Met een brand sprint leg je nieuwe merkuitgangspunten vast voor tekst, beeld en interactie. Die geven houvast en richting aan je branding voor langere tijd.

Wat levert een brand sprint mij op?
Snel toepasbaar
We worden snel en concreet in woord en beeld wat je merkidentiteit is en hoe je deze communiceert. We besteden minder tijd aan strategische adviezen en laten direct zien wat de merkinzichten betekenen en hoe je ze kunt toepassen.

Altijd met creatieve doorvertaling
We maken meteen een eerste doorvertaling in kernboodschappen, zodat je ook al een idee krijgt van wat het merkverhaal mogelijk maakt. Vanuit de gepresenteerde richting kun je direct doorpakken met het ontwikkelen van campagnes en salesactiviteiten.

Duidelijk voor je team
Op basis van je merkpersoonlijkheid bepalen we concrete richtlijnen voor stijl, beeld, tone of voice en interactie. Zo geef je designers en copywriters een helder kader om binnen de nieuwe branding te werken.

Concreet leveren we je:
Je merkverhaal op basis van het BrandKey model
.
Je merkpersoonlijkheid op basis van het Archetype-model van Jung
.
Bouwstenen voor beeldgebruik, tone of voice en interactie
.
Eerste creatieve doorvertaling richting een communicatieconcept voor campagnes, website en socials
.
Wie doen mee aan de brand sprint workshop?
Vanuit Partout verzorgen twee branding experts de verschillende onderdelen in de brand workshop. Vanuit jouw organisatie verwachten we de betrokkenheid van:
medewerker(s) die de producten of diensten goed kennen
medewerker(s) die de markt goed kennen (inclusief de concurrentie)
medewerker(s) die de klanten goed kennen
We streven naar een groepsgrootte van 6 personen om de vaart in de brand sprint te houden.

Hoe ziet een brand sprint er in de praktijk uit?
Voorbereiding en onboarding deelnemers
Voordat we de daadwerkelijke brand sprint workshop doen, zorgen we voor een goede voorbereiding.
- We delen alle vragen met je, zodat de deelnemers weten wat ze kunnen verwachten, wat hun rol en het doel is.
- We vragen alle inzichten over producten of diensten, markten, concurrenten en doelgroepen bij je op voor een grondige analyse. Is dit onvoldoende, dan doen we in overleg aanvullend onderzoek
De brand workshop
In een werksessie van 4 uur gaan we samen met jouw team de diepte in. We reageren op de aangeleverde input, stellen verdiepende vragen, challengen je huidige beloftes en onderscheidend vermogen, analyseren de positionering van je belangrijkste concurrenten, houden een interactieve archetypesessie om je merkpersoonlijkheid te bepalen en nog veel meer.Dit alles verloopt volgens onze eigen brand sprint methodiek die binnen de tijd gegarandeerd de benodigde inzichten oplevert.
Terugkoppeling van de brand workshop
De inzichten die we uit de brand workshop halen, delen we zo snel mogelijk in de vorm van een debriefing met daarin al een eerste doorvertaling. Door deze tussenfase kun je direct bijsturen en aanvullen. Je reageert binnen een paar dagen en daarna pakken we door.
Jouw merk als eindresultaat
We definiëren je merkpersoonlijkheid, formuleren je merkkern, schrijven een merkverhaal en ontwikkelen een creatieve boodschap. Deze merkpijlers presenteren we aan jou en je team.Het bijzondere is dat we meteen van abstract naar heel concreet gaan - hoe ziet een banner of advertentie eruit? - zodat de merkrichtlijnen meteen voelbaar zijn in de praktijk. Na de presentatie ontvang je een document dat volledig zelfverklarend is, zodat je alles intern kunt doorpresenteren. We verwachten je feedback binnen een week, voor eventuele aanscherping. Daarna maken we alles definitief in een branding document dat als merk toolkit dient.
Wat zeggen onze opdrachtgevers over de brand sprint workshop?
ZilliZ
ZilliZ is aanbieder van software voor zorgadministratie gericht op de kleinschalige zorg. Na jaren van stabiele groei, zijn de ambities binnen het bedrijf fors aangescherpt. Deze nieuwe ambities vroegen om een brand sprint. Tijdens de brand sprint is de positionering van ZilliZ aangescherpt. ZilliZ heeft hart voor de zorg en deze kern hebben we doorgetrokken in de branding van het bedrijf met de leus 'ZilliZ zorgt zoals jij'.
DataLane
DataLane is leider op het gebied van process mining voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld. In een paar jaar tijd heeft DataLane zich van startup ontwikkeld tot een groeiend, succesvol bedrijf. Partout heeft DataLane geholpen bij het creëren van een nieuwe digitale branding. Tijdens de brand sprint is het merk DataLane verankerd in een sterk merkverhaal. De inzichten van de brand sprint zijn vervolgens meegenomen in het design van onder andere een nieuwe website, waarin duidelijk de nieuwe digitale positionering naar voren komt.
Autarco
Autarco, een bedrijf gespecialiseerd in zonnestroomsystemen, was toe aan een nieuwe stap in de groeiende organisatie. In een brand sprint hebben we onderzocht hoe we samen tot een onderscheidende positionering konden komen in de competitieve markt van duurzame energie. Door gerichte vragen te stellen hebben we het archetype kunnen vaststellen van Autarco. Op basis van het karakter van de organisatie én de eigenschappen van het archetype hebben we communicatie-uitingen ontwikkeld die perfect passen bij de nieuwe positionering: 'Make every moment count' met Autarco.
Impact Food Systems
Impact Food Systems (IFS) heeft als ambitie om het wereldwijde voedselsysteem te transformeren. Echte 'Future Forward Agriculture'. Met haar Re-Focus aanpak zorgt IFS ervoor dat bedrijven in staat zijn om duurzame oplossingen te ontwikkelen voor de voedingsindustrie. Partout heeft geholpen bij het neerzetten van een sterke positionering en identiteit die helemaal bij het snelgroeiende bedrijf past én waarmee ze indruk maken in de huidige markt.
Wil je eens (vrijblijvend) sparren met onze experts
• Een informeel gesprek over je business en je vraag
• Behulpzaam advies en begeleiding
• Geen Sales pitches of andere onzin
• Geen verplichtingen, maar duidelijke stappen.

Jurian Rokven
Lead designer
Je kunt ook rechtstreeks mailen