Zij instroom campagne tecniek

Arbeidsmarkt-campagne ‘Laat je technische kant vrij' zorgt voor broodnodige instroom in de techniek

Wat was het doel van de campagne?

Brainport Eindhoven merkte dat de aanwas van nieuwe sollicitanten in de tech-branche stagneerde en dat de markt langzaam leegstroomt. Terwijl het aantal openstaande vacatures juist alleen maar toeneemt. Tijd voor actie dus! Brainport Eindhoven moest op zoek naar een nieuwe bron voor nieuw tech talent. En dat hebben ze gevonden met deze succesvolle zij-instromers campagne.

Met de zij-instromers campagne willen we potentiële zij-instromers bewust maken van de omscholingsmogelijkheden om in de technologie te gaan werken. Naar aanleiding van de campagne willen we dat deze potentiële werknemers een bezoek brengen aan jouwtechnischekant.nl en contact opnemen met Leerwerkloket om hun mogelijkheden in de technologische branche te ontdekken.

En hoe hebben we dat bereikt?

Door het laagdrempelig te maken om de mogelijkheden in de techniek te kunnen verkennen, bereiken we mensen die voorheen misschien niet hadden nagedacht over een baan in de technologie. Met de zij-instromers campagne laten we zien dat hobby's en ervaring met een lamp aansluiten of een kleine verbouwing in of rondom het huis vaak al voldoende is. Basis technisch inzicht en een goede dosis motivatie is vaak alles wat er nodig is!

Daarnaast weten we dat de beste ambassadeurs voor de zij-instromers campagne de zij-instromers zelf zijn. Door te laten zien hoe zij het zij-instroom traject hebben ervaren en doorlopen én nu dus helemaal op hun plek zitten in regio Brainport Eindhoven, bereiken we nieuwe mensen net als zij. Zo hebben we er met de zij-instromers campagne voor gezorgd dat Brainport Eindhoven voor 8 verschillende bedrijven, met in totaal 20 vacatures, nieuwe potentiële medewerkers heeft bereikt.

Inzichten van zij-instromers

Het Leerwerkloket helpt en adviseert werkenden, werkzoekenden, scholieren en werkgevers op het gebied van leren en werken vanuit de visie Leven Lang Ontwikkelen. Iedereen met vragen over o.a. omscholing, bijscholing en leerwerktrajecten kan bij hen terecht. Het Leerwerkloket praat dagelijks met potentiële zij-instromers en kent als geen ander de angsten en motivaties van deze doelgroep. Tijdens een workshop hebben we inzichten vanuit de loopbaanbegeleiders van het Leerwerkloket verzameld. Deze inzichten vormden de basis voor het concept.

Campagneflow

Omdat je mensen vraagt iets totaal nieuws te doen, heb je een goede dosis overtuigingskracht nodig. Een zij-instromer over de streep trekken kost nou eenmaal meer kracht dan iemand verleiden om een nieuwe baan binnen dezelfde branche te accepteren. Mensen vinden het namelijk spannend om hun comfortzone uit te gaan en te switchen. Hoe hebben we dat dan toch voor elkaar gekregen? Door de voordelen duidelijk in de hele campagne naar voren te laten komen:

  • Je stapt gemakkelijk over, met een op-maat-gemaakt leer- en werk traject
  • Je krijgt volop kansen je te ontwikkelen. In de praktijk leer je alle fijne kneepjes van het vak
  • Heb je een opleiding of cursus nodig? Afhankelijk van jouw situatie worden deze betaald door het bedrijf of via een subsidie
  • Samen met jouw werkgever én het onafhankelijke Leerwerkloket ga je een intensief begeleidingstraject in, onder begeleiding van een persoonlijk adviseur die jouw situatie goed kent
  • Je krijgt direct een goed salaris én een vast contract als jouw switch naar de techniek zowel jou als jouw nieuwe werkgever bevallen

Vooral de baangarantie na een carièreswitch spreekt mensen erg aan. Dat neemt ook een groot deel van de angst en spanning weg.

Resultaten

Met een campagnebudget van € 3.600,- realiseerden we 2.640 bezoeken en 600.000 vertoningen bij 276.800 unieke personen in de doelgroep/regio Brainport. De campagne leverde 31 aanmeldingen op via media, referral en direct. De conversie van bezoek naar aanmelden was met 1,17% goed.

LEGO fan, doe-het-zelver, autosleutelaar of knutselkunstenaar? Gevoel voor tech zit al lang in je. Verberg het niet langer, laat je technische kant vrij! Hoe sneller je er voor uitkomt, hoe gelukkiger je wordt.

Van de medewerkers bij de deelnemende bedrijven hebben we 3 zij-instromers (Ruud, Robin en Jory) hun verhaal laten vertellen en vastgelegd in drie video's. Hun verhalen beschrijven het traject van oriëntatie tot hun huidige baan zodat potentiële zij-instromers zien dat de drempel veel lager is dan wordt verwacht.

Ruud's zij-instroom verhaal: van klokkenmaker naar onderhoudsmonteur

Jory's zij-instroom verhaal: van beveiliger naar beveiligingstechniek

Robin's zij-instroom verhaal: van magazijnmedewerker naar installateur

Kom er nu voor uit!

Met het concept achter de campagne willen we op een leuke manier mensen verleiden om hun technische kant niet meer te onderdrukken. Kom er nu voor uit! In de campagne roepen we mensen dus op om uit te komen voor hun technische kant én benadrukken we alle voordelen van het zij-instromers traject.

0

Vertoningen

0

Unieke bezoekers

0

Aanmeldingen

Hiervoor hebben we verschillende kanalen ingezet met erg mooie resultaten. 

Instagram heeft met een relatief laag budget toch 28% van de doelgroep bereikt en blijkt een mooi kanaal om de awareness te verhogen. Via SEA advertenties waren we op ruim de helft van de zoekopdrachten zichtbaar en realisserden we een hoog doorklikratio van 8,2%. Gekeken naar efficiëntie bleek Facebook als kanaal erg goed te werken met relatief lage kosten per klik.

Middelen en kanalenmix

De video's zijn (verkort) getarget ingezet via Youtube ads, Facebook ads en Instagram stories. Mensen die zich via Google oriënteerden, werden afgevangen met een Search Ads campagne. Bezoekers van de campagne op jouwtechnischekant.nl werden via remarketing verleid om zich alsnog aan te melden voor een gesprek met leerwerkloket.

Meer van ons werk

Hulp nodig bij het opzetten van een succesvolle campagne? Bij Partout zijn we gespecialiseerd in het bedenken, creëren en uitvoeren van campagnes. Bekijk meer van ons werk of neem direct contact met ons op om even te sparren.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital