Brainport Eindhoven merkte dat de aanwas van nieuwe sollicitanten in de tech-branche stagneerde en dat de markt langzaam leegstroomt. Terwijl het aantal openstaande vacatures juist alleen maar toeneemt. Tijd voor actie dus! Brainport Eindhoven moest op zoek naar een nieuwe bron voor nieuw tech talent. En dat hebben ze gevonden met deze succesvolle zij-instromers campagne.
Met de zij-instromers campagne willen we potentiële zij-instromers bewust maken van de omscholingsmogelijkheden om in de technologie te gaan werken. Naar aanleiding van de campagne willen we dat deze potentiële werknemers een bezoek brengen aan jouwtechnischekant.nl en contact opnemen met Leerwerkloket om hun mogelijkheden in de technologische branche te ontdekken.
Door het laagdrempelig te maken om de mogelijkheden in de techniek te kunnen verkennen, bereiken we mensen die voorheen misschien niet hadden nagedacht over een baan in de technologie. Met de zij-instromers campagne laten we zien dat hobby's en ervaring met een lamp aansluiten of een kleine verbouwing in of rondom het huis vaak al voldoende is. Basis technisch inzicht en een goede dosis motivatie is vaak alles wat er nodig is!
Daarnaast weten we dat de beste ambassadeurs voor de zij-instromers campagne de zij-instromers zelf zijn. Door te laten zien hoe zij het zij-instroom traject hebben ervaren en doorlopen én nu dus helemaal op hun plek zitten in regio Brainport Eindhoven, bereiken we nieuwe mensen net als zij. Zo hebben we er met de zij-instromers campagne voor gezorgd dat Brainport Eindhoven voor 8 verschillende bedrijven, met in totaal 20 vacatures, nieuwe potentiële medewerkers heeft bereikt.
Het Leerwerkloket helpt en adviseert werkenden, werkzoekenden, scholieren en werkgevers op het gebied van leren en werken vanuit de visie Leven Lang Ontwikkelen. Iedereen met vragen over o.a. omscholing, bijscholing en leerwerktrajecten kan bij hen terecht. Het Leerwerkloket praat dagelijks met potentiële zij-instromers en kent als geen ander de angsten en motivaties van deze doelgroep. Tijdens een workshop hebben we inzichten vanuit de loopbaanbegeleiders van het Leerwerkloket verzameld. Deze inzichten vormden de basis voor het concept.
Omdat je mensen vraagt iets totaal nieuws te doen, heb je een goede dosis overtuigingskracht nodig. Een zij-instromer over de streep trekken kost nou eenmaal meer kracht dan iemand verleiden om een nieuwe baan binnen dezelfde branche te accepteren. Mensen vinden het namelijk spannend om hun comfortzone uit te gaan en te switchen. Hoe hebben we dat dan toch voor elkaar gekregen? Door de voordelen duidelijk in de hele campagne naar voren te laten komen:
Vooral de baangarantie na een carièreswitch spreekt mensen erg aan. Dat neemt ook een groot deel van de angst en spanning weg.
Met een campagnebudget van € 3.600,- realiseerden we 2.640 bezoeken en 600.000 vertoningen bij 276.800 unieke personen in de doelgroep/regio Brainport. De campagne leverde 31 aanmeldingen op via media, referral en direct. De conversie van bezoek naar aanmelden was met 1,17% goed.
LEGO fan, doe-het-zelver, autosleutelaar of knutselkunstenaar? Gevoel voor tech zit al lang in je. Verberg het niet langer, laat je technische kant vrij! Hoe sneller je er voor uitkomt, hoe gelukkiger je wordt.
Van de medewerkers bij de deelnemende bedrijven hebben we 3 zij-instromers (Ruud, Robin en Jory) hun verhaal laten vertellen en vastgelegd in drie video's. Hun verhalen beschrijven het traject van oriëntatie tot hun huidige baan zodat potentiële zij-instromers zien dat de drempel veel lager is dan wordt verwacht.
Ruud's zij-instroom verhaal: van klokkenmaker naar onderhoudsmonteur
Jory's zij-instroom verhaal: van beveiliger naar beveiligingstechniek
Robin's zij-instroom verhaal: van magazijnmedewerker naar installateur
Met het concept achter de campagne willen we op een leuke manier mensen verleiden om hun technische kant niet meer te onderdrukken. Kom er nu voor uit! In de campagne roepen we mensen dus op om uit te komen voor hun technische kant én benadrukken we alle voordelen van het zij-instromers traject.
Vertoningen
Unieke bezoekers
Aanmeldingen
Hiervoor hebben we verschillende kanalen ingezet met erg mooie resultaten.
Instagram heeft met een relatief laag budget toch 28% van de doelgroep bereikt en blijkt een mooi kanaal om de awareness te verhogen. Via SEA advertenties waren we op ruim de helft van de zoekopdrachten zichtbaar en realisserden we een hoog doorklikratio van 8,2%. Gekeken naar efficiëntie bleek Facebook als kanaal erg goed te werken met relatief lage kosten per klik.
De video's zijn (verkort) getarget ingezet via Youtube ads, Facebook ads en Instagram stories. Mensen die zich via Google oriënteerden, werden afgevangen met een Search Ads campagne. Bezoekers van de campagne op jouwtechnischekant.nl werden via remarketing verleid om zich alsnog aan te melden voor een gesprek met leerwerkloket.
Hulp nodig bij het opzetten van een succesvolle campagne? Bij Partout zijn we gespecialiseerd in het bedenken, creëren en uitvoeren van campagnes. Bekijk meer van ons werk of neem direct contact met ons op om even te sparren.
Wat kunnen we voor jou betekenen?
Neem direct contact opAltijd open voor contact
Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.
Loop voorop, volg ons
Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.
Volg ons op LinkedInKom ons bezoeken in Eindhoven
Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl