Succesverhaal

Hoe wij Koopmans helpen om te domineren in search en hun merken te laten groeien

Client

Koopmans

Expertise

SEO (search 360)

Industrie

B2C

Laatste update

11 augustus 2025

Koopmans search header

Koopmans, een oer-Hollands merk van Dr. Oetker dat al sinds 1846 onderdeel is van Nederlandse keukens, zocht naar manieren om hun digitale aanwezigheid te versterken. Met een grote diversiteit aan producten voor thuisbakkers wilden ze beter inspelen op de behoeften van verschillende soorten bakkers. 

Partout ontwikkelde een aanpak die niet alleen hielp om de zichtbaarheid van Koopmans  te vergroten, maar waarmee ook hun website bekroond werd tot dé plek voor bakliefhebbers. 

Uitdaging

De Nederlandse zoekresultaten voor bakgerelateerde onderwerpen worden gedomineerd door grote supermarktketens. Voor Koopmans was het daarom noodzakelijk om een niche te vinden waarin zij met relevante content konden opvallen. 

Koopmans wilde ook meer inzicht krijgen in de behoeften en vragen van verschillende soorten bakkers, van beginners tot experts, zodat ze daarop kunnen inspelen met behulpzame content. 

Aanpak

Om Koopmans te helpen hun doelen te bereiken, ontwikkelden we een datagedreven strategie die focust op de vragen en behoeften van thuisbakkers. 

1. Persona's en klantreizen ontwikkeld

We brachten verschillende typen bakkers in kaart en ontwikkelden persona's om beter inzicht te krijgen in hun wensen en uitdagingen. Voor iedere fase van de klantreis (zoals "Ik wil bakken", "Ik ben aan het bakken" en "Ik heb gebakken") bepaalden we welke vragen relevant zijn. 

2. Contentstrategie op basis van bakvragen

We voerden uitgebreide zoekwoordanalyses uit en koppelden de resultaten aan veelgestelde vragen van de klantenservice. Het concept "bakvragen" werd ontwikkeld om specifieke zoekopdrachten te beantwoorden, zoals "Welke appels gebruik ik voor appelflappen?" of "Hoe bak ik oliebollen?". 

3. Recepten en user-generated content

We voegden een sectie toe waar gebruikers hun eigen recepten konden insturen, wat zorgde voor een boost in zichtbaarheid op specifieke zoekopdrachten zoals "worstjes in bladerdeeg". 

4. Focus op nichedominantie

In plaats van direct te concurreren op generieke recepten, kozen we voor onderwerpen met minder concurrentie, zoals hulp bij bakken. Vanuit deze autoriteit groeiden we door naar zichtbaarheid op bredere receptcategorieën. 

Resultaten

Sterke online zichtbaarheid

Koopmans behaalde topposities op zoekopdrachten zoals "hulp bij bakken", waarmee ze hun zichtbaarheid binnen nichecategorieën sterk vergrootten. 

Stijging in search volume

Over de afgelopen 10 jaar steeg het zoekverkeer naar Koopmans aanzienlijk, mede door de focus op relevante zoekopdrachten. 

Boost door user-generated content

Door gebruikersrecepten toe te voegen, zoals voor "worstjes in bladerdeeg", kon Koopmans concurreren met grote supermarkten op recepten. 

Relevante content voor elke bakker

Dankzij het concept van bakvragen en de koppeling met Dr. Oetker-producten werden bezoekers geholpen met praktische tips die aansloten bij hun behoeften. 

Wil je eens (vrijblijvend) sparren met onze experts

Een informeel gesprek over je business en je vraag
Behulpzaam advies en begeleiding
Geen Sales pitches of andere onzin
Geen verplichtingen, maar duidelijke stappen.

Evie van Rooij

Evie van Rooij

Search marketeer

Je kunt ook rechtstreeks mailen