Belang van een goede cookiemelding

Jurian Rokven
Jurian Rokven
Jurian Rokven | Blog | 18 juli 2021
Blog | 18 juli 2021
Workspace

Cookiemeldingen zie je inmiddels op vrijwel iedere website voorbij komen. Een cookiemelding geeft aan gebruikers aan, dat de desbetreffende website een cookie achterlaat in je browser. De melders komen in allerlei vormen en maten. Sommige cookiemeldingen zijn klein en vallen nauwelijks op, terwijl andere cookiemeldingen je hele beeldscherm in beslag nemen.

De verantwoordelijkheid voor het gebruiken van een goede cookiemelding ligt bij bedrijven. Maar hoe maak je nu een goede cookiemelding? In deze blog leggen we de relevantie uit van een goede cookiemelding vanuit marketing- en user experience (UX)-perspectief. 

Wat is een cookie?

Dat we met het fenomeen ‘cookies’ niet doelen op de zoete lekkernij die je eet bij je kopje koffie is duidelijk. Maar wat doen die online cookies dan wel precies? Cookies zorgen ervoor dat je website gedurende een bezoek van een gebruiker informatie onthoudt en opslaat. Deze informatie wordt bij een volgend bezoek weer herkend. Het doel van de cookie is om websites te helpen bij het bijhouden van de bezoekers en activiteiten.

Wat kan je met cookies?

Een belangrijke reden voor het plaatsen van cookies op websites, is omdat de gebruikersinformatie ontzettend waardevol is voor marketeers. Middels cookies krijgen marketeers inzichten over hun bezoekers en kunnen ze als het ware meekijken over de schouders van de bezoekers. Deze inzichten kunnen vervolgens gebruikt worden in campagnes. Bij het instellen van een online campagne kunnen marketeers targetten op bijvoorbeeld doelgroep, leeftijd, interesses. En dit is allemaal informatie, verkregen vanuit cookies.

Maar niet alle cookies zijn er om alleen het surfgedrag van gebruikers in de gaten te houden. Cookies zijn er ook om de user experience van de bezoekers te verbeteren. Zoals een webshop te laten onthouden dat er een product in het winkelwagentje zit of om de voorkeurstaal van de gebruiker op te slaan.

Wanneer is een cookiemelding nodig?

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Sinds die datum zijn bedrijven onder andere verplicht om websitebezoekers om toestemming te vragen voor het verkrijgen van zijn/haar persoonsgegevens, op te slaan en in te zien. Het nadelige effect aan cookies is dat gebruikers het gevoel hebben dat ze in de gaten worden gehouden door cookies te accepteren. En dat heeft een nadelig effect op de user experience.

Waaraan moet een goede cookiemelding voldoen?

Bij cookies zijn er dus twee elementen belangrijk: online marketeers willen zo veel mogelijk relevante informatie krijgen van de cookies én gebruikers willen een website die hun de beste gebruikerservaring biedt zonder dat ze het gevoel hebben dat ze privacy inleveren. De gulden middenweg; een cookiemelding conform AVG, gebruiksvriendelijk en een die marketeers tevreden stelt. Waaraan moet deze cookiemelding voldoen? Lees de volgende tips.

Tip 1. Wees open en transparant in je cookiemelding tekst

Bezoekers van jouw website zien het misschien als een waarschuwing, maar het is niet de bedoeling om de bezoekers te waarschuwen of bang te maken. Het is bedoeld om ze te laten zien hoe hun privacy is geïntegreerd in de functionaliteiten van jouw website, net zo goed als de advertenties en statistieken. Maak je cookiemelding tekst oprecht en eerlijk. Hoe transparanter, hoe beter de beleving voor de websitebezoeker is en hoe sneller ze toestemming zullen geven voor meerdere cookie categorieën.

Tip 2. Hoe subtieler, hoe beter

Telecombedrijf Simyo heeft onderzoek gedaan met behulp van vier verschillende cookiemeldingen. Uit hun onderzoek blijkt dat een minder opvallende cookiemelding leidt tot een significant grotere acceptatie van persoonlijke cookies. Daarnaast scoorde een minder opvallende cookiemelding het hoogst op gebruikerservaring.

Tip 3. Geef gebruikers opties

Het is een stuk gebruiksvriendelijker om duidelijke opties te bieden. Veel websites geven bezoekers de optie om zelf de keuze te maken om wel of geen cookies te accepteren. Een voorbeeld is Mediamarkt. Zij bieden bezoekers die liever geen cookies accepteren een mogelijkheid om hun instellingen te wijzigen en daarmee ‘niet-functionele’ cookies beperkt of niet te accepteren.

Tip 4. Vul niet zelf al opties in

Als gebruikers de cookiemelding zien, is het niet toegstaan om alle vakjes voor toestemming al aan te vinken. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker om deze zelf uit te vinken. Dit is niet duidelijk genoeg en is dan ook niet conform AVG. Daarnaast is het ook niet erg gebruiksvriendelijk. Gebruikers moeten de kans hebben om zelf expliciete toestemming te geven door de vakjes zelf aan te vinken.

Tip 5. Speel met de opmaak van je cookiemelding

Een cookiemelding is nu eenmaal niet het meest sexy onderdeel van je website. Maar de uitstraling heb je als bedrijf helemaal zelf in de hand! De cookiemelding is het eerste dat mensen van een website zien, zeker mobiel en zeker bij grote meldingen. Het is een visitekaartje en daarom verdient het meer aandacht dan wat het nu lijkt te krijgen. Verwerk bijvoorbeeld je logo in de cookiemelding, of pas het aan op de huisstijl van je website. Denk bij het maken van een tekst aan woordspelingen, gebruik humor of enthousiasme in de tekst. Maar maak het niet te bont! De inhoud moet nog steeds op een goede, duidelijke manier over kunnen komen.

Wil jij hulp bij het maken van een goede cookiemelding voor jouw website? Of wil je gelijk heel je website development aanpakken? Wij helpen je! Neem contact met ons op en kijk wat wij voor jouw kunnen betekenen.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
info@partout.nl

Wij openen digital.