Partout d.n.a.
Case

van Autodrop

Autodrop in social: sterke merkidenteit en creatieve inhakers

Creativiteit komt tot uiting in de copy en visuals van Autodrop op Facebook.

Met drop en snoep in de vorm van verkeersgerelateerde typetjes en autootjes geeft Autodrop overal een gekke draai aan, maakt dingen bizar of zelfs absurd! Hoe gekker het snoepje, hoe lekkerder.

Jarenlange creatieve samenwerking

In december 2017 werken wij met ons creatieve team van designers, copywriters en digital marketeers alweer voor het 5e jaar voor het grappige en onweerstaanbare merk Autodrop. Herkenbare situaties met een grappige twist en een altijd herkenbare huisstijl. Vanuit een opgestelde guideline met een aantal regels en richtlijnen zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van Facebook wallposts en social media campagnes. Posts die moeten zorgen voor een lach op je gezicht en die moeten aansturen op interactie (likes, comments en shares). Dit bleef ook De Beste Social Media niet onopgemerkt. Zij roemden in 2013 de wallposts van Autodrop met de woorden: “Goed voorbeeld van sterke merkidenteit”.

Twee jaar later in maart 2015 opnieuw een positieve mention van De Beste Social Media.

Bron: De Beste Social Media

De webcare doet Autodrop nog steeds zelf en dat doen ze goed! Bij de inhakers helpen wij ze vol trots met de creatie van copy en de bijbehorende visuals. Hieronder een voorbeeld dat gedeeld is in het artikel van De Beste Social Media.

 

Onze gratis inhaakkalender !

Met deze inhaakkalender heb je alle leuke, belangrijke & (on)zinnige momenten van 2017 op een rij.

Dowload de gratis inhaakkalender

Onze expert zegt:

Lotte,
Digital marketeer
  • Nooit meer een inhaakmoment missen!
  • Alle leuke, belangrijke & (on)zinnige momenten op een rij.
  • Inspiratie voor je social kanalen en blog.
Dowload de gratis inhaakkalender

Fanbase groei

Eén van de eerste doelen was natuurlijk bouwen aan de fanbase van Autodrop op Facebook en het bereik vergroten. 1 januari 2013 stond de fanbase van Autodrop op 2.000 en binnen een jaar was de fanbase doorgegroeid naar 10.000 fans. Door middel van diverse (winactie)campagnes, testercampagnes en aansprekende content groeide de fanbase gestaag door. Eind 2015 stond de teller op 17.500 Facebook fans en halverwege dit jaar in juli werd de 20.000 fans grens doorbroken. En dat met beperkte inzet van mediabudget. Er zijn dus geen fans ‘gekocht’, maar de groei is grotendeels organisch ontstaan.

Van Fans naar ambassadeurs

Facebook fans hebben is natuurlijk niet het belangrijkste doel, maar een relatie opbouwen met je fans wel. Het gesprek aangaan, luisteren, goede webcare en bouwen aan echte merkambassadeurs. Zo plaatsten we regelmatig sneak preview testercampagnes. Fans kunnen zich bijvoorbeeld inschrijven voor het testen van een nieuw product en kunnen hun mening geven. Naar deze input wordt goed geluisterd en de input wordt meegenomen in productontwikkeling.

Een greep uit de Autodrop timeline van de afgelopen jaren:

Nederlanders maken graag een praatje en als ze niet weten waarover, dan beginnen ze over het weer. Daar valt namelijk altijd wel over te klagen. Hier speelden wij op in met ‘herkenbare’ situaties.

Een ander jaarlijks terugkerend thema is Koningsdag en ook natuurlijk de allereerste Koningsdag met de Kroning in 2013.

Om fans te belonen worden ook winacties ingezet. Dit blijven natuurlijk één van de meest succesvolle posts. Want wie wil nou niet zo’n overheerlijk Autodroppakket winnen? Belangrijk voor een winactie is wel dat het een winactie is die dicht bij het merk moet staan. Het zou toch gek zijn als Autodrop ineens iPads weg gaat geven. Dit trekt ‘verkeerde fans’, die niet fan zijn om het merk zelf, maar om de prijs die ze kunnen winnen.

Tot slot willen we fans ook entertainen en engagement aangaan door middel van leuke spelletjes of quizjes. We hebben gemerkt dat dit soort interactieve content goed aanslaat bij de Facebook fan database van Autodrop. Deze fanbase is een erg betrokken fanbase wat regelmatig resulteert in een hoge engagement. De oplossing van een puzzel is ook niet altijd een antwoord dat op de post vermeld staat, maar bijvoorbeeld: “Antwoord E, ik heb alle autodropjes opgegeten!”. Je merkt dat de fans échte ambassadeurs zijn die enthousiast zijn over de verschillende snoepjes en dropjes van het merk.

Ben jij ook fan van Autodrop? Fan worden op Facebook kan nog steeds!

Benieuwd of we voor jouw merk ook creatieve wallposts kunnen maken die bijdragen aan je marketingdoelstelling(en)? Wij laten ons graag uitdagen en verrassen je graag met een passende creatie!

Lotte van Beekhuizen
Digital marketeer

Meer weten over content creatie? Ik denk graag met je mee!

Mail: lotte@partout.nl of bel: +31 (0)40 285 15 25
5Vacatures open!