Partout d.n.a.
Expertise

WhatsApp marketing

WhatsApp is het grootste messenger kanaal in Nederland en kan bijvoorbeeld worden ingezet als klantenservice kanaal.

Met bijna 12 miljoen gebruikers in Nederland is WhatsApp een interessant kanaal om in te zetten voor marketing. Er zijn diverse manieren waarop je WhatsApp voor bedrijven in kunt zetten. Een voorbeeld hiervan is het gebruiken van WhatsApp als klantenservice.

WhatsApp marketing

Over WhatsApp:
  • Meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd waarvan bijna 12 miljoen gebruikers in Nederland. Hiervan gebruikt 9,1 miljoen WhatsApp dagelijks.
  • WhatsApp is sinds 2016 het grootste social media platform in Nederland.
  • Wordt voornamelijk B2C ingezet.
Waarvoor gebruik je WhatsApp marketing:
  • WhatsApp leent zich ideaal als klantenservice kanaal.
  • Verzending van persoonlijke berichten naar grote groepen ontvangers.
Voordelen van WhatsApp marketing:
  • End-to-end encryptie: deze encryptie zorgt ervoor dat een bericht alleen gelezen kan worden door de persoon waarvoor het bericht bestemd is.
  • Je kunt er naast tekstberichten ook video’s, afbeeldingen en geluidsopnames mee versturen.
  • Een WhatsApp bericht wordt (bijna) altijd geopend door de ontvanger.
  • Zeer populair (mobile messaging) kanaal.

WhatsApp als klantenservice

De klantenservice van een bedrijf moet er voor haar klanten zijn. Dit betekent dat ze bereikbaar moeten zijn voor meer informatie, vragen of klachten en op momenten en plekken waar de klant is of waar de klant het bedrijf nodig heeft. Dit betekent alleen niet dat je als bedrijf 24/7 over alle kanalen bereikbaar moet zijn. Het betekent wel dat het interessant kan zijn om als bedrijf, naast een contactformulier, telefoonnummer en informatie e-mailadres, ook andere kanalen te onderzoeken.  Zo worden diverse social media kanalen als Facebook en Twitter vaak ingezet voor webcare. Ook WhatsApp maakt een opmars bij bedrijven die klantenservice via WhatsApp willen faciliteren. Zo kan je bijvoorbeeld via WhatsApp schade melden bij Ditzo en biedt KLM tijdens grote storingen een WhatsApp-dienst aan waarmee gedupeerden vluchten omgeboekt kunnen worden. Echter dient er wel rekening te worden gehouden met het volgende: denk na wat voor informatie je deelt via WhatsApp en ga zorgvuldig met persoonsgegevens en gevoelige informatie om.

Bereik een grote groep via WhatApp

Een andere manier om WhatsApp marketing in te zetten als bedrijf, is door een verzendlijst aan te maken. Op deze lijst kunnen maximaal 250 personen staan. Op deze manier kun je 250 mensen tegelijkertijd hetzelfde bericht sturen, zonder dat ze allemaal in 1 groep met elkaar zitten.

Door het maken van verzendlijsten krijgt iedereen een persoonlijk berichtje vanuit het merk. Dit kan bijvoorbeeld heel interessant zijn wanneer je een belangrijke mededeling of aanbieding hebt, een nieuwtje wilt delen (breaking news) of wanneer je mensen wilt informeren over bijvoorbeeld een event waar ze aan deel kunnen nemen. Het kan ook handig zijn bij het versturen van een alert.

WhatsApp marketing tips

Tot slot willen we nog graag wat tips met je delen over het inzetten van WhatsApp marketing.

  • Wees zorgvuldig en nauwkeurig in je boodschap. Stuur geen (type)fouten, onjuiste of irrelevante informatie.
  • Less is more. Zorg ervoor dat je niet spammerig overkomt. Niet met de boodschap zelf en ook niet met de hoeveelheid berichten die worden verstuurd. Denk goed na of de ontvanger op de boodschap zit te wachten. Is het antwoord nee of een twijfelgeval, stuur het bericht dan niet!
  • Zorg voor aantrekkelijke content. Zorg voor mooie visuele ondersteuning en deel linkjes voor meer informatie.
  • Ga de interactie aan. Deel content waar mensen op willen reageren en ga zelf ook de interactie aan.
  • Reageer niet te laat! Niets is irritanter dan zeggen dat je bereikbaar bent en dit dan niet kan zijn.
  • Verwachtingsmanagement is belangrijk. Wees duidelijk wanneer en waarvoor men WhatsApp kan gebruiken. Enkel beschikbaar tijdens kantoortijden? Wees hier dan transparant in. Gebruik ook de status van WhatApp. Hierin kan bijvoorbeeld vermeld worden op welke tijden het WhatsApp kanaal ‘open’ is.
  • Ontvang je user generated content? Vraag dan of je die mag gebruiken op andere kanalen voor marketing doeleinden. Steeds vaker vragen bedrijven om video’s of foto’s via WhatsApp te delen of te melden met de vraag of ze dat beeldmateriaal dan mogen doorplaatsen op de kanalen van het merk.

Lees ook deze social media cases:

WhatsApp marketing voor bedrijven

Benieuwd of WhatsApp een geschikt kanaal is en hoe je dit kan inzetten? Neem vrijblijvend contact op. Wij kunnen je ook laten zien welke tools handig zijn bij WhatsApp marketing en hoe je dit precies kunt inzetten.

Aan de slag met WhatsApp marketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
7Vacatures open!