Partout d.n.a.
Expertise

Pinterest marketing

Pinterest is het perfecte kanaal om visuele content te delen. Het is belangrijk om te inspireren. Daarnaast zorgt het voor traffic naar je website.

Pinterest is een populair kanaal om inspiratie op te doen en het gebruik hiervan blijft groeien. Daarnaast speelt visuele content een steeds grotere rol binnen social media marketing. Pinterest is hiervoor een uitstekend kanaal omdat het puur gericht is op visuele content.

Pinterest marketing

Over Pinterest:
  • Meer dan 100 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 3,5 miljoen in Nederland. Hiervan gebruikt 734.000 Pinterest dagelijks.
  • 70% van de gebruikers is vrouwelijk.
  • Kan zowel B2B als B2C ingezet worden.
Waarvoor gebruik je Pinterest marketing:
  • Als inspiratie kanaal
  • Het creëren van moodboards
  • Productpromotie
Voordelen van Pinterest marketing:
  • Zeer geschikt voor storytelling.
  • Iedere pin kun je voorzien van een link naar je website waardoor je veel traffic kunt genereren naar je website.
  • Pins hebben een lange houdbaarheidsdatum (blijven zichtbaar in zoekresultaten) en een hoge viraliteit (je pin kan vaak gerepind worden).

Als je Pinterest in wilt zetten binnen jouw social media marketing strategie, heeft het wel een aandachtspunt. Het is namelijk puur visueel ingesteld. Houd hier daarom rekening mee en zorg voor mooie visuele content.

Pinterest advertising

Na lang wachten is het eindelijk mogelijk om ook in Nederland op Pinterest te adverteren. Het dagelijks gebruik van Pinterest is in het afgelopen jaar met 18 procent gestegen. Zeker de moeite waard om dit nieuwe advertentiekanaal te onderzoeken. De eerste campagnes laten al mooie resultaten zien.

De kosten voor een advertentie liggen verrassend lager dan op Facebook en Instagram. De CPC, ofwel kosten per klik, ligt meer dan 90% lager. Wel is het de vraag of traffic even kwalitatief is. Dit kan onder andere gemeten worden door de time on site en het aantal conversies op de website. Onderscheidend op dit nieuwe social advertising kanaal is dat je kunt targeten op basis van keywords. Zo is het o.a. mogelijk om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten en verschillende combinaties te maken. Ook is het mogelijk om met gesponsorde app-pins een app te downloaden, zonder Pinterest te verlaten.

Pinterest voor bedrijven

Met Pinterest kun je het idee achter het merk of de organisatie weergeven door middel van moodboards. Het kan helpen bij het creëren/uitbeelden van je imago. Pinterest is niet het beste kanaal voor interactie, maar leent zich uitstekend voor productpromotie of het vertellen van het verhaal van je merk of product. Daarnaast kun je iedere pin voorzien van een link naar je website, waardoor je veel traffic naar je website kunt genereren. Ook tijdens campagnes kun je Pinterest inzetten door bijvoorbeeld een bord te koppelen aan je campagne.

Pinnen

Naast het pinnen van eigen content is het ook belangrijk om content van derden en content die (in)direct met het merk te maken heeft te pinnen op jouw Pinterest pagina. Maak een goede balans tussen ‘eigen’ pins en pins van derden (repins).

Verder is het belangrijk om je Pinterestaccount onder de aandacht te brengen. Hiervoor kan er gebruikgemaakt worden van andere kanalen: denk hierbij aan de website, een e-mailnieuwsbrief, Twitter, Instagram en Facebook. Daarnaast is het aan te raden om een pin it button te installeren op je website. Hiermee maak je het namelijk voor de bezoeker nog makkelijker om vanaf jouw website een afbeelding te pinnen.

Rich pins

Uitgebreide pins, oftewel rich pins, zijn pins waar extra informatie bij wordt getoond. Heb je bijvoorbeeld een website waar je recepten op deelt, dan is het gebruik van rich pins aan te raden. Receptpins bevatten ingrediënten, kooktijden en serveertips zodat de Pinterest-koks die meteen trek krijgen de ingrediënten op het boodschappenlijstje kunnen schrijven. Deze informatie kan worden opgehaald van de website. In totaal zijn er zes soorten rich pins. Naast recepten heb je ook rich pins voor apps, films, artikelen, producten en locaties.

Tips voor Pinterest marketing

Wil je zelf aan de slag met Pinterest marketing, dan hebben we de volgende tips voor je op een rijtje gezet:

  • Denk aan rich pins bij o.a. recepten
  • Plaats aantrekkelijke foto’s
  • Maak een goede titel & omschrijving (zowel bij de borden als de pins)
  • Pin niet alleen vanuit jezelf/eigen pins, maar zorg ook voor repins
  • Breng je account onder de aandacht
  • Kijk naar de voorgestelde pins in de zoekbalk
  • Kies de juiste categorie voor een bord
  • Verspreid het pinnen over meerdere momenten

Lees ook deze social media cases:

Pinterest marketing voor jouw bedrijf?

Wil je meer weten over Pinterest marketing en hoe je dit kan inzetten voor jouw bedrijf? Wij kunnen je helpen met het opstellen van een Pinterest marketingplan. Daarnaast kunnen wij je helpen met de content die je kunt pinnen en repinnen en zorgen wij ervoor dat jouw Pinterest pagina er aantrekkelijk uitziet!

Aan de slag met Pinterest marketing? Wij helpen je graag!

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
7Vacatures open!