Partout d.n.a.

Met onze ‘online tools’ kunnen werksessies en belangrijke vergaderingen gewoon doorgaan! Zo doen we dit samen met jou

Expertise

E-mail marketing strategie

Een relevante nieuwsbrief die op het juiste moment bij de juiste persoon binnenkomt maakt het verschil.

Om concreet aan de slag te gaan met e-mail marketing is het raadzaam eerst na te denken over een e-mail marketing strategie. Een e-mail marketing strategie omschrijft naast de doelstellingen die je hebt voor dit kanaal ook hoe je dat gaat realiseren, welke stappen daarvoor nodig zijn en hoe dat past binnen alle marketingactiviteiten.

Vaak wordt e-mail marketing als onderdeel opgenomen in een overall online marketing plan, maar dat hoeft natuurlijk niet. Wel is het belangrijk om te kijken naar de synergie tussen je verschillende online kanalen. Omdat e-mail een heel persoonlijk kanaal is kun je vanuit je e-mail goede conversie naar andere online kanalen realiseren.

Kwalitatieve mailings versturen

De basis van goede e-mail marketing is een goede e-maildatabase, die niet alleen op de juiste manier opgebouwd is (een geldige opt-in of klantrelatie), maar ook goed onderhouden is. Met een goede database hygiëne houdt je je database up to date.

Bij een kwalitatieve e-maildatabase verstuur je mailings naar ontvangers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw informatie. We maken deze interesses inzichtelijk door het maken van een waardeprofiel. Dit waardeprofiel schetst met behulp van waardes welke informatie relevant is om te vragen aan een nieuwsbrief abonnee om uiteindelijk mailings te versturen die een hogere conversie realiseren. Denk bijvoorbeeld aan geslacht of voornaam of achternaam. Daarmee kun je de ontvanger persoonlijk aanspreken. Met een geboortedatum kun je iemand verrassen op een relevant moment. Maar veel belangrijker zijn de waardes van de ontvanger die aansluiten op jouw product of dienst.

Voorbeeld: je verkoopt woonaccessoires in zowel een winkel als een webshop. Dan is het voor jou onder andere interessant om te weten:

  • Waar iemand woont (zodat je winkelaanbiedingen in de buurt kunt delen o.b.v. postcode)
  • Woonstijl à welke stijl zet déze ontvanger toe tot conversie
  • Woonsituatie à hoeveel ruimtes zijn er beschikbaar om te stylen, denk aan kinderkamers of juist een eenkamerappartement

Met deze informatie kun je jouw content in de nieuwsbrief verder personaliseren door de database te segmenteren op basis van bovenstaande waardes.

Het begint uiteraard allemaal bij het verwerven van een correcte opt-in. Naast de toestemming kun je juist in een aanmeldstrategie ook de voor jouw nieuwsbrief interessante waardes direct vragen aan de nieuwe abonnee. In het begin zijn nieuwe nieuwsbrief abonnees eerder bereid informatie met je te delen.

Onderhoud database

Dat mensen zich gaan afmelden voor jouw nieuwsbrief is niet te voorkomen. Gelukkig kun je van de groep afmelders nog veel leren! In een afmeldstrategie bekijken we bijvoorbeeld welke alternatieven we een potentiële afmelder kunnen bieden (bijvoorbeeld minder vaak/vaker de nieuwsbrieven ontvangen) én vragen we waarom iemand zich wil afmelden. Voorop staat dat een afmeldstrategie zeker geen belemmering mag zijn tot daadwerkelijk afmelden.

Gelukkig zal het grootste gedeelte wel je nieuwsbrief blijven ontvangen. Maar ook bij deze abonnees is het belangrijk hun gegevens goed bij te houden en/of aan te vullen. Je waardeprofiel is daarbij leidend. In verrijkingscampagnes, al dan niet verweven in reguliere mailings, biedt je mensen de mogelijkheid hun profiel aan te vullen en hun voorkeuren aan te geven. In de verrijkingsstrategie omschrijf je welke stappen je gaat ondernemen en met welk doel, om je bestaande nieuwsbrief abonnees up to date te houden.

E-mail marketing tips

Al met al is het ‘gewoon’ versturen van een generieke nieuwsbrief naar al je ontvangers niet de manier om je doelstellingen voor e-mail marketing te behalen. Met de hoeveelheid e-mails die in een gemiddelde inbox terechtkomt, wordt een standaard e-mail heel snel ondergesneeuwd.

Met een gedegen strategie voor aanmelden, afmelden en verrijken met als basis jouw waardeprofiel bereik je je doelgroep beter en relevanter. Mits de waardes goed doorvertaald worden in bijvoorbeeld content of timings. Realiseer je ook dat het goed opzetten en uitrollen van een e-mail marketing strategie écht gaat bijdragen aan je overall online doelstellingen.

Let bij alles wat je doet op de wetgeving die er is voor e-mail marketing en maak gebruik van een kwalitatieve ESP (e-mailservice provider). Dit zal je zeker helpen om nieuwsbrieven kwalitatiever te versturen.

Lees ook deze cases:

Meer weten? Partout digital native agency kan je helpen met praktische tips voor e-mail marketing, het opzetten van een heldere e-mail marketing strategie of het uitvoeren van terugkerende e-mail marketing werkzaamheden.

Wij helpen je graag om een verschil te maken met e-mail marketing!

Neem contact met ons op ›
4Vacatures open!