Partout d.n.a.

Wat is lead nurturing?

Lead nurturing is het ondersteunen van leads in hun customer journey, door middel van opvolgingscontent. In de nurture fase bouw je als organisatie een relatie op met de leads en etaleer je de toegevoegde waarde van het merk of product.

De lead nurturing fase start nadat bezoekers zich hebben geregistreerd om toegang te krijgen tot premium content als whitepapers, checklists, nieuwsbrieven of brochures. Na het achterlaten van gegevens in ruil voor deze waardevolle content worden zij door het marketing automation systeem geïdentificeerd. Vanaf dit moment zijn het geen anonieme bezoekers meer, maar leads die op persoonsniveau kunnen worden geanalyseerd.

Tijdens de lead nurturing kun je, op persoonsniveau, o.a. de volgende data analyseren:

  • Welke pagina’s de leads bekijken
  • Welke downloads zij hebben gedaan
  • Welke verzonden e-mails de lead heeft geopend
  • Welke producten of diensten er worden besteld
  • Welke leads marketing qualified en sales qualified zijn

Gratis whitepaper marketing automation

Start direct met effectievere online leadgeneratie door marketing automation.

Ontvang de gratis whitepaper

Britt, Digital marketeer
  • Beter klantinzicht en lead scoring op basis van persoonlijke data.
  • Effciënter werken door betere leads en automatische benadering.
  • Meer omzet door hogere conversie uit online marketing.
Ontvang de gratis whitepaper

Relaties opbouwen met lead nurturing

De meeste bezoekers zijn, wanneer zij landen op je website, nog niet klaar voor conversie. Door deze bezoekers stapsgewijs van nieuwe informatie te voorzien ontwikkel je een relatie met nieuwe leads tot het moment dat ze uiteindelijk wel klaar zijn voor een aankoop.

Binnen online marketing is inspireren, helpen en relaties bouwen het nieuwe verkopen. Je wilt niet alleen met je doelgroep in contact komen, maar ook in contact blijven. En dat kan, door goed in te spelen op hun wensen en gedrag met nurturing content. Zo vermenselijk je je digitale contacten, zodat ze echt raken en waarde toevoegen.

Hoe werkt lead nurturing?

In het kort werkt lead nurturing als volgt. Vraag in het begin niet te veel gegevens van de lead, er is dan nog geen vertrouwensband. Wanneer de lead verder in de customer journey is, zal hij of zij eerder geneigd zijn om meer gegevens te delen. Door in de nurturing fase het opbouwen en onderhouden van relaties te faciliteren tussen jouw merk en jouw leads bouw je een gefundeerde relatie op. Met als uiteindelijk doel: conversie!

 

De voordelen van lead nurturing

Het opbouwen van relaties met leads door nurturing biedt de volgende voordelen:

  • Door lead nurturing blijf je in contact met leads die nog niet klaar zijn voor conversie, totdat zij dat wel zijn. Binnen andere salefunnels raak je deze leads vaak kwijt.
  • Lead nurturing biedt de mogelijkheid tot dataverrijking. Je kennis over de lead en de doelgroep groeit steeds verder. Hierdoor kun je beter inspelen op de behoefte en personaliseren.
  • Binnen de lead nurturing fase bouw je een relatie op met de leads. Hierdoor zullen ze aan het einde van de journey eerder geneigd zijn tot conversie.

Lees ook deze cases:

Lead nurturing en lead scoring

Binnen marketing automation systemen worden leads onderverdeeld in marketing qualified leads en sales qualified leads op basis van lead scoring. Zo breng je geautomatiseerd in kaart welke leads daadwerkelijk interessant zijn en verder benaderd kunnen worden.

Lead scoring is een belangrijk onderdeel om te bepalen in welke fase van de customer journey de leads zich bevinden. Deze statusbepaling gebeurt met behulp van een vooraf ingesteld puntentoekenningssysteem.

Tijdens het lead nurturing proces verzamelt de lead punten aan de hand van het online gedrag dat hij of zij op jouw website laat zien. Zo signaleert een marketing automation systeem wanneer leads sales-ready zijn.

leadscoring-overview

Meer weten over marketing automation?

+31 (0)40 285 15 25 britt@partout.nl
3Vacatures open!