Partout d.n.a.
Expertise

Marketing automation

Uitgebreid klantinzicht, kwalitatievere leads en meer omzet uit online marketing.

Marketing automation is hét modewoord binnen online leadgeneratie. Maar wat is marketing automation precies en waarom zou je het gebruiken? En nog belangrijker, hoe zet je dit vervolgens op een effectieve wijze in binnen jouw online strategie?

Waarom marketing automation inzetten voor jouw organisatie?

  1. Je verzamelt relevante persoonlijke data van websitebezoekers en verbetert klantinzicht. Op basis van deze inzichten kun je leads scores geven.
  2. Leads met een hoge lead score worden automatisch benaderd waardoor een deel van het klantcontact geautomatiseerd wordt en je dus efficiënter kunt werken.
  3. Door het aanbieden van adaptieve content worden jouw leads planmatig opgewarmd tot deze klaar zijn om klant te worden.
  4. Door het nurture proces continu te optimaliseren verhoog je effectiviteit en haal je meer conversie uit online marketing!

Gratis whitepaper marketing automation

Start direct met effectievere online leadgeneratie door marketing automation.

Ontvang de gratis whitepaper

Maarten, Online Marketeer
  • Beter klantinzicht en lead scoring op basis van persoonlijke data.
  • Effciënter werken door betere leads en automatische benadering.
  • Meer omzet door hogere conversie uit online marketing.
Ontvang de gratis whitepaper

Wat is marketing automation?

De alledaagse definitie van marketing automations is: ‘het via software automatiseren van marketingprocessen’. Wat ons betreft is dit een achterhaalde definitie die marketing automation al lang te kort doet. Bij Partout draait marketing automation om het presenteren van de juiste content aan de juiste doelgroep op de juiste plaats en tijd. Dit alles op basis van slimme dataverzameling.

Marketing automation wordt vaak verward met e-mail marketing automation. E-mail marketing automation beperkt zich echter tot het klikgedrag in mails en het verzenden van gepersonaliseerde content op basis daarvan. Marketing autmation gaat veel verder dan dat.

Een goede strategie als basis voor conversie

Aan de basis van marketing automation ligt een goed doordachte strategie. Gebaseerd op de marketingdoelstellingen van je organisatie. Alle stappen die een bezoeker op je website zet kunnen waardevolle inzichten opleveren. Het is dus belangrijk om je doelstellingen en conversiepunten op je website helder te krijgen om zo het meeste uit marketing automation te halen.

Lead scoring en persoonlijke benadering

Marketing automation is gebaseerd op het principe van leads scoren. Lead scoring houdt in dat leads (potentiële klanten) een score toegewezen krijgen zodra zij een gewenste actie hebben ondernomen binnen de website, zoals:

  • Downloaden van een whitepaper, brochure, checklist of stappenplan
  • Bestellen van een product
  • Nieuwsbriefinschrijving
  • Aanvragen van een demo of indicatie
  • Bepaalde contact-, diensten- of productpagina’s bezoeken

De scores die gegeven worden helpen je om planmatig leads op te warmen en ze zo tot daadwerkelijke klant te maken. Elke actie van een bezoeker triggert namelijk een geautomatiseerde opvolging, op basis van een van tevoren uitgedachte strategie. Elke actie wordt gewaardeerd met een aantal punten. Zo worden ‘hot leads’ (bezoekers met veel potentie om klant te worden) zichtbaar en kunnen deze kwalitatieve leads op effectieve wijze worden benaderd.

Adaptieve content

Een adaptieve website maakt het mogelijk om de pagina te personaliseren met een aangepast aanbod op basis van zijn gedrag. Op deze manier breng je de juiste boodschap op het juiste moment in de customer journey.

Door middel van marketing automation kan je ook formulieren adaptief maken, zodat terugkerende bezoekers niet elke keer opnieuw hun naam of e-mailadres hoeven in te vullen. Hierdoor wordt de drempel om verder te gaan in het proces voor de gebruiker verlaagd. Zo verhoog je met een adaptieve website de conversie van jouw leads!

Marketing automation software

Net zoals marketing automation vrij nieuw is, is ook alle software hiervoor in ontwikkeling. Wij hebben met een aantal marketing automation software pakketten ervaring en kunnen je op weg helpen met het maken van de juiste keuze.

Marketing automation specialist

Benieuwd hoe je marketing automation kunt toepassen voor jouw organisatie? Partout d.n.a. heeft ervaring met het succesvol toepassen van marketing automation in je online strategie. Wij denken graag met je mee!

Maarten Sterken
SEM specialist

Meer weten over marketing automation?

Mail: m.sterken@partout.nl of bel: +31 (0)40 285 15 25
3Vacatures open!