Partout d.n.a.
Expertise

Design Sprint

Ontwikkel nieuwe concepten, tackle grote vraagstukken of verbeter bestaande digitale producten, zoals websites, apps en marketingcampagnes. Comprimeer maanden werk naar slechts een paar dagen met een design sprint.

Waarschijnlijk heb je dit al eens  meegemaakt. Je zit met een vraagstuk en begint een project met een bureau of een team intern. Samen werk je er maanden aan met bloed, zweet en een flinke bak geld. Bij de lancering is iedereen trots. Maar wat gebeurt er? Het project slaat niet aan, want het past totaal niet bij je gebruikers… en al je werk was voor niets.

Wat een gemiste kans. Kon je maar in de toekomst kijken en zien of je idee aanslaat. Dat kan, met een Design Sprint! Met deze methode lossen we samen in vijf dagen een vraagstuk op. We verzamelen de juiste inzichten, bedenken concepten en testen het bij échte gebruikers.

Wat is een Design Sprint precies?

De Google Venture Design Sprint, ook wel Design Sprint, is een methode van Google Ventures. Google Ventures is een van de grootste investeerders voor start-ups en helpt hen succesvol te worden. Zij hebben de methode ontwikkeld om bedrijven te helpen snel hun vraagstukken te beantwoorden. Vijf dagen om te kijken of je idee werkt in plaats van maandenlange onzekerheid. Dat klinkt toch goed? Wij bij Partout vinden van wel en hebben ons deze methode eigen gemaakt en ingezet voor verschillende klanten.

Wat heb je nodig voor een Design Sprint?

De Design Sprint methode is een snel traject, maar het heeft wel wat voorwaarden. Omdat het in een week plaatsvindt moet er van tevoren wat gepland worden. Ten eerste heb je een team nodig van plusminus zeven man, waarin mensen zitten met verschillende rollen. Idealiter is dit een mix van werknemers met verschillende inzichten/expertises. Denk hierbij aan mensen die veel klantcontact hebben, veel weten over interne processen of die strategisch inzicht hebben. Wanneer je met ons een Design Sprint doet, leveren wij de facilitator en kijken we wie er nog meer nodig zijn om het team compleet te maken. Dit kan bijvoorbeeld een een concept designer zijn. In een Design Sprint is het ook belangrijk om iemand in het team te hebben die doorslaggevende keuzes mag maken.  

Ten tweede heb je een ruimte nodig waar het team kan werken, zodat zij niet gestoord worden. Bij Partout hebben we daar ruimtes voor. Ideaal om weg te zijn van je normale werkplek om ongestoord te kunnen sprinten. Tenslotte zijn er voor de vijfde dag van de Design Sprint gebruikers nodig die je prototype kunnen testen. We helpen je graag bij het bereiken en uitnodigen van de juiste doelgroep.

Hoe werkt een Design Sprint?

Elke Design Sprint begint met een vraagstuk, een team van ongeveer zeven personen én een lege agenda. Dit team zit vijf dagen lang in een ruimte en is uitsluitend bezig met de Design Sprint. De dagen van een Design Sprint zijn gestructureerd.

  1. Op maandag brengen we de situatie in kaart, interviewen we experts en kijken we waar we ons het beste op kunnen concentreren.
  2. Op dinsdag gaan we oplossingen bedenken. In plaats van brainstorms zorgt de Design Sprint ervoor dat ieder teamlid zelfstandig ideeën bedenkt.
  3. Op woensdag selecteren we de beste oplossing. Hierbij discussiëren we niet over elke oplossing, maar kiezen we voor een gestructureerd beslissingsproces. Daarna vertalen we de gekozen oplossing(en) naar een storyboard, zodat we de volgende dag gericht het prototype kunnen maken.
  4. Het maken van één, twee of drie prototype(s) doen we op donderdag. Prototypes zijn ontwerpen die nep zijn, maar echt lijken. Ze zijn precies goed genoeg om mee te kunnen testen.
  5. Tenslotte gaan we vrijdag de prototypes testen. Dit doen we door één-op-één interviews met echte gebruikers te houden. Zij gaan de prototypes beleven. Na de interviews kijken we als team naar de inzichten. Aan het einde van de sprint zien we wat werkt en wat niet.

De Design Sprint is klaar, en dan?

Vanuit je Design Sprint weet je wat de volgende stappen gaan zijn. Is je prototype geslaagd? Dan gaan we het echte werk produceren. We helpen je graag mee om een eerste versie in de lucht te krijgen. Sloeg het niet aan? Je ziet precies wat er niet werkt en kunt vanuit deze inzichten snel een andere oplossing bedenken.

Wanneer doen wij graag een Design Sprint?

Een Design Sprint is een hele mooie methode, maar niet altijd geschikt. Benieuwd of een Design Sprint iets voor jou is? Wij gebruiken het bij deze drie momenten.

  1. De start van een project:
    Wanneer een idee nog in de kinderschoenen staat. Misschien zie je een gat in de markt en wil je weten hoe je dit kan veroveren. Dit zien we veel bij nieuwe start-ups of innovatielabs. Vaak zijn deze projecten nog vrij abstract, maar met een Design Sprint ga je binnen een week van een idee naar een prototype. Na de Design Sprint heb je vaak een duidelijk plan om vervolgstappen te nemen. We helpen je daar graag bij.
  2. Knelpunten in een groot project:
    Bij elk groot project heb je problemen waar niemand zijn vingers aan wil branden. Soms voelt het ‘te vaag’ of wordt het probleem niet volledig begrepen. Misschien verschillen de meningen van het team teveel. Dit soort projecten worden vaak naar achteren geschoven. Dat voelt echter nooit lekker. Het wordt een bron van stress. Hierbij zeggen wij; stop met naar achteren schuiven en pak het samen in een week op!
  3. Snelle innovatieprocessen:
    Om mee te kunnen blijven gaan met de tijd is het voor ondernemingen belangrijk om te blijven innoveren. Een Design Sprint is geschikt om te kijken hoe we een bepaald probleem op een betere manier kunnen oplossen. De feedback van de gebruikers geven een mooie indicatie in de toekomst van je product of dienst.

Aan het einde van eenDesign Sprint vinden wij het altijd belangrijk om te vragen wat het team van de Design Sprint vindt. Daar komen mooie en inspirerende antwoorden uit. Opvallend is dat ze een aantal mooie bijeffecten zien van de week:

  • Je krijgt échte inzichten van experts en gebruikers:
    Veel teams hebben veel data over gebruikers en inzichten op papier. Maar door met mensen zitten en ze te vragen naar hun ervaringen, problemen en behoeftes, kom je tot inzichten die blijven hangen. Niet alleen krijg je informatie, maar je krijgt empathie voor je gebruiker.
  • Er ontstaat een teamgevoel:
    Doordat je een hele week samen in één ruimte werkt aan de Design Sprint en een gezamenlijk doel, krijg je een teamgevoel. Samen bekijk je de inzichten en zie je wat gebruikers vinden. Dit is een prachtige tool om de neuzen dezelfde richting op te laten wijzen.
  • Je ontdekt een betere manier van vergaderen:
    Tijdens de Design Sprint ben je niet aan het vergaderen zoals je gewend bent. Wij zien tijdens een open brainstorm dat het idee dat gekozen wordt komt van degene die het hardste roept. Maar het beste idee kan overal vandaan komen. We faciliteren een betere manier met een gestructureerd beslissingsproces. Het voelt op het begin wellicht wat onwennig, maar op het einde van de week krijgen we vaak te horen dat dit de oplossing is voor een van de grootste frustraties in het werkleven.
  • Er ontstaat snelheid en enthousiasme
    Een lang proces kan ervoor zorgen dat het enthousiasme naar mate van de tijd leegloopt. Omdat de Design Sprint kort is, maar veel oplevert zien we teamleden vol enthousiasme en inspiratie de week eindigen. Met heldere vervolgstappen kunnen we vervolgens vol energie door naar een vervolgtraject.

Waarom een Design Sprint bij Partout?

We hebben ervaring met Design Sprints voor grote merken en nieuwe start-ups. Omdat wij een Full service agency zijn hebben we alle expertises in huis. Daarom zijn wij uniek inzetbaar voor verschillende vraagstukken. Of het nu een innovatie concept, marketing vraagstuk of strategisch traject is, wij haken de juiste mensen aan. Of het nu Designers, Developers, animatoren of marketeers zijn. Zo halen wij het maximale uit een Design Sprint. We werken ook met de Design Sprint 2.0, een verkorte versie van de originele sprint. Op basis van jouw vraagstuk kijken we wat het beste bij je past. Heb je een concept of vraag en ben je benieuwd of die geschikt is voor een Design Sprint? Wij helpen je graag verder!

Is een Design Sprint iets voor jou? Doe een Mini-sprint van één uur!

Wil je weten of het proces van een Design Sprint jou kan helpen? Wij bieden ook Mini-sprints aan van één uur die je helpen bij het maken van een beslissing. Ervaar het proces en kijk of een Design Sprint bij je past. Neem contact op met ons als je vragen hebt of de eerste stap wilt zetten!

 

Benieuwd wat anderen van de Design Sprint vonden?

Partout scoort een 5 uit 5 op basis van 1 beoordelingen

Vanuit een innovatieconcept ben ik eind 2018 in contact gekomen met Partout. Begin 2019 hebben wij samen een Google Design Sprint gedaan - 5 dagen fulltime samenwerken aan ons innovatieconcept. Ik ben zeer tevreden over de samenwerking en resultaten. Partout is sterk in procesbegeleiding, online vakkennis en een open samenwerkingssfeer. Voor mij is Partout de juiste partner voor onze digitale innovatie-agenda.

Rating 5

Is een Design Sprint iets voor jou?

+31 (0)40 285 15 25 jurian@partout.nl
7Vacatures open!