Partout d.n.a.
Blog

WhatsApp: van eenvoudige berichtendienst naar succesvol marketingkanaal

Geschreven door Jeroen Valkenburg op 10 april 2015

Met 9,5 miljoen gebruikers in Nederland is WhatsApp geen onbekende app meer. Vrijwel alle gebruikers sturen dagelijks diverse berichten naar vrienden en bekenden. Bedrijven maken echter nog nauwelijks gebruik van WhatsApp voor zakelijke doeleinden, maar daar komt verandering in. WhatsApp is juist het ideale kanaal om je klanten te bereiken en om met jou in contact te komen!

Waarom delen op WhatsApp?

Waarom zou je WhatsApp willen gebruiken om artikelen te delen? Simpelweg omdat de kans groot is dat je klanten dan wél je bericht zien. Het organische bereik van Facebook is erg laag: een gedeeld item zal slechts 3% tot 7% van de volgers zien. Op Twitter geldt dat een bericht een houdbaarheid heeft van slechts 18 minuten: alleen dan wordt een tweet gelezen. Wordt een bericht echter gedeeld op WhatsApp, dan krijgt diegene dat bericht sowieso te zien en is de kans veel groter dat er ook daadwerkelijk op de link geklikt wordt.

WhatsAppen met je waardevolste contacten

Het volgen van een bedrijf op Facebook of Twitter is laagdrempelig. WhatsApp je echter met een bedrijf, dan heb je waarschijnlijk een waardevollere relatie en ben je meer betrokken bij dat bedrijf. Geef je dus je klanten de mogelijkheid om te WhatsAppen met jou en doen ze dit, dan zijn dit de klanten die echte ambassadeurs zijn: jouw nummer staat immers in hun telefoonlijst. Dit maakt WhatsApp het meest krachtige moderne communicatiemiddel dat er op dit moment is.

Delen met een share-button

Hoe moet je dat aanpakken? Door te beginnen met het plaatsen van een Share-button van WhatsApp op je website. Dit is belangrijk, omdat word-of-mouth, oftewel mond-tot-mondreclame goed werkt en je merk geloofwaardig maakt. Als anderen namelijk iets over jou zeggen, dan moet het wel goed zijn. Artikelen op je website hebben wellicht al een paar Share-buttons van Facebook, Twitter en e-mail en hier kun je heel eenvoudig de WhatsApp-button aan toevoegen.

De cijfers liegen er niet om

Het delen van WhatsApp werkt. Dit blijkt uit onze eigen cijfers. In de online campagne voor één van onze klanten was het mogelijk om recepten ook te delen via WhatsApp, naast e-mail, Facebook en Twitter. Met 36,3% werd via WhatsApp het meest gedeeld en oversteeg het email (35,7%), Facebook (24,9%) en Twitter (3,2%).

Zelf actief je volgers informeren

Je kunt je lezers artikelen, recepten en andere content laten delen, maar je kunt ook zelf actief content gaan delen. Een website die dit al succesvol toepast is NRCQ. Zij sturen dagelijks pushberichten naar gebruikers die zich hiervoor hebben aangemeld. Met een conversie van 19% is deze dienst  behoorlijk succesvol.

Niet alleen delen, ook converseren

Met WhatsApp  kun je niet alleen actief volgers informeren, nog interessanter is de mogelijkheid om met ze te converseren. Apotheken, ziekenhuizen, vliegtuigmaatschappijen en webshops hebben deze vorm van webcare al succesvol toegepast, om zo nog sneller te kunnen reageren op vragen en opmerkingen. WhatsApp zorgt hierdoor voor een beter contact met de klant, waardoor klanten een betere service ervaren en positiever zullen oordelen.  Coolblue doet dit al actief: zij zijn te bereiken via WhatsApp tussen 8 uur ’s ochtends en 12 uur ’s nachts. Met de hoogste Net Promoter Score van alle klantcontactkanalen is het ook zeer veelbelovend.

WhatsApp is dus een prima communicatiemiddel voor webcare. Tegelijkertijd werkt WhatsApp conversieverhogend door het delen van artikelen van je website. Er is dus veel potentie voor WhatsApp als marketingkanaal. Wil je weten hoe we ook voor jou WhatsApp succesvol kunnen inzetten? Neem dan contact met ons op en dan zoeken we het samen uit.

Meer weten over WhatsApp marketing?

+31 (0)40 285 15 25 jeroen@partout.nl
6Vacatures open!