Partout d.n.a.
Blog

Wat is jouw return on investment van content marketing?

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 12 februari 2016

Ieder bedrijf of merk wil waardevolle content creëren die aansluit op de behoeften van zijn of haar doelgroep. Maar wat is de return on investment (ROI) van content marketing? Coosto geeft antwoord op deze vraag. Dit is een tool waarmee je social media kunt monitoren, maar het is ook een tool voor webcare en social media publishing. Onlangs heeft Coosto een nieuwe formule gelanceerd waarmee de PR-waarde van jouw merk of product gemeten wordt. Deze formule voorziet berichten op social media, blogs en nieuwssites van een geldwaarde die aangeeft wat de kosten zouden zijn als je dit bereik wilt inkopen via advertenties. Op basis hiervan kan je met Coosto de ROI van jouw content marketing inzichtelijk maken.

Owned media en earned media

Owned media zijn media waar je de content zelf kunt beheren, zoals op je website of Facebookpagina. Je beslist zelf welke content er online wordt geplaatst. Earned media is de content waar je zelf geen invloed op hebt. Je betaalt niet voor deze content, want mensen plaatsen deze content uit zichzelf. Coosto berekent de PR-waarde van zowel owned media als earned media en laat zien wat het zou hebben gekost om dit in te kopen bij het desbetreffende kanaal.

Hoe investeer je je marketing budget?

Je kunt je marketing euro maar 1 keer uitgeven. Dus waar ga je je budget in investeren? Ga je voor paid of owned media? Paid media is content waar je betaalt voor het bereik, zoals advertenties op Facebook. Zowel owned media als paid media zijn een investering. Het is belangrijk dat je een goede basis hebt voor je owned media. Denk aan het hebben van een goede website, Facebook pagina, etc. Hier gaat dus wel wat tijd in zitten. Vanuit deze basis kun je eventueel verder bouwen met paid media. Nu kun je de ROI meten van je marketing inspanningen en zo kun je kijken wat de beste investering is voor het doel dat je hebt.

PR-waarde berekenen met Coosto

Toine Verheul, CEO van Coosto, zegt hierover: “Coosto gelooft er in dat PR-waarde helpt om betere beslissingen te maken voor een merk. Het is een veel gestelde vraag wat de return on investment op marketing- en pr-activiteiten is. Die blijkt tot nu toe niet eenvoudig te meten, maar we zijn ervan overtuigd dat deze PR-waarde een onmisbare manier is om je earned en owned media te meten” (bron: Emerce).

Voor het berekenen van de PR-waarde van blogs en nieuwssites wordt er gekeken naar de volgende factoren:

  • Paginaweergaven
  • Unieke bezoekers
  • Aantal reacties op een artikel
  • De plaats van het merk in het artikel
  • Totaal aantal artikelen op de site
  • Aantal keren dat het merk is genoemd in het artikel.

Zo heeft een bericht op nu.nl een PR-waarde van € 885,-. Dit betekent dat het zoveel zou hebben gekost als je het bereik had willen inkopen via een advertentie van nu.nl.

Coosto-PR-waarde-nieuwssites
Bron: Frankwatching

Verder wordt er voor social media gekeken naar interactie, invloed en bereik. Voor zowel social media, blogs en nieuwssites worden de factoren vergeleken met de advertentietarieven van dat kanaal. Als je meer wilt weten over hoe de PR-waarde wordt berekend, kun je dit lezen in het blog Coosto lanceert PR-waarde! Hoe werkt dat?

Jouw return on investment

Ieder bedrijf met een marketing budget kampt met de vraag hoe dit budget moet worden besteed. Ga je investeren in owned media of juist paid media? Wil jij weten of jij je budget op de juiste manier besteedt? En wil jij weten of je investeringen op het gebied van social media marketing effect hebben? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je helpen om beslissingen te nemen op het gebied van content marketing.

Bewaren

Meer weten over content marketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
8Vacatures open!