Vijf tips voor een succesvolle onderwerpregel van de mail

Jeroen Valkenburg
Jeroen Valkenburg
Jeroen Valkenburg | Blog | 10 min leestijd | 17 oktober 2016
Blog | 10 min leestijd | 17 oktober 2016
Voorbeeld onderwerpregel mail

Als je een nieuwsbrief verstuurt naar je klanten wil je uiteraard dat deze door zo veel mogelijk mensen geopend en gelezen wordt. De onderwerpregel van een e-mail heeft hierin een belangrijk rol.

Nederlanders ontvangen anno 2016 gemiddeld een kleine 100 e-mails in hun inbox (Bron: Nationaal E-mail Onderzoek). Je moet dus je best doen om op te vallen met je nieuwsbrief. Benieuwd hoe je dat doet? We geven je vijf tips om met de onderwerpregel van je nieuwsbrief aan de slag te gaan!

Tip 1: Kies de juiste lengte

Tot een paar jaar geleden was het antwoord op de vraag ‘Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?’ 50 tot 75 tekens. Maar omdat tegenwoordig veel mensen hun mail openen op hun mobiele telefoon, is het maximaal aantal tekens bijgesteld.. Omlaag.. Naar 40 tot 50. Dat kan wel een uitdaging zijn. Je moet van nóg minder tekens een interessante, aansprekende onderwerpregel vormen.

succesvolle onderwerpregel mail
Het aantal getoonde karakters van de onderwerpregel, per e-mail cliënt. Bron: Campagnemonitor.com
succesvolle onderwerpregel mail
Het aantal getoonde karakters van de onderwerpregel, per e-mail cliënt. Bron: Campagnemonitor.com

Kies je er toch voor om je onderwerpregel langer te maken dan ± 50 tekens? Zorg er dan voor dat de belangrijkste boodschap vooraan staat en de onderwerpregel nog steeds goed leesbaar is wanneer er een deel van de woorden wegvallen.

Tip 2: Wees informatief én wek nieuwsgierigheid op

Het kiezen van de juiste woorden voor een aansprekend onderwerp, kan soms best een uitdaging zijn. Aan de ene kant wil je de ontvanger informeren over de inhoud van mailing en hem duidelijk maken waarom hij verder moet lezen. Aan de andere kant wil je dat de onderwerpregel nieuwsgierigheid op wekt. Je wilt dus nog niet te veel weggeven.

Een aantal voorbeelden van onderwerpregels die aan bovenstaande omschrijving voldoen:

  • Don’t be late! Kaartverkoop Event X start maandag
  • Dit zijn de beste zorgverzekeringen van 2016
  • Nog tot en met zondag 20% korting op Product X
  • 10 snel-klaar recepten voor vanavond
  • Gaat de spaarrente nog stijgen?

Extra tip: inspelen op urgentie werkt! Met woorden zoals Nu, Laatste kans, Alleen vandaag nog, Slechts kun je de ‘fear of missing out’ aanjagen, wat triggert tot openen. Zorg er wel voor dat de urgentie relevant is. Als je regelmatig onterecht een termijn stelt, gaan ontvangers er vanuit dat ze toch nog tijd hebben of erger nog: ze haken af en schrijven zich uit voor je nieuwsbrief. Relevantie staat altijd voorop!

Tip 3: Kies voor personalisatie

De database die jij gebruik voor je mailings, bestaat waarschijnlijk uit meer gegevens dan enkel e-mailadressen. Denk hierbij aan voornamen, geboortedatum, woonplaats of bedrijfsnaam. Dit is allemaal informatie die je kunt gebruiken om een onderwerpregel te personaliseren. Uit de DDMA Dutch Nationale E-mailbenchmark 2016 blijkt dat in Nederland slechts bij 4% van de mailings de onderwerpregel personalisatie bevat. Je kunt je dus onderscheiden door hier slim op in te spelen.

Het meest persoonlijke is het gebruik van iemands voornaam. Zeg nou zelf: ‘[Voornaam], het is bijna alsof we trakteren!’ klinkt een stuk aansprekender dan enkel ‘Het is bijna alsof we trakteren!’?

Bij een B2B mailing kan personaliseren op bedrijfsnaam interessant zijn. Een nieuwsbrief van een payroll bedrijf met als onderwerpregel Wil je weten hoe salarisadministratie bij [bedrijfsnaam] beter kan? zal een HR-officer eerder opvallen dan een onderwerpregel zonder bedrijfsnaam.

Is jouw database niet voor 100% gevuld? Geen probleem, je kunt nog steeds personaliseren. Zorg alleen wel dat ook de ontvangers waarbij de personalisatie wegvalt een aansprekende onderwerpregel krijgen. Dit kan door de personalisatie aan het einde van de onderwerpregel te plaatsen: de onderwerpregel ‘Heb je je al aangemeld voor Event X [Voornaam]?’ is nog steeds aansprekend en kloppend als het veld [voornaam] niet gevuld wordt. Alternatief kun je een aparte onderwerpregel opstellen voor de ontvangers waarbij het databaseveld niet gevuld is.

Tip 4: Val op met symbolen

Wil je dat jouw onderwerpregel opvalt, dan kun je overwegen om emoji te gebruiken. Bij sommige e-mailcampagnes zorgt het gebruik van symbolen als , ☀️ of ♥️ in de onderwerpregel voor fors meer opens.

Het gebruik van emoji is wel iets dat je moet testen. Het is namelijk sterk afhankelijk van je doelgroep of je hiermee meer opens kunt realiseren. Zeker bij zakelijks mailings kan het als ongepast ervaren worden en dus averechts werken.

Tip 5: Vertrouw niet op je onderbuikgevoel, experimenteer met een A/B test

Denk jij met bovenstaande tips de perfecte onderwerpregel te kunnen creëren? Think again. Zelfs wanneer je meerdere keren een mailing hebt verstuurd met onderwerpregel die een mooi percentage aan opens realiseerde, moet je (blijven) A/B testen.

Bij een A/B test op onderwerpregel, stuur je twee identieke mailings uit met twee verschillende onderwerpregels. Heb je een grote database (>10.000) dan stuur je de A/B test naar een klein deel van je database (circa 20%). Enkele uren later verzend je de mailing met de meest succesvolle onderwerpregel naar de overige subscribers (80%). Heb je een kleine database, dan ontvangt de ene helft van je database variant A en de andere helft variant B. De resultaten van de A/B test gebruik je als learning voor volgende mailings.

Wees voorzichtig met het trekken van conclusies trekken aan de hand van één A/B test. Niet alleen de onderwerpregel, maar ook de verzenddag, verzendtijd en zelfs het weer kunnen meespelen in het aantal opens van een mailing. Voer daarom gerust drie keer een test uit met bijvoorbeeld personalisatie in de onderwerpregel. Pas daarna kun je voorzichtig concluderen wat werkt voor jouw doelgroep.

Aan de slag met e-mail marketing

Met deze tips kun je direct aan de slag om de onderwerpregel van jouw e-mail nieuwsbrief marketing zo aansprekend mogelijk te maken. Kom je er niet uit of heb je een vraag? De e-mail marketeers van Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, helpen je graag met het maken van relevantie e-mail nieuwsbrieven die converteren bij je doelgroep.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital