Partout d.n.a.
Blog

Terugblik inspiratiesessie: ‘Content: van strategie tot creatie’

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 15 november 2017

Dinsdag 14 november organiseerde we weer een inspiratiesessie bij Partout met als thema: Content: van strategie tot creatie. Als intro vertelde Rob, Managing Director bij Partout, en ikzelf over de visie van Partout. Wij geloven dat inspireren, helpen en relaties bouwen het nieuwe verkopen is. Daarbij vergelijken we een relatie bouwen tussen mensen en het bouwen van een relatie tussen merken en mensen.

Na deze intro introduceerde ik het content marketing framework dat wij gebruiken om een goede basis te hebben waarvandaan je aan de slag gaat met content marketing. In dit framework maak je inzichtelijk welke kanalen je in gaat zetten, wie de dragers/ experts zijn die ingezet worden voor de communicatie en over welke domeinen er gecommuniceerd zal worden. Het gaat hierin om persoonlijk contact.

Wat is content marketing?

Voordat we meer vertelde over de inhoud van content marketing en hoe wij dat bij Partout aanpakken deden we eerst nog een stapje terug en hebben we de definitie van content marketing erbij gepakt: “Door middel van het bieden van relevante informatie (content), gericht op je doelgroep(en), je (marketing)doelstellingen bereiken.”
Zorg dus dat je een relevant verhaal hebt voor je doelgroep. Niet je organisatie, maar je doelgroep staat centraal. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je doelgroep naar de concurrent gaat, die wel aansluit bij hun belevingswereld en een interessant verhaal vertelt.

Structuur in content marketing

Om gestructureerd aan de slag te gaan met een jaar rond content, hebben we bij Partout een model bedacht dat je hierbij helpt: De Content Cyclus. De kern van de cyclus bevat 4 randvoorwaarden:

  1. Doelstellingen
  2. Insights
  3. Techniek
  4. Organisatie

De 4 randvoorwaarden helpen je om aan de slag te gaan met je content strategie. Maak duidelijk wat zowel jouw doelstellingen zijn als die van je klant. Zet in je plan hoe content hieraan bij kan dragen en wat het aankomende jaar of jaren voor je kan doen.

Nadat ik de basis had uitgelegd nam Carolien het van mij over. Zij legde uit hoe je stap voor stap toewerkt naar relevante content vanuit 6 stappen:

  • Stap 1: Content scrum
  • Stap 2: Content planning (Hero, Hub, Hygiene, contentkalender)
  • Stap 3: Creatie
  • Stap 4: Monitoren
  • Stap 5: Analyseren van het effect van content marketing
  • Stap 6: Optimaliseren

Bij stap 2 stonden we wat langer stil en kwamen verschillende voorbeelden aan bod van ‘hero content’ waarmee je door middel van een push een groot bereik probeert te genereren. Met hero content wil je mensen kennis laten maken met je merk, product, dienst of campagne. Daarna gingen we over op hub content inclusief voorbeelden. Content dat er op gericht is om een relatie aan te gaan met je doelgroep en deze relatie warm te houden.
Na de hero en hub content was het tijd voor een korte pauze en pakte ik het daarna weer over om dieper op hygiene content in te gaan.

Het belang van hygiene content

Hygiene content wordt ook wel help content genoemd en is content waar de doelgroep zelf naar op zoek gaat. Veel merken zijn hier nog niet actief mee bezig of zijn zich er niet van bewust. Vaak omdat zij te merk- en productgericht denken, de doelgroep niet centraal stellen en daarmee ook niet voldoende inzicht hebben in het online gedrag van de doelgroep. Wat is nou het succes van hygiene content? Richt je op 3 stakeholders: de gebruiker, organisatie en Google. Dit levert het volgende op:

  • Hogere posities in Google
  • Meer organische verkeer
  • Sterke relatie met je doelgroep
  • Meer conversie
  • Meer rendement uit zoekmachine adverteren

“Een relatie opbouwen met je doelgroep begint met vindbaar zijn op het moment dat zij zoeken naar antwoorden, inspiratie en producten of diensten. Daarom is relevante hygiene content essentieel!”

 

Hoe ontwikkel je hygiene content?

Om goede hygiene content te maken is het van belang om je doelgroep te kennen en te weten waar zij naar zoeken. Alleen als je begrijpt wat ze bezighoudt en welke vragen zij online stellen kan je hier goed op inspelen met effectieve content. Wat helpt je bij het creëren van hygiene content?

  1. Opstellen van buyer persona’s
  2. Breng de customer journey in kaart
  3. Zoekgedrag analyse
  4. Zoekwoord mapping
  5. Ontwikkeling content

Na deze informatie over hygiene content pakte Carolien de draad weer op bij stap 2 van de content cyclus. Het gebruik van een contentkalender en onze eigen inhaakkalender 2018 kwamen hierbij aan bod.
Bij de analyse in stap 5 gaf ze voorbeelden over hoe je het effect van content marketing kunt meten. Door gedragsverandering bij je doelgroep! Dit kun je zien aan:

  • Verhoogde interesse (hoger bezoek, meer terugkerende bezoekers)
  • Naamsbekendheid is verbeterd
  • Sentiment is positiever geworden (NPS)
  • Conversie (downloads, inschrijvingen, afspraken, sale)

Een jaar rond content

Nadat de content cyclus rond was vertelde Carolien dat deze nooit klaar is. Dit zit hem ook in de naam, het is een cyclus die altijd door kan blijven gaan. Het is belangrijk om content altijd door te blijven ontwikkelen, nieuwe ideeën te maken die aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Vernieuwen en verbeteren. Zo creëer je uiteindelijk dat goede gevoel bij je doelgroep en kun je een relatie met hen opbouwen.
Na afloop hebben we met deelnemers nog kunnen sparren over hoe zij content marketing inzetten en waar ze tegenaan lopen. Wij hopen dat we de deelnemers hebben kunnen inspireren en nieuwe ideeën en haakjes hebben gegeven om mee aan de slag te gaan!
Wil jij ook graag meer weten over content marketing, het opzetten van je content strategie, de invulling van je kalender en de creatie van content? Wij helpen je graag op weg!

5Vacatures open!