Partout d.n.a.
Blog

Starten met social media

Geschreven door Lotte van Beekhuizen op 18 september 2014

Via social media kanalen kun je als organisatie relatief eenvoudig, snel en kosteloos in contact komen met je doelgroep en de interactie aangaan. Voordelen van social media zijn:

Naamsbekendheid – Door middel van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf, en daarmee je naamsbekendheid.

Groot bereik – Informatie op social media kan door gebruikers gemakkelijk gedeeld worden. Op deze manier kan snel en effectief een grote groep (potentiële) klanten worden bereikt.

Interactie – Social media biedt een platform om gemakkelijk met (potentiële) klanten in contact te komen en de interactie aan te gaan.

Online reputatiemanagement – Social media maakt het mogelijk je reputatie te monitoren en snel te reageren op de wensen en behoeften van (potentiële) klanten.

Traffic genereren – Door middel van effectief gebruik van social media kan meer traffic gegenereerd worden naar je (corporate) website.

Zoekmachine optimalisatie – Social media kan bijdragen aan de uiteindelijke ranking in zoekmachines.

Je wilt social media voor je organisatie gaan inzetten, maar waar begin je? Welk kanaal past het beste bij jouw organisatie en hoe bereik je de gewenste doelgroep? Dit hangt natuurlijk af van het doel dat je ermee wilt bereiken en waar je het voor wilt inzetten. Dit stappenplan helpt je in 5 stappen op weg om te starten met social media:

Stap 1: Wat is je doel?

Ten eerste moet je je afvragen waar je social media voor in wilt zetten. Je kunt het inzetten voor de marketing van je producten of diensten, maar je kunt het ook gebruiken als vorm van klantenservice of ter monitoring van wat men van jouw bedrijf vindt. Afhankelijk van je doel zijn er verschillende kanalen.

Stap 2: Stel een strategie op

Maak niet zomaar een account aan op een van de social media kanalen om in het wilde weg berichten te posten. Het is belangrijk om een visie neer te zetten en de berichten die je post goed op elkaar af te stemmen. Het ontwikkelen van een social media strategie helpt je hierbij.

Stap 3: Bepaal je verhaal

Het ‘verhaal’ dat je wilt vertellen door middel van social media is erop gericht een bepaald imago neer te zetten. Wat dus belangrijk is, is dat je een goed verhaal hebt: storytelling. Hiermee boei je mensen en bind je hen aan je organisatie. Daarnaast moet je verhaal aansluiten op je andere marketingactiviteiten, bijvoorbeeld door middel van een contentstrategie in combinatie met content kalenders die kanaalbreed ingezet kunnen worden.

Stap 4: Wees relevant

Het gaat er niet om hoeveel je post, maar om wát je post en wanneer. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de inhaakkalender kun jij relevant zijn op het juiste moment. Het is belangrijk dat je daadwerkelijk iets te melden hebt wanneer je je op social media begeeft. Het is de kwaliteit die telt, niet de kwantiteit. Volgers moeten een reden hebben om je te volgen, ze moeten wat aan je posts hebben en deze waarderen. Hierdoor gaan fans je berichten delen en creëer je interactie.

Stap 5: Richt je social media kanalen in

Als je eenmaal hebt bepaald wat je doelstellingen zijn en wat je uit wilt stralen, kun je daadwerkelijk aan de slag. Maak één of meerdere accounts aan op de gekozen kanalen, vul je profiel en extra informatie en kies voor een juiste profiel en omslagfoto.

Succes!

Meer weten over social media?

+31 (0)40 285 15 25 lotte@partout.nl
5Vacatures open!