Partout d.n.a.
Blog

De wildernis die online marketing heet

Geschreven door Manon de Wilde op 26 september 2014

De (beginnend) (online) marketeer van nu krijgt veel informatie voor zijn of haar kiezen over online marketing. Hoe maak je nu een keuze? En welke keuze is de juiste? Hieronder een aantal tips die houvast geven in het oerwoud van informatie.

8 tips om door de bomen het bos weer te zien

  1. Doelgroep: maak inzichtelijk wie je doelgroep is, waar die zich bevindt, of ze op jouw product/dienst zitten te wachten en wanneer. Zonder doelgroep(behoefte) geen focus.
  2. Doelstellingen: vertaal organisatiebrede doelstellingen door naar gerichte online doelstellingen. Doe dit SMART.
  3. (Visual) Content: bepaal je contentstrategie. Wat ga je vertellen en/of laten zien om je doelgroep te overtuigen & te binden aan je merk.
  4. Kanalen: maak op basis van de klantbehoefte en de touchpoints met jouw merk inzichtelijk op welke kanalen je je content gaat verspreiden
  5. Fasering (begin klein): maak een planning waarbij je begint met het inrichten van de verschillende kanalen en ontwikkelen van een content kalender, zodat je stapsgewijs van start kunt.
  6. Meetbaar: Maak zoveel mogelijk doelstellingen meetbaar en faciliteer samenvattingen van statistieken, zodat je snel kunt bijsturen. Hét grote voordeel van online marketing: het is dé plek om te testen en optimaliseren.
  7. Optimaliseren: Probeer uit welke content goed werkt en welke content niet, ga testen met tijdstippen, onderwerpen, interactie and so on. Online marketing is verre van statisch en biedt continu de mogelijkheid tot verbetering.
  8. Engagement intern: Boek je succes of vallen de cijfers tegen? Deel dit intern! Creëer draagvlak voor je online marketingactiviteiten, zodat alle andere activiteiten samenvallen met jouw inzet en juist deze synergie zal het verschil gaan maken.

Eén voor allen, allen voor één

Als marketeer komt er veel op je af en krijg je de meest uiteenlopende taken en verantwoordelijkheden op je bordje. Maar bedenk: organisatiebreed kun je kennis en content gaan plukken. Niet alleen jij, maar ook andere personen in je organisatie zijn verantwoordelijk voor het creëren van content. Alleen zul jij, als marketeer, dit moeten faciliteren. Die sales manager weet als geen ander hoe retailers naar consumenten communiceren en welke platformen hiervoor geschikt zijn. De customer service medewerker, die heeft de juiste tone of voice richting klanten al goed in de vingers. Ga maar eens na wie in jouw organisatie (in)direct klantcontact heeft en op die manier een bijdrage in de vorm van content kan leveren om jullie contentstrategie en online marketingkanalen te versterken.

Relevante content is goud waard. Let alleen op met wat relevant is voor de individuele personen. Relevantie gaat om wat de consument belangrijk vindt of behoefte aan heeft, niet wat er vanuit de organisatie gecommuniceerd zou moeten worden.

Meer weten over online marketing?

+31 (0)40 285 15 25 manon@partout.nl
7Vacatures open!