Partout d.n.a.
Blog

Behaal betere resultaten met e-mail marketing

Geschreven door Manon de Wilde op 16 juni 2016

Wil jij als merk je producten verkopen? Dan kan e-mail hier een belangrijke rol in spelen. Maar liefst 70% van de Nederlanders laat zich verleiden tot een aankoop via  e-mail (Nationaal E-mail Onderzoek 2014). Dit is significant meer dan andere online kanalen, zoals Facebook (18%), Google+ (6%) of WhatsApp (3%). E-mail is daarmee nog steeds het belangrijkste commerciële kanaal naast een website en/of webshop. Zet je nog geen e-mail marketing in, dan is het nu de hoogste tijd om hier mee te starten. Je start met het op regelmatige basis versturen van e-mails naar iedereen van wie je een opt-in verkregen hebt. Zorg ervoor dat de content van je mailing aansluit bij je doelgroep. Wat het beste past bij je doelgroep , kun je achterhalen door te testen.

Wat is A/B testen?

Wil je de resultaten van je e-mail marketing activiteiten verbeteren, dan biedt A/B testen goed inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Wil je bijvoorbeeld betere conversies behalen, dan kun je starten met A/B testen.

A/B testen houdt in dat je van een mailing twee varianten maakt. Door op één punt de mailings te veranderen, kun je testen welke variant betere resultaten behaalt. Je kunt op verschillende onderdelen testen, afhankelijk van je doelstelling. Een van de belangrijkste dingen om te testen is de onderwerpregel. De onderwerpregel is het eerste wat de ontvanger ziet en is van invloed op het open ratio. Hoe hoger het open ratio, hoe meer mensen de mailing daadwerkelijk zien. Een voorbeeld van een test op een onderwerpregel is als volgt:

A: Nu 20% korting op alles

B: Nu 25 euro korting op alles

Met deze test kun je ontdekken wat zorgt voor een hogere open ratio: euro’s of een kortingspercentage. Maar denk naast deze test ook eens aan het testen van een vraag vs. een stelling.

Waar kun je op testen?

Je kunt een e-mailing op heel veel onderdelen testen. De vraag is alleen wat de test bijdraagt aan de uiteindelijke doelstellingen voor je e-mail marketing activiteiten. Het belangrijkste om mee te beginnen is het open ratio, daarvoor kun je bijvoorbeeld een test uitvoeren met de onderwerpregel, de preheader of de afzender. Wil je het klik ratio (CTR) testen, dan kun je met conversiepunten (bijvoorbeeld buttons) gaan testen: kleur, vorm, locatie en content zijn hiervoor belangrijk om te testen.

Statistische significantie

Als de tests zijn verstuurd, is het wachten op de resultaten. In dit voorbeeld wil je weten welke variant voor een hoger open ratio zorgt. Na een aantal uur kun je kijken wat de tussenstand is (hoe langer een test draait, hoe beter, met 48 uur als maximum). Een verschil tussen de varianten moet altijd significant zijn. Is dit niet zo, dan kun je niet concluderen dat het verschil echt veroorzaakt is door de variatie die je hebt aangebracht, omdat het toeval kan zijn.

Heeft je test een significant verschil opgeleverd, dan kun je voorzichtig concluderen dat je variatie werkt. Om hier nog zekerder van te zijn is het slim om een test drie keer uit te voeren. In je volgende mailing test je in dit voorbeeld dus weer op het verschil tussen procenten en euro’s. Als drie keer hetzelfde resultaat eruit komt, weet je zeker dat je test toegevoegde waarde heeft en kun je een volgende test gaan uitvoeren.

Maak een testplan

Uiteraard is het goed om te blijven variëren met je onderwerpregel en de andere onderdelen in je mailing. Wat dit jaar goed werkt, hoeft volgend jaar niet meer te werken. Blijf daarom regelmatig de verschillende onderdelen van je mailing testen en optimaliseren.

Test daarnaast niet willekeurig, maar maak een gestructureerd testplan. In dit plan zet je wat je wilt testen en wanneer je het wilt testen. Schrijf bijvoorbeeld al de varianten van de onderwerpregel uit. Op deze manier plan je je tests structureel, waardoor je meer kunt bereiken dan door ad hoc te testen. De resultaten van deze tests zijn dan ook structureel en niet gebaseerd op toeval.

Wil je meer weten over A/B testen voor e-mail marketing? We helpen je graag met het maken van een e-mail marketing strategie en een testplan. Wil je liever direct tips? Neem dan contact met ons op en we helpen je direct op weg.

Meer weten over e-mail marketing?

+31 (0)40 285 15 25 manon@partout.nl
7Vacatures open!