Partout d.n.a.
Blog

Adverteer en bereik je ideale doelgroep op YouTube

Geschreven door Ilona Mooren op 20 februari 2015

In onze eerdere blog heb je gelezen over de mogelijkheden van YouTube. In deze blog laten we zien hoe je met Google Adwords ook kunt adverteren op YouTube. Met de uitgebreide targetmogelijkheden kun je op dit platform een hele specifieke doelgroep bereiken. Je wilt natuurlijk dat je video’s zo veel mogelijk door de juiste doelgroep bekeken worden.

Er zijn verschillende mogelijkheden op YouTube zelf waar je kunt adverteren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je video’s in het display netwerk onder de aandacht te brengen. Laten we eerst eens bekijken welke advertentiemogelijkheden het videoplatform zelf heeft.

  • Aangepaste masthead
    Een aangepaste masthead is een advertentie op de startpagina van YouTube en staat bovenaan de pagina. Dit creëert dus een enorme zichtbaarheid. Je kunt er ook voor kiezen om een grotere uitklapbare versie te laten zien als een gebruiker erop klikt. Youtube raadt aan om te adverteren met een video, maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een banner. Gebruik de masthead bijvoorbeeld om door te linken naar één van je video’s, je kanaal of je website.
  • Mobiele video masthead
    Een mobiele video masthead is eigenlijk precies hetzelfde als een aangepaste masthead, maar de mobiele variant wordt op mobiele apparaten weergegeven en in de officiële YouTube-apps. Het verschil met de desktopvariant is dat de indeling bij een mobiele masthead gebaseerd moet zijn op een YouTube-video.
  • Standaard banneradvertenties
    Standaard banners vind je overal op de website van YouTube, behalve op de startpagina. Hiervoor kun je meerdere indelingen gebruiken, zoals afbeeldingen, Flash en HTML5.
  • InStream-videoadvertenties
    Iedereen kent hem wel: de InStream-videoadvertentie. Het is een video-advertentie, die verschijnt vóór de echte video die je wilt bekijken. In de meeste gevallen kunnen de kijkers deze advertenties niet overslaan. Voor je doelgroep zijn deze advertenties misschien irritant, maar het is wel een goede manier om bereik te genereren.
  • InVideo-advertenties
    Even na het starten van een video, zie je soms onderin het beeld een advertentie verschijnen. Deze overlay is een inVideo-advertentie. Hiermee kun je als merk zichtbaarheid creëren in de video’s, waarop getarget wordt. Als de gebruiker niets doet, dan verdwijnt de advertentie vanzelf weer. De adverteerder kan uit verschillende opties kiezen voor wat er gebeurt als er op de advertentie wordt geklikt.
  • TrueView InStream-advertenties
    TrueView InStream-advertenties lijken erg op de InStream-advertenties, maar het grootste verschil is dat de kijkers de advertentie na vijf seconden kunnen overslaan. Voor jou als adverteerder is dit voordelig, omdat je pas betaalt wanneer de advertentie volledig is bekeken of als er dertig seconden verstreken zijn. Daarnaast bereik je beter je doelgroep, want alleen de geïnteresseerde mensen zullen de advertentie volledig afkijken.

YouTube zelf is natuurlijk niet de enige plek waar je video’s onder de aandacht kunnen worden gebracht. Het is ook mogelijk om in het Display Netwerk van Google te adverteren. Bijvoorbeeld met Lightbox-adverteren. Hierbij wordt een advertentie uitvergroot als een gebruiker er met de muis overheen gaat. Dit type advertentie kan rich media bevatten, zoals YouTube-video’s, games en foto’s.

Daarnaast zijn de TrueView InStream-advertenties ook uitermate geschikt voor het display netwerk. In het Display Netwerk staat ook een enorme hoeveelheid video’s. Met een goede targeting, krijgt de doelgroep ook hier jouw advertentie te zien voordat de echte video begint. Probeer op deze manier dus ook je ideale doelgroep in het display netwerk te bereiken.

Onderzoek, target en analyseer

Wist je dat 25% van alle YouTube-weergaven op een mobiel apparaat plaatsvindt? Zorg er dus voor dat je advertenties op verschillende apparaten goed zichtbaar zijn. Als je doelgroep is vastgesteld, ga je deze targeten. Dit kan bijvoorbeeld op basis van geslacht, leeftijd en interesses. YouTube heeft een gratis Analytics-tool, waarmee je inzicht krijgt in wie je video’s bekijkt en hoe erop gereageerd wordt en waar ze worden bekeken. De statistieken van je advertenties en hoe deze het doen, kun je via Google Adwords inzien. Als je advertenties goed werken binnen YouTube, zet dan de volgende stap en verken het adverteren binnen het display netwerk.

Laten we er eens samen naar kijken

Vind je het lastig om zelf te adverteren met YouTube of heb je simpelweg niet de mogelijkheden om het zelf te doen? Ik neem het werk graag voor je uit handen en zorg ervoor dat jij de ideale doelgroep via dit kanaal bereikt. Laat mij je helpen om extra verkeer naar je website te genereren en conversie gestuurd te adverteren.

Meer weten over YouTube marketing?

+31 (0)40 285 15 25 ilona@partout.nl
8Vacatures open!