Partout d.n.a.
Blog

10 tips voor een kwalitatieve e-mail nieuwsbrief

Geschreven door Manon de Wilde op 25 maart 2016

Dat e-mail marketing terug van weggeweest is, is oud nieuws. En ook dat e-mail 1-op-1 communicatie met je doelgroep is zal niet nieuw zijn. Dat e-mail daarmee hét kanaal is om de relatie met de doelgroep die je kent te versterken, wordt ondersteund door onderzoek dat aantoont dat e-mail dé grootste aanjager is voor online aankopen.

E-mail marketing kan in 2016 dus niet ontbreken in je online marketing. Maar hoe kom je nu tot een kwalitatief goede e-mail nieuwsbrief? We geven je 10 tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Tip 1: Houd je aan de regels

Het lijkt eenvoudig, maar toch is het goed regelmatig te controleren of je nog alles volgens de laatste regelgeving doet. En niet alleen bij jezelf, maar bij iedereen in je organisatie die bezig is met het vergaren van e-mailadressen. Zo moet je uiteraard altijd toestemming hebben om een e-mail nieuwsbrief te mogen verzenden, de zogenaamde opt-in. Een klantrelatie (daarmee wordt bedoeld een financiële transactie) is daarmee de uitzondering op de regel. Verder moet de identiteit van de afzender bekend zijn en mag je geen no-reply e-mailadres gebruiken. Ook is het belangrijk dat je ontvangers de mogelijkheid  biedt om zich uit te schrijven voor de nieuwsbrief (de opt-out). Ten slotte moet je je belofte waarmaken. Meer over deze regels kun je lezen in het blog ‘de 4 belangrijkste regels voor e-mail marketing’.

We hebben de volgende tips in drie stappen onderverdeeld. Allereerst is het belangrijk dat je e-mail door de spamfilter komt zodat de ontvanger de nieuwsbrief ook daadwerkelijk ontvangt. De volgende stap is het stimuleren van de ontvanger om de nieuwsbrief te openen en als laatste is het clickratio van een nieuwsbrief belangrijk voor een goede conversie.

Stap 1: Spam

Je wilt natuurlijk niet dat je e-mail nieuwsbrief in de spambox belandt. We hebben een aantal tips om de kans te vergroten dat je e-mail door de spamfilter komt zodat je nieuwsbrief ook echt wordt ontvangen.

Tip 2: Vermijden van woorden

Het gebruik van bepaalde woorden kan ervoor zorgen dat je e-mail in de spambox terecht komt. Het is daarom aan te raden om woorden als goedkoop, gratis, geld, speciale aanbieding, korting et cetera zoveel mogelijk te vermijden.

Tip 3: Onderwerpregel

Gebruik liever geen uitroeptekens, €-tekens of dubbele spaties in je onderwerpregel. Wij adviseren om maximaal 1 uitroepteken in je onderwerpregel te gebruiken. En schrijf je onderwerpregel niet in kapitalen. Bijna elke e-mailserviceprovider heeft een spamcontrole, gebruik deze voordat je je e-mail nieuwsbrief verstuurd.

Tip 4: Goede balans afbeelding en tekst

Zorg voor een goede balans tussen afbeelding en tekst. Het gebruik van teveel afbeeldingen kan namelijk gezien worden als spam maar ook als je alleen tekst gebruikt is de kans groter dat je nieuwsbrief in de spambox terecht komt. Daarom is een goede balans belangrijk. Je kunt ervan uitgaan dat je voor iedere afbeelding, 1 paragraaf tekst nodig hebt.

Stap 2: Onderwerpregel

Als de e-mail door de spamfilter komt, wil je natuurlijk dat deze ook daadwerkelijk gelezen wordt. De onderwerpregel én preheader zijn de onderdelen van je e-mail nieuwsbrief die de ontvanger verleiden om de e-mail te openen.

Tip 5: Trigger

Gebruik een trigger om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief wordt geopend. Dit kun je doen aan de hand van het AIDA-model: Attention, Interest, Desire en Action. Zorg dus voor een opvallende onderwerpregel. Je kunt bijvoorbeeld symbolen gebruiken of een (prikkelende) vraag stellen.  Test ook verschillende onderwerpregels middels een A/B test. Zo leer je ook wat werkt voor jouw doelgroep.

Tip 6: Keep It Short and Simple

Zorg dat je onderwerpregel voldoet aan het KISS-principe, namelijk ‘Keep It Short and Simple’. Zorg ervoor dat je onderwerpregel kort en duidelijk is (40-50 karakters inclusief spaties).

Tip 7: Maak gebruik van een preheader

Wanneer de e-mail nieuwsbrief op mobiel wordt ontvangen, wordt de preheader getoond. Dit geeft je een extra kans om de ontvanger te triggeren om de nieuwsbrief te openen. Zorg dus dat deze altijd complementair is aan je onderwerpregel. Als preheader en onderwerpregel identiek zijn, ziet de ontvanger op mobiel twee keer dezelfde boodschap.

Stap 3: Doorklikken

Wanneer je e-mail nieuwsbrief wordt geopend, is doorklikken hét doel! We geven je enkele tips om de conversie binnen je de e-mail nieuwsbrief te verbeteren.

Tip 8: Call-to-actions

Gebruik call-to-actions in de nieuwsbrief. Probeer de nieuwsbrieflezer te triggeren om door te klikken. Zorg er ook voor dat deze call-to-actions opvallen. Daarnaast is het belangrijk dat het voor de ontvanger duidelijk is waarom ze moeten doorklikken. Maak dus duidelijk welk voordeel jij ze biedt als ze doorklikken. Of welk voordeel ze missen als ze niet klikken!

Maak daarnaast niet alleen je buttons clickable, maar zorg ook dat afbeeldingen van een link voorzien zijn.

Tip 9: Mobile proof

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek van 2015 is gebleken dat e-mail het vaakst als eerste op een smartphone wordt geopend. Zorg er daarom voor dat je nieuwsbrief ook leesbaar is op mobiel. De kans is namelijk groot dat de ontvanger niet de moeite neemt om je nieuwsbrief te lezen als deze niet mobile proof is en dus ook niet gaat doorklikken.

Tip 10: Testen

Tenslotte is het belangrijk om te testen. Eerder kwam een A/B test al aan bod. Houdt bij testen altijd in de gaten wat je uiteindelijke doel is. Is je doel bijvoorbeeld het open ratio verhogen? Test dan met onderwerpregel of verzendtijdstip. Het is altijd prettig om te werken met een testplan, zodat je weet wat je gaat testen én met welk doel. Ook kun je zo eenvoudig de resultaten van voorgaande testen inkijken.

Aan de slag met e-mail marketing

Met deze tips kun je direct aan de slag om jouw e-mail nieuwsbrief zo effectief en kwalitatief mogelijk te maken.

Kom je er niet uit of heb je een vraag? Wij helpen je graag met het maken van relevantie e-mail nieuwsbrieven die converteren bij je doelgroep.

Meer weten over e-mail marketing?

+31 (0)40 285 15 25 manon@partout.nl
8Vacatures open!